Jump to content
Kristoffer-Robin Lotze

Vw-buss... ish.

Recommended Posts

Tänkte ta och presentera mig och mitt kommande bygga. Kristoffer-Robin heter jag, har väl drömt om att bygga bil i närmare 25-30 år tror jag. Första jag designade var en sportbil baserad på en Subaru svx (tror jag den heter) och då var jag nog 12 år. Sen dess har det varit allt från 7.or till mittmotoriserade småbilar via offroad byggen som gjorts i huvudet. 😀

Det har det av olika anledningar inte blivit nåt bygge av förrän nu.

Dock blir det inte nåt normalt bygge kanske men kul lär det bli. 

Tanken är att min rostiga vw caravelle från 1985, kapa bort ca 2 meter på mitten och svetsa ihop igen. Det blir en saab b234 ltt, omega r30-låda, gm 10-bult bakaxel som sitter i 4-länk bakom hytten, ett flak (måste vara för att kunna få till 300kg lastvikt) men eventuellt gör jag "flakgolvet" löstagbar så det bara är en "rörhög" bakåt samt ny framvagn med dubbla a-armar. Donatorbilen (saab 9000) är nästan helt utplockad på det jag vill spara, låda, bakaxel och hjul ligger i garaget och bussen står på parkeringen utanför. 

Så det är på gång måste jag säga. 😀

20191217_133351.jpg

20191217_133421.jpg

received_449500589087923.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

”Kapa bort 2 meter”. Det blir inte mycket kvar vad jag förstår. 

Vad jag inte förstår är vad det skall bli, banbil, gatbil, annat ?

Men lycka till ändå, skall bli spännande att följa.

Edited by Göran Nilsson
Autokorrekt blev fel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir 1.5-hytt eller vad det nu heter på pickup-språk. Gata och grus är tanken med inspiration från Trophy trucks och liknande. Så lång fjädringsväg och schyssta krängningshämmare kommer väl bli receptet. Fram har jag inte klurat ut vad jag ska ha för lösning än men bak blir det Profender airshocks med 30cm fjädringsväg. Så långt ifrån optimalt för en gatbil man kan komma typ men det är stuket jag är ute efter. 😀

Motorn hamnar förhoppningsvis mellan sätena ev lite längre bak men får se sen när motorpaketet sitter ihop, blir lite lättare att mäta och fundera på dom bitarna då. 

Tackar! Ja det ska bli kul att få dela med sig, ventilera och diskutera "dumma" idéer med likasinnade och kunna få tips och inspiration. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kort hjulbas brukar inte ge några bra väghållningsegenskaper, längd är bra att ha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bussen kommer byggas om till typ pickis och bakaxeln kommer hamna lite längre bak än den är original så axelavståndet kommer öka. Fyrlänken kommer bli idiotlång i jämförelse med många byggen här... närmare 2 meter. 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort steg framåt (iaf i min värld). Donatorbilen är ute ur det minimala garaget och lämnad på skroten. Så nu är skrotningen klar och bygget börjar. 😀😀 Tänkte börja med att rensa ur elsystemet på sånt som inte behövs. Tänkte spara och försöka få till c-lås och farthållaren. Lite lyx vill man ju ha. 😜

20200108_100455.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite sent kanske men se till att du fick med kabel skarven mot bil motor ( banjo har jag för mig)

underlättar vid inkoppling om di inte skall dra allt nytt ändå 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där blir fränt, kul med annorlunda byggen.  Härlig entusiasm !

 

Mvh Pär

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipset Lupus! Som tur är tycker jag att det är bättre att rensa ut överflödet istället för att försöka skarva i det jag behöver så hela elsystemet förutom bakdörrarna är urplockat. 😀

Tack Pär! 😀 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med i överflöd och snygghet,  du kommer kunna kasta en del kablar , men det finns en fördel med att kunna plocka i och ur motorn med "någon" rimlig skarv i el härvan.

