Jump to content

Esther 0XX Duratec/MZR


Bronto
 Share

Recommended Posts

11 timmar sedan, zwenzzon sade:

Nu har ju såklart alla sina egna referenser på vad en säsong innebär 😊...

De erfarenheter som vi har ifrån dessa lösningar baserat på återkommande empiriska försök (kombinerat med Esther chassin) är att vi absolut inte behöver byta ut ledlager med den intervallen du nämner. 

Den enda gången vi har behövt byta ett ledlager (bortsett från när en bil blivit krockad..🙄) var när det hade monterats ett lager som uppskattningsvis hade en 50% tunnare lagerdel  än dom som vanligtvis monterades på en Esther i Kalmar trakten. 

Hade man behövt byta med den frekvensen du nämner skulle jag också avråda alla glada amatörer som oss själva att använda en sådan lösning, det är inte hållbart.

Men i detta fallet där rätt prylar kommer användas så tror jag inte vi behöver vara oroliga för varken nuvarande eller en potentiell nästkommande ägare. 

Fotnot: snälla be inte huvudpersonen här att tänka om, det har han gjort i många många år redan och nu äntligen händer det mycket och det går snabbt 😉👌 

Vi ser fram emot shakedown 2021! 



 

Är ju kanon att ni har koll på era chassie när ni gjorde dom och då håller dom länge med 👍.

Med bytesfrekvensen var på tävlingsbil med ledlager i båda ändar (legendcars bla ) , så som sfro gärna

önskar med ett ledlager och en mjukare bussning så slipper man denna problematik på en gatbil.

Är väl inte frågan om att tvinga någon att "tänka om " när någon upplyser om bättre alternativ eller?

På våra gatbilar blir det ofta lite mindre koll på fordonsslitaget efter några år ,inte som på en tävlingsbil som

man kollar i princip efter varje race, vilket vi gjorde  och därmed kunde byta defekta delar innan dom havererade ute på banan.

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Bronto sade:

Du får gärna utveckla dit svar vad gäller att dem haft en livslängd kortare än en säsong. 🙂

Vad har du tävlat med för bil? Storlek på uniballs som använts samt vilket fabrikat på uniball? Hur har dem suttit monterade? Tagit dem höga lasterna radiellt eller axiellt? Vikt på bil samt däck är också intressant.  

Som du säkert förstår så räknar inte jag med att saker ska hålla i en oändlighet utan att allt är en förbrukningsvara.

Mvh Rasmus 

Läste du inte mitt inlägg ordentligt?🙂

Det som du räknar upp verkar just du ha koll på , men det finns många andra som kanske inte har lika bra koll och som vill ha ledlager

" just för att racebilar har" och inte vet hur känsliga dom är vid fel laster.

Har sett inom bla racingen på nybyggda bilar som fått problem på första träningen med ledlager.

Är ju inga racebilar vi bygger utan snabba gatbilar och då kanske det är bättre med delar som man vet håller

över tid.

Inget fel på ledlager om man vet vad man gör.

Och som både sfro och testa påpekat så gillar man inte denna lösning så varför jobba emot det undrar jag då ?

Fortsätt bygga på nu under julen så vi får se era fina byggen i sommar.👍

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Morty sade:

Här håller jag inte med dig. Till skillnad från t.ex. poly.bussningar är ledlager väldigt förlåtande för ev ”missaligment” i hjulupphängningens rörelse. Detta givetvis om lederna sitter rätt monterade. Koppla bort dämparen på en hjulupphängning och för hjulupphängningen upp och ner och jämför, så märker du direkt vilken som löper lättast.
Ledlager slits precis som allt annat och smuts är en sådan faktor som spelar roll för just ledlager. Om ledlagret/länkhuvudet brister är det underdimensionerat och inte ledlagrets fel. Jag har kört med öppna ledlager på min bil i 10 år och har bytt ut de som börjar visa tendens till glapp. I något enstaka fall har jag fått byta efter tre säsonger, men vanligtvis håller de lätt 5-6 säsonger utan problem.  
Alla chassi flexar och det är först när du tar upp en rörelse i leden som den inte är designad för som det blir problem.

