Jump to content

Vacumanslutningar Pintomotor


SOX

Recommended Posts

Mitt Sevenbygge går sakta framåt men nu har jag börjat titta på motorn och då blev det svårt.

Jag vet inte hur jag ska ansluta vacumslangarna.

Jag har googlat men kom på att vet nån så är det här på forumet.

Jag har en SOHC Pinto med Jenvey DCOE insprut och Megasquirt.

På motorn är det en grov slang upp till insuget, eller hur, men sen är

det en smal slang (på insuget) som går vart?

Eller finns det något annat sätt att koppla? 

 

Link to comment
Share on other sites

Borde väl gå till Map givaren på din MS box.

Eventuellt behöver du någon form av mekaniskt filter typ en liten luftvolym med litet hål in.

Berätta gärna mer hur du trivs med Jenvey när det börjat bli färdigt med kapning och sådant, jag är själv sugen på ett sånt som nästa steg.

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Det är två separata delar i vad som ska kopplas till insuget. Det enda handlar om vad motorstyrningen behöver för att fungera, det andra är vevhusventilationen.

Motorstyrningen behöver (normalt sett, det finns varianter) en vakuumsignal, dvs en smal slang ansluten mellan insugsventiler och spjäll. När man kör med ett spjäll per cylinder blir signalen ganska ojämn, så oftast gör man någon lösning för att ansluta till flera insugskanaler och som tpau säger, kanske något som dämpar svängningarna i signalen. Jag räknar med att du styr även tändningen med Megasquirt, och har en stum fördelare eller separata spolar?

Nästa grej är vevhusventilationen. Pinton har en oljefälla på vevhuset under insuget, en plåtburk som är pressad i ett hål i blocket. I överkant på burken sitter en anslutning i en gummibussning, anslutningen har en strypventil och backventil. Den kopplar man med en relativt grov slang till insugsvakuum (det räcker att dra den till en kanal). Sedan har du på oljelocket en slanganslutning, som på originalinstallationen gick till luftfiltret. Den ansluter du till filtret även här, enklast kanske i "backingplate" på spjällhusen (dvs före spjällen).

Kopplar man så kommer motorn dra i sig luft genom luftfiltret, in i ventilkåpan, ned genom vevhuset och sedan in i insuget där ev. oljedimmor förbränns. Är motorn frisk fungerar det utmärkt. Vill man minska mängden olja som dras in, så kan man sätta en extra oljefälla mellan insug och vevhus.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en firma som säljer den här lösningen.

https://www.ebay.ie/itm/COSWORTH-WRC-DISTRIBUTOR-BLANKING-DRIVE-BUNG-WRC-GROUP-A-SIERRA-ESCORT-MOUNTUNE/184015652232?hash=item2ad8300588:g:qmQAAOSwWKtUun~3

Jag tror att det är en viktbesparing med tandhjul o sensor kontra fördelare för att hålla koll på vart i cykeln motorn är, men har inte vägt några bitar.

/T

PS. Såg precis att autokorrelation ändrade mappning till kapning... Jag är så klart nyfiken på hur deras insug fungerar för dig hur väl det går och hur lättjusterat det är.

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Då förstår jag hur slangarna ska dras, tack för det, jo Jenvey"förgasarna" är riktigt seriösa,

exakta dimensioner som Weber DCOE, en gaswire-brygga från Mangoletsi passar direkt.

Enda justeringen är tomgångsskruvar och balansen mellan husen.

Citat

Det där var intressant, jag hade tänkt att slakta orginalfördelaren, men det där var enklare.

Jag tänkte använda Edis 4 med Zetec tändspole.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...