Jump to content

Jaguar D-type med V8


dmc12Hank
 Share

Recommended Posts

Mer pappslöjd har även reglat om lite i kardantunneln. Fick nedslag vid byggbesiktningen att det var lite trångt för höger knä. Har fixat till det lite bättre.

eb52bace6ffa8f1a54d8972bb9f47b36.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller på att svetsa fästen för expansionskärlet och tusen olika smågrejer. Ska få dit fästen för krängningshämmaren fram imorgon. Och sätta dit gångjärnen för dörrarna. Jag vill egentligen sätta igång att plocka bort allt, måla ramen och börja popnita aluminium men det är bättre att svetsa allt klart så mycket det går först. Men det är tråkigare.

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat! Körställning är viktigt. :icon_thumbup:  Det känns desto goare när man gjort dom där jobben som tar emot lite.

För mig funkar f.ö. "att-göra-listan" som hjälper till med prioriteringen. Den brukar sitta där på väggen och nästan helt automatiskt tala om för mig vad som bör göras nu 🙂. Det är tämligen inspirerande att sedan bocka av vartefter och samtidigt se vad som faktiskt blivit fixat. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat! Körställning är viktigt. :icon_thumbup:  Det känns desto goare när man gjort dom där jobben som tar emot lite.
För mig funkar f.ö. "att-göra-listan" som hjälper till med prioriteringen. Den brukar sitta där på väggen och nästan helt automatiskt tala om för mig vad som bör göras nu . Det är tämligen inspirerande att sedan bocka av vartefter och samtidigt se vad som faktiskt blivit fixat. 
 
 

Jag har också en whiteboard där jag skriver upp vad som ska göras och sen bockar av och suddar bort. Hjälper till att hålla fokus. Men det är så tråkigt med alla små grejer som man måste göra innan man får göra dom roliga sakerna. Men jag ska ha tålamod.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håller på att fixa dörrgångjärn till dom pyttesmå dörrarna. Efter det ska jag plocka bort allting och måla ramen. Tänker eventuellt måla med Bengalack. Nån som har erfarenhet av den färgen? Tar gärna emot synpunkter. 

FBC8A8BF-0C10-4352-B371-148133FDB637.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ingen som har målat ram med Bengalack?
Den innehåller Alkyd som bindemedel verkar det som. Många varnar ju för Hammarbacken för att den innehåller silikon. Vilket alla billackerare vägrar ta i med tång verkar det som. Man vill ju inte bli portad när man ska lacka bilen.

Link to comment
Share on other sites

Behöver man inte blästra eller behandla ramen på något sätt först för att bli av med skit och glödskal? Många användare är f.ö. nöjda med POR-15 och den förbehandlingen som hör till.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Arto sade:

Behöver man inte blästra eller behandla ramen på något sätt först för att bli av med skit och glödskal? Många användare är f.ö. nöjda med POR-15 och den förbehandlingen som hör till.

Jag tänker tvätta med avfettning, köra med stålborste och slipa. Sen måla så kommer det bli svinbra förhoppningsvis. 😁

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Jag ruggade bara ytan med en scotchbrite duk och tvättade rent med aceton. Verkar funka bra det med. 

Låter ju underbart. Slipning är ju ingen favoritsysselsättning direkt. 

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet från rostproblem på jobbet är att få ytan ren före lack är det viktigaste du kan göra för ett långvarigt resultat.

Det står att jotun rekommenderar tvätt med JOTUN 2-i-1 Kraftvask och mögeldesinfektion vilket är en alkalisk tensidlösning.

Om du har möjlighet, släpa ut och palla upp ramen på en gräsmatta, behandla hela ramen med tensidlösning och skölj med rent vatten, repetera gärna någon gång. Tensiderna blir gödningsmedel till gräset. Att skrubba ramen med tex en grön skursvamp hjälper till med rengöringen.

Använder du varmvatten vid sköljningen så torkar det snabbare.

Om du utför en ytförstoring innan rengöring tex med slipning så kommer färgen ha mer att bita i och sitta bättre. 