Men morty, du kör ju endast bana ju 😉, räkna ut hur många effektiva timmar du kör under en säsong och motsäg 1000 sportiga mil per år som jag kört med min på gata sen 2010 med mkt mindre okulärbesiktnings intervaller än en banbil, visst vet jag att bana sliter hårdare på allt och jag driver lite med dig men tror att du förstår vad jag menar.

Du och jag själv är mkt noga med med våra bilars kondition men tyvärr så har jag sett tillräckligt många sjuor med dåligt underhåll och byggda så jag tom undrar hur dom kom igenom besiktningarna 😂

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

För mig som framstår SFRO tyvärr som ett lotteri där valet av besiktningsman är helt avgörande för vad som är ok vid en byggbesiktning och vad man får anmärkning på att bygga om.

Det är ju faktiskt du som byggare som ska veta om vad som gäller i konstruktions hänseende då du är fabrikör , att man har sfro bla för att kunna 

rådfråga om saker är ju bara bra och den första byggbeiktningen är ju till för att kunna rätta till saker som kanske kan göras på ett bättre sätt ,för

oss flesta så är det ju 1:a bygget man gör medans beskillen har sett hundratals bilar genom åren.

Bygghandboken finns att köpa och på TS där finns regler och annat nyttigt att hitta som behövs för bygget.

Gäller faktiskt att lägga ner lite jobb och leta info för den finns men kan ta lite tid att hitta och sen har man detta fina forum där mkt kunskap finns

av oss som redan byggt en eller flera fordon och vi delar gärna med oss.

Bygg på nu.👍

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Jörgen sade:

Det är ju faktiskt du som byggare som ska veta om vad som gäller i konstruktions hänseende då du är fabrikör , att man har sfro bla för att kunna 

rådfråga om saker är ju bara bra och den första byggbeiktningen är ju till för att kunna rätta till saker som kanske kan göras på ett bättre sätt ,för

oss flesta så är det ju 1:a bygget man gör medans beskillen har sett hundratals bilar genom åren.

Bygghandboken finns att köpa och på TS där finns regler och annat nyttigt att hitta som behövs för bygget.

Gäller faktiskt att lägga ner lite jobb och leta info för den finns men kan ta lite tid att hitta och sen har man detta fina forum där mkt kunskap finns

av oss som redan byggt en eller flera fordon och vi delar gärna med oss.

Bygg på nu.👍

Om du läser min byggtråd så kan du se att jag gjort min research och byggt min ram och främre övre länkarmar exakt likadant som två tidigare godkända byggen, den enda skillnaden är att det är olika SFRO besiktningsmän som gjort byggbesiktningen. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-17 at 17:46, Mats Karlsson sade:

För mig som framstår SFRO tyvärr som ett lotteri där valet av besiktningsman är helt avgörande för vad som är ok vid en byggbesiktning och vad man får anmärkning på att bygga om.

Jag tycker det är synd att det upplevs så men vi har ju också haft en dialog runt detta. Enda chansen för oss att kunna förbättra oss är också att kunder som Mats kontaktar SFRO centralt när man upplever den här typen av bekymmer. Då kan vi jobba med det. Får vi inte konkreta signaler är det svårt att jobba med specifika frågor.

Samtidigt måste man vara medveten om att varje bygge är unikt, det är enstycksbesiktningar och enstycksgodkännanden. Grundläggande principer och bedömningar ska förstås vara så lika det bara går men det har mer än en gång hänt att det som enligt byggarna är "likadant" i själva verket har olika förutsättningar att fungera, beroende på sammanhang.

Normala år försöker vi samla alla våra besiktningsmän vid två tillfällen för att genomföra utbildning/fortbildning/"kalibrering". Förutom att det är rätt kostsamt med resor och uppehälle så är det ganska krävande att lägga upp bra program som täcker in en tillräcklig bredd av ämnen. Dessutom kräver en sådan träff oftast också att våra besiktningsmän kan ta ledigt från ordinarie arbeten. 

Mitt bästa råd till de byggare som upplever ojämna bedömningar är att ni tar kontakt med oss. Det går till exempel bra att skicka till info@sfro.com

Gustaf

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-18 at 01:57, Jörgen sade:

Är ju kanon att ni har koll på era chassie när ni gjorde dom och då håller dom länge med 👍.

