Jump to content

Recommended Posts

Vore det möjligt att registrera ett 4-hjuligt fordon som mc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är nog max vikt som är haken inte antal hjul ( fritt från minnet ) 

för jag gissar du vill regga en sjua som mc eller hur ser det ut ? 

Hur som helst borde vara möjligt 

https://www.transportstyrelsen.se/mc

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har forskat lite i ämnet och kortfattat har jag kommit fram till följande krav gäller för 4-hjulig MC som liknar bil:

L7e-C Tung mopedbil

Max
L: 3700mm
B: 1500mm
H: 2500mm

Högsta kontinuerliga märk- eller nettoeffekt 15kW.
Högsta konstruktionshastighet 90km/h.
Inneslutet förar- och passagerarutrymme tillgängligt genom högst tre dörrar

L7e-CU Tung mopedbil för godsbefodran

Lastyta minst 0,3 x fordonslängd x fordonsbreddbredd.
Skiljevägg mellan passagerare och lastyta.
Max 600kg (exkl batterier om eldrivet).
Max 2 sittplatser inkl förarplatesen.

L7e-CP Tung mopedbil för passagerarbefodran

Max 450kg (exkl batterier om eldrivet).
Max 4 sittplatser inkl förarplatesen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bättre med trehjuligt fordon för då finns ingen hastighetsgräns eller effektgräns...

L5e-A Trehjuling

Max:
L: 4000mm
B: 2000mm
H: 2500mm

Max 1000kg

Edited by bexander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok tackar för alla svar!

Då är det nog lättare ändå att bygga och regga som bil. Kan vara belysningen som kan vålla lite bekymmer med siktvinklar och sånt men det börjar ju finnas små led belysningar som är godkända

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan, Frena sade:

För många många år sedan var ju Micke Fredrikssons Trike-bygge på tapeten. Han byggde en "omvänd" trike, reggade som MC men satte sedan två bakhjul på den, fortf reggad som MC.

 

https://rejsa.nu//forum/viewtopic.php?t=4971&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=d4966a8cb9679120d3711771a1b25e92

och därmed inte laglig längre 😁

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
och därmed inte laglig längre 
 

Skummade igenom en av hans trådar igår. Verkar som han reggade om den. Hur det gick till vetifan, men laglig var den iaf. Kanske då som bil :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mickes Mride blev en bil när den fick fyra hjul.

Sedan kan det tänkas att besiktningsorganet tänkte lite galet med vilken effekt/motorspec de godkände som bil men det var inga formella problem eller krångel. Den fungerade bättre med 4 hjul 🙂

Gustaf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan, therealpinto sade:

Mickes Mride blev en bil när den fick fyra hjul.

Sedan kan det tänkas att besiktningsorganet tänkte lite galet med vilken effekt/motorspec de godkände som bil men det var inga formella problem eller krångel. Den fungerade bättre med 4 hjul 🙂

Gustaf

Blev säkert bättre 😊, blev den reggad som ombyggd då eller?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det är ju fortsatt ett amatörbyggt fordon, och minns jag rätt fick den faktiskt ny identitet som bil. Det var lite dialog runt det med besiktningsorganet - jag hade nog tyckt att den kunde behålla ID men ändra fordonsslag. Lite reservation för att det är ganska länge sedan nu...minnet kan svikta lite 😉

 

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser man på bilderna fick den nytt reg-nr iaf.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...