Jump to content

Limma hjullager


Jocke4U

Recommended Posts

Tjenare,

Behöver "limma" hjullager-sätet vilket jag inte har gjort tidigare.

Finns några olika Loctite och funderar på vilken som är mest lämpad.

Har ni några erfarenheter?

Bilder från http://dm.henkel-dam.com/is/content/henkel/RetainingDesignGuidepdf 

image.png.e801b8d8c81a0481106ad0353e0e01c4.png 

image.png.38ea99ddf14ec8ebe4dec40368bb2c52.png

Link to comment
Share on other sites

Är sätet glappigt ? Är det en hyfsat tajt passning skulle jag prova 641 först, den ger dig en enklare demonterbarhet om det inte funkar gå på 638. Vid ett glappt slitet säte så är 660 ett bra alternativ att döma av tabellen. När du limmar så är det ju viktigt att du ser till att lager-ringen är nere i bott tills det härdat, detta förutsatt att tanken med konstruktionen är just att lagret ska vara i bott ! :-).  Mina 25 öre ! / Kjell 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle sätta lagret med så starkt lim av typen Loctite som möjligt, du skall ju inte ta bort lagret på regelbunden basis och när du skall byta lagret så är det inga höga temperaturer som behövs för att ”förstöra” limmet. Kan enkelt värmas med varmluftspistol.

Är det tajt men att det ändå går att pilla ner så skulle jag välja 648, men det blir inte fel om du använder 638 heller, lagret kommer sitta bra i bägge fallen.

ps. Kolla så att det finns 2st urtag i lager-sätet som du använder när du skall slå ut lagerbanan med dorn någon gång i framtiden. DS 

Edited by Göran Nilsson
Lagt till info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...