Jump to content

Bakhjulsdriven eldrivlina till Three-wheeler (BMW i3?)


Fjonkalicious

Recommended Posts

Sitter ovh fantiserar om ett koncept/bygge i form av en three-wheeler med eldrivlina. När jag kikat på BMW i3:s motor så ser den rätt nim och liten ut, dessutom bakhjulsdriven även om det kanske spelar mindre roll. 
 

Finns det några andra drivlinor man skall titta på? 
 

Också nyfiken på hur lätt det är att fördela upp batteripaketen på flera olika positioner i bilen, för att enklare få plats med allt. 

Link to comment
Share on other sites

Beror lite på vilken effekt du vill få ut?
Nissan Leaf finns rätt mycket info om och många som gjort lösningar på för att använda motorstyrningen också.
Tesla....
Mitsubishi Miev, original bakhjulsdriven.

Gällande batteripacket så går det för det mesta att dela upp det på flera positioner i bilen. Beror lite på hur BMS:et är uppbyggt och hur väl du kan skydda och isolera anslutningarna.

Link to comment
Share on other sites

 

Detta var mitt första val , I3 motorns paket är jätte fint men har inte hittat varken can frames styrning eller ersättnings styrkort som verkligen verkar funka enkelt  än. 

Men det är nog bara googla runt , det lär ju komma det med

Link to comment
Share on other sites

Hej, har en komplett drivlina I3 : batteri, motor, HVJB,vxllåda, controller, drivaxlar och spindlar liggandes. Har så många projekt att jag inte vet om det blir något med det hela.

Damien Maguire har kört motorn, men som LUPUS skriver ingen fullgod lösning än. Styrning av BMS:et till batteriet tror jag finns.  PM:a om intresse finns.

 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Det är mer eller mindre dax priser på elbils grejer i norge (ring / maila och pruta)  så vilket batteri kitt du skall ha är lite svårt att veta ( är ju inte bara tekniken utan lite $ oxå  ) . 

Jag valde leaf för jag fick bra pris och bms är ganska standalone om man använder HELA  batteriet .   Samtidigt finns det de som kör utan BMS  helt och bara mäter så det inte blir ojämt ( då manuellt balanserar). 

Ett batteri från en OEM man inte rör borde vara ganska jämt i från gruden.    BMS är tyvärr ganska dyrt i eftermarknad.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul med så mycket respons. Jag fantiserade om att man skulle kunna hitta en bil som kunde köra(om än skadat) för att plocka all styrning osv från bilen. Jag var naiv nog och tänkte att om man har all styrning som sitter i bilen så borde grejorna fungera. Men det är ju vettigt att veta att det inte finns så mycket stand-alone lösningar än. 
 

Intressant förslag steel, men jag fantiserar än. Har minst ett annat bygge att komma i mål med innan detta påbörjas. 
 

Miev är väl lite klent, Tesla för dyrt och jag tycker att Leafen känns klumpig. 
 

Undrar vad som händer när man bara har ett drivande hjul. Undrar om den tror att ett hjul spinner och anti-spin går in?

Edited by Fjonkalicious
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klen och klen, 80 kW är bra i liiiten bil. Pris framgår ej, kommer senare. 

https://openinverter.org  heter forumet jag for efter häromdagen.

Här är en film där Damien Maguire kör BMW I3 motorn. Han skulle också behöva köra sina filmer  X8.....

www.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DTH14ry6TOy8

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
18 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

På tal om ljudet, hur är ljudet i kupén?

Om du menar GT40...

Nu vet jag inte än men har åkt i 2 st GT40 (Magnus och Claes) med hjälm, inga problem alls. Nästan så sjuan lät mer pga vinden emot huvudet.

Kärran som @heralue har låter nog mer än de flesta 😄  men det finns öronproppar och hörselkåpor 😉 Tror dock inte det är nåt problem (man har ju inte örat bak vid avgassystemets mynning)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag hade nog använt tillverkarens BMS då det i regel ger ett bra skydd, och inte dela upp en befintlig lösning. Det primära är kylningen av cellerna. Det får absolut inte bli för varmt. Vad som kan ske är termisk medkoppling, till slut ökar strömmen så mycket att all energi cellen hade självurladdas och det går mkt fort. Resultatet är en batteribrand som inte går att stoppa. Tillverkarna lägger ned massor med resurser för att skydda batterierna. Så ett färdigt paket är nog väldigt driftsäkert. Våra batterier vi tillverkar styr BMS allt detta genom att tex koppla bort batteriet vid laddning när det är fullt eller om det börjar bli för varmt eller för hög ström.

Våra laddare har en can ansluten till BMS, så laddaren är i princip passiv, ladd algoritmen sitter således i BMS.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Finns det några fler lämpliga motorer för en eldriven S7 eller liknande liten och lätt bil? 
Såg en lösning med dubbla kedjor från motor till diff till en Netgain Hyper 9 , hur hållbart skulle en sådan lösning vara om man går på en kraftigare motor från tex en Leaf?

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Tomas sade:

Finns det några fler lämpliga motorer för en eldriven S7 eller liknande liten och lätt bil? 
Såg en lösning med dubbla kedjor från motor till diff till en Netgain Hyper 9 , hur hållbart skulle en sådan lösning vara om man går på en kraftigare motor från tex en Leaf?

Vilken effekt vill du ha? Vilket vridmoment vill du ha? 

Leaf gen2 (-14 - -17) drivpaket är på 80kW och 250Nm max.
Leaf gen3 (-17 -> ) är på 110kW men finns också i en 160kW variant. 
Alla ovan använder samma motor men olika inverter. 

Enklast med Leaf är nog att använda original växellåda/diff. Blir det för bred spårvidd med original drivaxlar så finns även NV-e 200 som har något smalare spårbredd. 
Finns också en kille i Canada som håller på att göra axeladaptrar så att man kan montera VW drivaxelflänsar och därmed görs ett enormt utbud av drivaxellängder tillgängligt.
Axeladapter

Både fram och bakmotorn inkl motorstyrning från Mitsubishi Outlander PHEV. Lite klenare än Leaf grejerna. 

Edited by bexander
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...