Med bytesfrekvensen var på tävlingsbil med ledlager i båda ändar (legendcars bla ) , så som sfro gärna

önskar med ett ledlager och en mjukare bussning så slipper man denna problematik på en gatbil.

Är väl inte frågan om att tvinga någon att "tänka om " när någon upplyser om bättre alternativ eller?

På våra gatbilar blir det ofta lite mindre koll på fordonsslitaget efter några år ,inte som på en tävlingsbil som

man kollar i princip efter varje race, vilket vi gjorde  och därmed kunde byta defekta delar innan dom havererade ute på banan.

Där missförstod du mig , det var snarare en kärleksfull pik till Rasmus som funderat länge på sina lösningar och vi är nu många som ser fram emot att det blir verklighet av dom. Därför vill vi inte att han ska tänka om där han har bra lösningar. 

tvärtom, feedback är vad vi har detta forum till? 🙏🏻

Dock så visste jag inte att det var så att man kunde generalisera och säga att det är en lösning som är ”bättre” för alla bilar. 


 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-12-29 at 21:24, heralue sade:

Detta är ett trevligt skede i bygget !

Absolut roligaste stadiet än så länge! Kul att se att det blir en ”bil” av allt stål... 🙂 

har hunnit en bit till nu. Jag har lite problem med att forma plåten runt röret vid stänkskärmen. Fick klippa till en nu plåt och minska ned på omviker runt ramröret. Jag var lite girig på första försöket och tog mer än vad jag klarar av. Många som gått runt långt men jag har problem med det. Skulle nog försökt krympa plåten innan jag började banka på den så hade det nog gått bättre. Men detta få duga på denna bilen. Går alltid att bygga en till när man lärt sig ! 🙂 

 

 

E18C3460-C104-497E-BE13-7784331AD621.jpeg

FBA7AF43-DB4A-4703-A0E1-7FAF87D5BCE7.jpeg

8C4FEAEF-48CE-4AAE-8C1A-6F25AE4B50EB.jpeg

503A891A-2110-4A2E-8EDF-26D5C4F69C2A.jpeg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, ser bra ut! Hur gör du, tjocklek på plåt, kvalité, plast/gummihammare? Värme vid rundbockningen? Såg på TV:n hur Caterham-folket tog på tvål på plåten. värmde tills tvålen ändrade färg innan dom knackade runt den snabbt.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-27 at 20:03, Bronto sade:

Klipper plåt och monterar. Ledigt några dagar nu så hoppas få mycket gjort 🙂 

 

F176A4C6-13AE-4496-898F-E0C98AB0183D.jpeg

2C2857FE-ADEA-46E0-8D68-2D014D1EFCDA.jpeg

Riktigt snygga plåtarbeten! 
Får man fråga hur du gjort ”nedsänkningen” på scutteln där huven ska ligga?

 

/Emil

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-04 at 21:24, emilborg sade:

Riktigt snygga plåtarbeten! 
Får man fråga hur du gjort ”nedsänkningen” på scutteln där huven ska ligga?

 

/Emil

Hej !

Tackar! Nedsänkningen gjorde jag med en sickmaskin. Det finns andra sätt att göra det på med men smidigast om man kan få tag i någon som har en. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Sysslat med lite annat i några månader nu men lite har jag plockat med bilen. Nu ska motorn straxt i för sista gången på ett tag förhoppningsvis. 

40B8D9BE-7E90-45CF-A914-907116F70711.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Börjat med skärmstag. Det tar mer tid än jag tänkt mig får jag lov att säga. 
 

Växellådan har fått en översyn där den nya drevsatsen har monterats. För drivlinan kvarstår det att få hem svänghjul och koppling. Jag behöver även få hem en annan utväxling till diffen innan nya lamelldiffen monteras. Idag har jag en 3,62 diff men vill ha en 3,92. 
 

Har även kommit hem lite prylar till elsystemet. Ska bli roligt att få börja med elsystemet med. 