Orginalet är nog det punkten med minst kablar, men det går ju att skarva var som helst och det finns ju andra kontakt don oxå  ( är nog max 15 kablar )  

Galet project för övrigt :icon_thumbup:

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kört på några timmar med elsystemet idag och kommit en bra bit framåt. Blir en hel del bra-att-ha. 😀 

Fick även hem bromsskivorna... tur jag inte tänkt tanken på att köra med originalhjulen. 😜

Kom på att det kan vara kul att hålla lite koll på vikter så jag plockade fram vågen. Det blir ju inte direkt nåt lättviktsbygge. Nämnda bromsskivor ligger på 12 kg och däck med fälg 34 kg... styck. Så fyra hjul och skivorna fram landar på 160 kg. 😂 Motorpaketet landar efter lite sökande här i forumet på omkring 210kg, sen fyrkantsrör, ny framvagn, bakaxeln nånstans 70 kg. Får nog vara glad om jag kommer under 1500 som det känns nu. Aja... Får väl bygga nåt annat senare som väger mindre (har redan idéer). 😀

 

20200110_144834.jpg

20200110_154558.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick lite panik gällande startspärr och larm men blev lugnad av Lupus. Återigen tack! 🙂

Nu har hjärnan tagit sig vidare i T5-träsket och hamnat på hastighets-signalen. Försöker läsa mig till men har inte hittat nån info så jag frågar här istället: Mina framspindlar kommer med stor sannolikhet ha abs-kransar och givare men ingen abs i bilen. Skulle det gå att använda sig av dessa för att få till signal till både mätaren och T5?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ABS-givare kopplat till en sån här funkar klockrent. Den förstärker signalen och konverterar till fyrkantvåg. Beroende på hur många tänder dina ABS-ringar har kan du behöva justera pulser per varv med t5-suite.

 

Dessa sitter original på Opel Astra G utan ABS. Tror inte den var speciellt vanlig i Sverige, så jag hittade min på ebay.co.uk.

Siemens 09.185.826 Impulse Signal Converter

2017-02-09-20-08-03_corsa-input-converte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan va bra med. Hastigheten på drivande hjul, 

växel räknas ut som kvot mellan motor varv och din sensor , när du ”råkar” spinna kommer du inte hitta en definierad växel med framhjul och beroende på om du kalibrerar kan det bli grundladd då. 

Jag har lagt ladd tryck per växel så det precis spinner lite med varma r-däck) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se där ja! 😀 Då ska det letas lite. Du råkar inte veta var det brukar sitta i bilen? Ska ändå hälsa på delplocken nästa vecka. 

Bak finns ingen möjlighet tyvärr... Ingen abs på gamla cheva vans. Gällande optimering blir det till att börja med original 170 hk. Får se om boxen rasar så det måste in ny programvara. 😈😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du saabens instrument kvar så sitter en signalomvandlare i hastighetsmätaren. A/D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har jag. Tänkte försöka använda mig av det... så då kan jag egentligen "bara" mata in abs-pulsen direkt på instumenthuset på den vanliga insignalen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du svetsa kan du säkert hänga dit en ABS givare på kardan. 

En del av oss andra hängde dit en hallsensor bakkant vxl som producerar en fyrkant direkt . 

Men allt beror ju på omgivningarna och vad som är lättast 

jockes och min tråd har nog någon bild på det 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut enklast för min del blir att använda nämnda abskrans i framspindeln. Annars får det bli nån sån lösning... synd att det inte finns färdig givare i växellådan. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slutet sida 2 här finns en bild på en orange givare och det lilla bockade plåt fästet . 

Hall eller induktiv är ju fritt beroende på efterbehandling 

 

 

Edited by LUPUS
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett ljus såhär i vintermörkret! 😀 Jag hade inte skrotat/slängt larmboxen, bara lagt den i en låda och glömt bort den. Jag har dessutom hittat kopplingsschema på larmet så det finns en möjlighet att få det att funka igen. 

I övrigt är jag klar med rensningen av elen... blev mycket bra-att-ha-grejer.  😂Får snygga till när det väl närmar sig montering av det. 

Så nu börjar framvagnsfundering. Måste mäta-läsa-räkna och se om jag kan använda spindlarna från Grand cherokee. Annars har jag ett problem.

Vad tycker Sfro om att man bygger egna spindlar? 

