Jump to content

Frågor inför ett GT40 bygge?


PutteGT40

Recommended Posts

Har gått i tankarna nått år och lusläst forumet ett längre tag. Har egentligen flera frågor. Dels undrar jag om det finns någon mer leverantör än GTForte som säljer chassin i byggsatser? Sen undrar jag nog lite hur svår utmaning det är att bygga en GT40? Är utbildad mekaniker/elektriker och jobbar som mekaniker inom industrin men har ingen jättekoll på bilar egentligen. Svetsa/svarva/fräsa är vardag men tänker mer billösningarna? Har kunskap inom vänskap men vill ju klara mig så mycket som möjligt själv. 

Med vänlig hälsning, Patrik 

Link to comment
Share on other sites

Vettigt ställda frågor, med eftertanke tycker jag👍

Jag vet inte någon mer än GT Forte som säljer "flat pack kit", nu har inte Darren rosat marknaden direkt och har många minuspoäng hos dom som beställt som jag förstår. Det finns nog andra här på forumet har mer erfarenheter och åsikter om detta. Jag höll mig undan mest för jag såg på bilderna att det inte är vad jag vill ha. Speciellt bärarmar med hjulupphängningarna, riktigt taskig ställbarhet och inte besiktningsbart med scrubradier etc. Inte rakt av iaf. Har själv filat lite på en rörsats men känner mig inte riktigt klar för "sjösättning".

Angående det andra så har man din bakgrund tror jag det finns gott hopp vad gäller det praktiska. Det finns gott om kunniga här på forumet som bidrar med kunnande och tips när det behövs. Det som jag känner är svårbedömt är möjlighet att tillbringa tiden och portionen envishet som krävs innan man kan susa fram på en krokig småväg. Att bygga en Gt40 är just en en bilbyggarhobby där man måste gilla skaparglädjen, och det ganska mycket🙂

För min egen del ångrar jag inte en sekund, lite jobbigt stundtals men det positiva överväger massor. Å så har man fått flera nya vänner på köpet.👍 (En del som är nästan lika knäppa som jag)

svårt? Njae. Men många handgrepp skulle man kunna säga.

Edit: Mååånga med tre å😉

 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Du har alla förutsättningar för att bygga en bil med den utbildningen och yrkeserfarenheten. Billösningar finns det gott om och du kommer att förstå vilka som är användbara när du sätter dig in i problemen. Här på forumet kan du få mycket råd från erfarna å trevlig å hjälpsamma människor.  

Tveka inte mer ! 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren 🙂

Har läst mig till att gt-forte inte är det mest rosade företaget. Men skapaglädjen är väl lite det som ligger till grund för att jag vill bygga chassit själv. Finns det möjlighet att köpa ritning någonstans? Kanske får ta det ett steg längre ändå 🙂

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Arto sade:

Kolla in den här tråden, finns ritningar där. https://www.gt40s.com/threads/a-riviera-scratchbuilt-gt40.32106/page-2

Det finns mer ritningar på andra ställen i tråden

 

Tack! Får nog bli den vägen istället. Räknar med ett antal års byggande ändå 🙂

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, PutteGT40 sade:

Räknar med ett antal års byggande ändå 🙂

Det får man nog absolut göra:smile: Bara att sätta igång och planera bygget och lägga upp en byggtråd. Har du tänkt någon speciell filosofi? Klassisk med 15" hjul och Ford Järnrova eller mer fritänk med någon nyare aluminiumsnurra? 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, PutteGT40 sade:

Tack för svaren 🙂

Har läst mig till att gt-forte inte är det mest rosade företaget. Men skapaglädjen är väl lite det som ligger till grund för att jag vill bygga chassit själv. Finns det möjlighet att köpa ritning någonstans? Kanske får ta det ett steg längre ändå 🙂

Hör med @fege - han har fått ett "flat-pack" av GT Forte och har erfarenheter runt det

Link to comment
Share on other sites

Köper man under 1000kg får man ofta ett tillägg på 100% på listpriset, kvantitetstillägg kallas det. Köper man det på omvägar genom goda kontakter hamnar man ibland på halva listpriset. Ädla metaller får man dessutom betala legeringstillägg på. Så det kan vara lite lurigt att köpa en stålbit.

Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, Klubbsson sade:

Köper man under 1000kg får man ofta ett tillägg på 100% på listpriset, kvantitetstillägg kallas det. Köper man det på omvägar genom goda kontakter hamnar man ibland på halva listpriset. Ädla metaller får man dessutom betala legeringstillägg på. Så det kan vara lite lurigt att köpa en stålbit.