2FC45192-ABAB-4457-8C90-E9B4FE11167A.jpeg

CFBD5318-37AB-41EB-8C95-2F868ED6C32F.jpeg

BAC11FF8-7260-4082-AD82-44A8580C6D6E.jpeg

F86C4333-45DA-4069-A974-1E5A020C07BF.jpeg

39D4AB84-A80A-4561-8419-DA3E98767C26.jpeg

A26281B5-B507-474B-BF12-E03E2A89A79B.jpeg

Edited by Bronto
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Har fått tag i en uppsättning lätt begångnas Nitron dämpare som var schimsade till fjädrar som jag tror ska passa mig bra. Ibland ska man ha lite tur. 

Här håller jag på att montera och mäta för att svarva distanser. Även rockern kan nu göras helt klar och få hylsan för krängningshämmaren ditsvetsad.

I övrigt väntar jag på att få hem min koppling från usa samt ett svänghjul från DLI. Det blev en 1-skivig tiltonkoppling med en rätt klen fjäder som ska tåla 326nm vilket blir perfekt för mig. 

Ny startmotor var jag tyvärr tvungen att köpa då jag kör med en svänghjul som har en mindre diameter på startkransen (268mm). Även en liten densogenrator har monterats. 

3CC2D16C-A074-49E0-9DFD-5EDBE55233E7.jpeg

A44A87A8-6FCE-4EB2-9180-4A26AA83958E.jpeg

B46DAC83-F5B9-4281-9B56-5D39B8524217.jpeg

C065AB79-53CA-4D96-9B4B-5FCF699971D8.jpeg

AD35E634-1B95-4D5A-98D5-FBBBC8F902F6.jpeg

Edited by Bronto
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Som jag längtat efter kopplingen. Men nu har både svänghjul och koppling anlänt. Motorn åker i nu i dagarna för sista gången innan besiktning hoppas jag. 

Svänghjulet köpte jag från DLI. 268mm startkrans. 

06DA2187-84F0-4754-A57E-259F7E4D387F.thumb.jpeg.a08c65c19eea7ec151925c6b2be02704.jpeg

1-skivig koppling från tilton. 

33040FE6-19CA-4E96-966C-2088A3B5B689.thumb.jpeg.5341c2d29c6da1364bc9df41d71eeac0.jpeg

En adapter mellan bellhouse och utrampningslager svarvades till. Styrning mot kåpan och sedan styrning mot utrampninglagret. 

267E3353-B07F-4375-99FD-1EAE9FDFB597.thumb.jpeg.49e6e80c1f7ea4b9ea71d10b754cd8c0.jpeg

Edited by Bronto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finns super smutta vattenpumpar där impellern är omvänd - då kan du ha rem mellan vev och generator och slippa alla extra rullar!
Ska se om jag hittar länken.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Här kommer länken:https://www.ikengineering.co.uk/product-page/duratec-reverse-direction-water-pump-impellor-1
Med lite längre rem och generatorn under vattenpumpen så blir det väldigt kort och tight.
b69c74f43c84651ed4c0fde52c937a97.jpg

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Var köpte du hållarna till Denso generatorn? Dem var fina, jag svetsade egna men gillar dina mer!
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-19 at 13:38, vedde sade:

Var köpte du hållarna till Denso generatorn? Dem var fina, jag svetsade egna men gillar dina mer!
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Hej!

Tack för tips på vattenpump. Jag är dock inne på att köra med elektrisk vattenpump när nya motorn byggs. Men såna tips är alltid välkomna !! 👍🏻

 

Jag kom över dessa via Ebay. Men det ska vara cosworth fästen. Dem verkar dock ha utgått. 

30D115D9-EA4D-4CB3-AE1F-8822EE8E34F0.thumb.png.809e01605d52de4efae30d21c410a8c2.png62EF5459-1366-45F1-9F6A-8528C72520B1.thumb.png.9c1ed63da681ee0cc1be769ad762fd3d.png

 

Men Caterham har nog börjat tillverka likvärdiga istället. 

https://caterhamparts.co.uk/alternators/5297-alternator-bracket-upper-duratec-420-race.html

 

mvh Rasmus H 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör elekrisk vattenpump för att få kortare rem, funkar förträffligt bra!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...