20200114_130258.jpg

20200114_152453.jpg

20200114_152501.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behöver du långa stötdämpare så har jag ett par oanvända Edelbrock 450/700 mm 

15790323405718248195594743372944.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan, Kristoffer-Robin Lotze sade:

 

Så nu börjar framvagnsfundering. Måste mäta-läsa-räkna och se om jag kan använda spindlarna från Grand cherokee. Annars har jag ett problem.

Vad tycker Sfro om att man bygger egna spindlar? 

Så länge du har koll på materialval och konstruktion (både geometri för hållfasthet och korrekt funktion) är det helt OK. Men det kanske inte är det första man bör ge sig på som byggare. Vad är det för årsmodell/typ av Cherokee-spindel du tänker på?

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, therealpinto sade:

Så länge du har koll på materialval och konstruktion (både geometri för hållfasthet och korrekt funktion) är det helt OK. Men det kanske inte är det första man bör ge sig på som byggare. Vad är det för årsmodell/typ av Cherokee-spindel du tänker på?

Gustaf

 

Jag har spindlar till Grand cherokee 2015 (tror jag det var). Modellen med individuell fjädring fram. Dom andra har ju stel axel fram så inte så lyckat att använda såna kanske.

GC-spindlarna är enligt mig lite muppigt utformade men dom kanske funkar när jag väl mätt och räknat lite. 

Annars får jag försöka hitta vettiga spindlar från nån annan bil med 5/127.

20200115_132354.jpg

20200115_132411.jpg

20200115_132445.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, Kristoffer-Robin Lotze sade:

Hade lite funderingar på Astro men där verkar det bli värre med bromsarna. Planen är att använda 330 mm- skivor och porsche 6-kolvsok. 

Astro är väl samma som S10. Dom är populära i USA, så det finns väl massa prylar att köpa. Finns droppade spindlar att köpa också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, den typen av spindlar. Jag undrade just eftersom det finns lite olika generationer.

Har du utrymme för en högt placerad övre bärarm så kan de nog funka riktigt bra. Moderna spindlar har oftast rätt bra geometri, speciellt om man kan hålla sig till ET som ligger nära original för spindeln.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, therealpinto sade:

OK, den typen av spindlar. Jag undrade just eftersom det finns lite olika generationer.

Har du utrymme för en högt placerad övre bärarm så kan de nog funka riktigt bra. Moderna spindlar har oftast rätt bra geometri, speciellt om man kan hålla sig till ET som ligger nära original för spindeln.

Gustaf

Ja dåså! 🙂 Utrymme finns... i värsta fall får jag höja golvet och köpa låga stolar så jag får samma sitthöjd som nu. (Blir ju liksom inte nån originalrenovering som kommer bli älskad av vw-folket ändå. 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var enda gång jänkarna gör något på Discovery trycker de ju in någon caprice framvagn model nyare, ser ut som en Volvo 140 historia men kraftigare 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-01-14 at 21:06, Christer J sade:

Behöver du långa stötdämpare så har jag ett par oanvända Edelbrock 450/700 mm 

15790323405718248195594743372944.jpg

Har du något modellnummer eller liknande så det går att fuskläsa lite specar? 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite surt att behöva köpa 6 meter rör när jag behöver typ 35 cm som hylsor till bussningarna i framvagnen. För jag tar för givet att det behöver finnas materialspec osv. även på dessa små rörstumpar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har rör som är 35 invändigt om det kan vara intressant (Ø45x5)  köpte en meter för att för att få 4st 19mm långa hylsor  🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, Klubbsson sade:

Har rör som är 35 invändigt om det kan vara intressant (Ø45x5)  köpte en meter för att för att få 4st 19mm långa hylsor  🙂 

Inte omöjligt... får provklämma lite på bussningarna och se hur mycket det går att trycka ihop dom. 🙂 Vad är det för materialspec på dom? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessa har inte heller 36 mm (bara 35 mm vad jag kan se) men ändå rätt bra när det gäller mindre mängder i olika material och kvalitéer. Vet inte heller om de uppfyller dina materialkrav men kan ju vara bra för annat kanske 😉

https://metallbiten.se/jarn-ss1312/runda-ror/svetsat-precisionsrr-352mm-din-2394

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Jocke4U sade:

Säljer Hydroscand kortare längder också?

Jag köpte en meter 38x3 i Fredags. Inga problem. Har man tur finns det spill så slipper man ev kapkostnad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...