Jump to content

Data till SFRO1 - Samlar nu information


Recommended Posts

Ja jag tänkte redan nu börja samla på mig informationen som behövs till SFRO1. 
Jag hade det mesta för ett par år sedan man då bygget stått stilla i många år nu och då jag verkar ha försnillat de få dokument jag hade så saknar jag nu lite data. Det mesta går givet att skaka fram men jag tänkte faktiskt kolla på vad ni har skickat in.

Jag har listan framför mig just nu och har 2 frågor rakt av.

  • T ex ska man styrka motoreffekt och lite data på Saab motorn. Vad har ni gett för referens där? 

"Referensuppgifter bör finnas från tillverkaren eller pålitlig bok eller pålitliga uppgifter på internet."

  • Materialval för bärarmarna. Jag köpte detta via en hydraulfirma i stan baserat på en rekomendation från er som jag fick här. Jag fick också dessa papper från dem men kan fasen inte hitta papprerna eller för den delen tråden där jag fråga om det. Då detta var en standard rekomendeatin från er så kanske någon av er kan upplysa mig om dess data så jag kan hitta vidare. Allt annat köpte jag från Stena så det är lätt hittat men just dessa rören var värre med

Eller sitter någon med ett komplett protokoll så man kan se hur mycket ni har svarat?  Det frågas ju om både ena och andra 🙂

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bärarmsmaterialet löste sig. Kom på att det står ju på stålet i sig och det gjorde det. Samt hittade bara för det papprerna 🙂

Nu undrar jag mer hur man ska intyga motorn och samt står det nummer på motor/växellåda som dom vill se?  Mer än vanliga modellen?

Link to comment
Share on other sites

Motorn har normalt sett en motorkod och motornummer angivet på den, stansat eller i annan form. Finns det en motorkod så är ju den oftast beskriven med effekt och vridmoment i en verkstadshandbok eller annan form av katalog så då funkar det som referens om motorn är original i övrigt.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
On 2020-01-10 at 07:26, therealpinto sade:

Motorn har normalt sett en motorkod och motornummer angivet på den, stansat eller i annan form. Finns det en motorkod så är ju den oftast beskriven med effekt och vridmoment i en verkstadshandbok eller annan form av katalog så då funkar det som referens om motorn är original i övrigt.

Gustaf

Hur gör man med en Cheva där motorkoden försvunnit vid renovering (toppdeckning av blocket), och man inte har en aning om donatorns identitet? Man kan konstatera att den har smogtoppar så effekten lär inte vara skyhög om man säger så.....

Link to comment
Share on other sites

Är det en smallblock kan man till viss del se vad gjutnumret säger men det brukar landa i bromsning om det inte finns några märkningar och motorn inte tydligt liknar en produktionsmotor med viss säkerhet. Amerikanska V8 finns ju ofta i massa olika versioner och för ett besiktningsorgan kan en 160-hästarsmotor och en 560-hästarsmotor se ungefär likadana ut...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...