Jaha där ser man! Sällan något skall vara enkelt verkar det som. 1000kg känns ju lite väl tilltaget. 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Klubbsson sade:

Du bor i Strängnäs, jag kan rekommendera Eskilstuna handelstål, dom är bra att göra med och fixar de mesta, ligger i Folkesta. Böjda rör fixar Finess i Skogstorp.

Tack för tipset, ska kolla upp dem 🙂

Link to comment
Share on other sites

Halloj !

Väkommen i gänget, nu bygger jag ju inte GT 40 ...... än  :-) börjar med en sjua sen får vi se vad man orkar med. Jag bygger from scratch började med att hämta 40 m rör hos svetsbolaget här i stan. sen har det blivit ett gäng återbesök. För egen del så är skapandet tror jag lika givande som det sen blir att köra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Halloj !

Väkommen i gänget, nu bygger jag ju inte GT 40 ...... än  🙂 börjar med en sjua sen får vi se vad man orkar med. Jag bygger from scratch började med att hämta 40 m rör hos svetsbolaget här i stan. sen har det blivit ett gäng återbesök. För egen del så är skapandet tror jag lika givande som det sen blir att köra.

Tack! 🙂 Ja skapandet är ju en stor del av grejen. Drömmer mer om att få bygga än köra egentligen hehe. Jag ska skaffa lite maskiner jag behöver sen blir det jigg innan bilen får påbörjas. Har ingen direkt budget att börja med så det får blli lite i taget. När det är dags för motor/kaross får man väl skrapa ihop ett större kapital men tills dess får det bli lite i taget 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Välkommen

 

Stål för ramen?  Det finns material överallt och de flesta svetsbara konstruktionsstålen fungerar. Givet ska man kolla upp det innan 🙂  Men alla vanliga leverantörer har det i sin lager.

T ex Stena lagerför det som vanlig S235 och den som då inte är märkt C (Kalldraget) Finns gott om benämningar. Men hör av dig till en firma med specifikationerna tar dom fram det. Jag köper mestandels av detta från Stena stål men även köpt från andra.

Se till att få med papper på dess specifikation direkt vid köpet så slipper du leta senare

 

Det som ibland kan vara knepigare är det till bärarmar men inga problem det heller. Det hittar du på de flesta med alternativt direkt från en hydraulfirma 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, daromer sade:

Välkommen

 

Stål för ramen?  Det finns material överallt och de flesta svetsbara konstruktionsstålen fungerar. Givet ska man kolla upp det innan 🙂  Men alla vanliga leverantörer har det i sin lager.

T ex Stena lagerför det som vanlig S235 och den som då inte är märkt C (Kalldraget) Finns gott om benämningar. Men hör av dig till en firma med specifikationerna tar dom fram det. Jag köper mestandels av detta från Stena stål men även köpt från andra.

Se till att få med papper på dess specifikation direkt vid köpet så slipper du leta senare

 

Det som ibland kan vara knepigare är det till bärarmar men inga problem det heller. Det hittar du på de flesta med alternativt direkt från en hydraulfirma 🙂

 

 

Har hittat s235/355 osv men det skall vara märkt +n enligt boken och det finns ingenstans. j2/k2 t ex har jag hittat. vill ha 40x40x2 mm som är lämpligt för tig svets bara men behöver beteckningar som funkar 🙂

Link to comment
Share on other sites

Förr i tiden var det märkt +n men i dags läget så är allt ur stenas sortiment normaliserat om det inte står +c. 

 

Detta kommer från Stenas ena säljare häromdagen:

Citat

 

Om något material är kallbearbetat så lägger vi till ett +C på slutet. (Cold)

Exempel är KKR 25x25x2 Varmvalsat, eller som du säger ”Normaliserad”.

Ett kalldraget material är alltid dyrare än varmvalsat.

Om det står BA, så betyder det ”Betade/Anoljade”.

Med ”Betade” betyder det att materialet har doppats i ett bad (typ syrabad) som tar bort orenheter på ytan. Sedan brukar man lägga på ett tunt lager olja (Anoljad) för att det inte ska rosta direkt."

 

 

 

Jag ställde frågan själv då dom tagit bort +n benämningen 🙂 Återigen kolla med de du köper av så svarar dom

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, daromer sade:

Förr i tiden var det märkt +n men i dags läget så är allt ur stenas sortiment normaliserat om det inte står +c. 

 

Detta kommer från Stenas ena säljare häromdagen:

 

 

Jag ställde frågan själv då dom tagit bort +n benämningen 🙂 Återigen kolla med de du köper av så svarar dom

TACK!! slipper jag googla mig galen 😄 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...