Jump to content

ABS krans Ford Sierra?


vedde

Recommended Posts

Hej

Någon som vet om Sierran fanns med ABS ? Tänkte man kunde ta en ABS krans och montera bak så kan man ta hastghetssignal eller signal till sprutet på Wheelspeed.

Årsmodeller emottages tacksamt.

/Vedde

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det fanns, jag hade en 91a med abs
Hej Christer
Hade du skruvade drivaxlar bak och fanns det kransar som satt på insidan på något sätt som skulle funka på våra sjuor?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sierra med ABS hade alltid skivor och därmed också bultade drivaxlar.

Det är inte direkt en lös krans utan tandhjulet sitter direkt på stubbaxeln och så är det hål i lagerhållaren för ABS-givaren.

Scorpio har samma lösning och förmodligen är det idag enklast att hitta delar från Scorpio 1995 och nyare, den har också fyrbultade hjul som Sierra. Kombi med V6 eller diesel har ofta grövre knutar men en vanlig 2.0 eller 2.3 har samma typ av knutar som Sierra. Scorpion har dock fler tänder på tandhjulet men det är knappast någon nackdel om man ska använda grejerna för hastighetsgivare bara.

Man får alltså byta både lagerhållare och stubbaxel men det är ju en rätt enkel operation om man har grejerna.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustaf
Tänkte inte använda orginal positionen utan sätta den inne vid diffen om det var en lös krans med egen givare. Jag får tänka vidare.
Alltid lika trevligt att få så välinformerade svar av dig!
Tack för att du förgyller vårt forum med din kunskap.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

OK, originallösningen blir annars väldigt snygg och kompakt 🙂

Det finns ju lösa kransar att köpa till andra bilar, med lite tur hittar du en som passar att krympa på stubbaxeln eller drivknuten inne vid diffen om du vill. Alternativt så kan man ju faktiskt fräsa tandmönstret direkt i stubbaxeln - om man har grejer att göra sånt.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Vedde.

Så här är min lösning på hastighetsgivar signal.

Hispec oken behöver distanseras inåt lite för att sitta centrerade över Bmw skivan syns

på bilden med oket.

Så fästet för GT1 givaren är lika tjockt som distanserna.

Sen är det borrat och gängat ett hål i bromsskivan där tappen är skruvad fast

som givaren läser på syns på den andra bilden.

 

//Nisse

Bromsok2.jpg

Hastighets givare.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej@the real pinto jag förstår att den blit smutt men då måste hag byggs om mina rear uprights och det ligger inte i plan nu, får leta ringar i rätt dimention eller svetsa den på en plåt och bulta mellan axel och diff.
Tack Nisse för bra förslag på alternativ lösning.
Idag sitter en givare och läser de 6 bultskallarna på deivaxeln men jag skulle vilja ha en mer detaljerad signal för hasighetsmätare och sprutet.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, vedde sade:

Idag sitter en givare och läser de 6 bultskallarna på deivaxeln men jag skulle vilja ha en mer detaljerad signal för hasighetsmätare och sprutet.
/Vedde
 

Det räcker med 6 st triggpunkter. Jag har 1 och den går till sprutet som det även är en GPS ansluten till. Och tittar man i loggen så följer hastigheterna varandra

 

Loggen är från SS körning i Åmsele och vid 46 sek är det en 180 graders vändning

Skärmklipp 2020-01-14 14.49.16.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, vedde sade:

Med 40 magneter?

Ger ju inte wheelspeed åt sprutet heller.

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

Magneter?  Givaren kan ju läsa skruvskallarna på kardan. Den snurrar ju 3-4 gånger fortare än hjulen vilket ger högre upplösning på signalen. Kan funka bättre än att mäta på ett hjul i händelse av en riktigt manlig enhjulsbörnout.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...