Försök gärna också att runda alla vassa hörn på konsoler och liknande, färgens ytspänning gör att den drar sig undan från vassa kanter.

/T

Edited by tpau
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, tpau sade:

Min erfarenhet från rostproblem på jobbet är att få ytan ren före lack är det viktigaste du kan göra för ett långvarigt resultat.

Det står att jotun rekommenderar tvätt med JOTUN 2-i-1 Kraftvask och mögeldesinfektion vilket är en alkalisk tensidlösning.

Om du har möjlighet, släpa ut och palla upp ramen på en gräsmatta, behandla hela ramen med tensidlösning och skölj med rent vatten, repetera gärna någon gång. Tensiderna blir gödningsmedel till gräset. Att skrubba ramen med tex en grön skursvamp hjälper till med rengöringen.

Använder du varmvatten vid sköljningen så torkar det snabbare.

Om du utför en ytförstoring innan rengöring tex med slipning så kommer färgen ha mer att bita i och sitta bättre. 

Försök gärna också att runda alla vassa hörn på konsoler och liknande, färgens ytspänning gör att den drar sig undan från vassa kanter.

/T

Tack. Det finns inga genvägar menar du 😁

Link to comment
Share on other sites

Jag är maskiningenjör så kemikunskaperna är en blandning a det jag lärt mig i gymnasiet och rapporter/internutbildningar på jobbet. Så när jag väljer kemisystem försöker jag gå på vad leverantörerna rekommenderar.

Bara som motpol, det där om arbetsmängd och hur seriös man ska vara;

Jag tror ju att många av våra bilar skulle klara sig utan lack med en lätt inoljning. De bor ju i torra garage mest hela tiden och ser bara regn om nån missbedömde väderprognosen. Stålrören jag har kvar visar fortfarande inga tecken på korrosion trots ca tio år i garaget.

Men det är frustrerande när lacken flagar av så att få en god vidhäftning på utsatta delar är en fördel.

/T

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är just det där med flagning som inte är kul på en ram som är bilens motsvarighet till grunden på ett hus. Glödskal är stenhårt och rosten vill ju krypa mellan glödskalet och metallen. Den risken minskar om bilen står varmt och torrt såklart men jag tänker mest på all kärlek som läggs ner på bygget så kan det vara värt med ett ordentligt underarbete på ett par dagar. Visst, det är kanske inte det roligaste jobbet men.......

Blästring och två lager epoxigrund känns mumma att ha för egen del. (Jag har inte stor erfarenhet av 1-k men den jag har gör att jag undviker det om det är något viktigt som målas) Lägger man sedan t.ex. på en 2-komponents polyuretanfärg på det så har man en färg som är tålig och sitter som berget om underarbetet är rätt gjort. Nu finns det ju fler med erfarenheter av färgprogram som inte jag har, och en av dom är POR-15 som många använt, vet dock inte hur kemikalieresistent det är om man råkar torka av eller drälla med något starkt? (t.ex. aceton) Nackdelen med 2-k är att det då är ändå viktigare att det är helt rent än vid 1-k så läsa på lite innan man väljer är nog bra.

Mina 5 cent....🙂

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min POR15 sitter som berget efter 12 år och alla kemikalier jag hällt på, olja, bensin, aceton, kylarvätska och vatten. Endast mekanisk åverkan har fått hål på den. Jag underarbete enligt systemet med tvätt, etsande primer och sen penselmålning.
Grymt bra och enkelt system.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Håller med POR15 är verkligen skitbra, vill man ha en snygg hållbar yt-finish så lägger man en coating. Jag gjorde det bara på bågen, ej chassit (som också är lite UV utsatt).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Limmar och popnitar aluplåtar. Gör pappersmallar i mjölkpapp först.
Går långsamt framåt.
Ganska tillfredställande jobb.

Ska montera ett nackskydd på passagerarsidan som man tar bort när man åker själv. Känns säkrare så. Bakom förarsidan blir det ju en stor vinge med nackskydd.

66ac641621ee4682e0aaa0812084b935.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tröskar vidare med att klä cupén i aluminium. Tänker mig sen ha svart matta på golv och kardantunnel. Svart vinyl/läderimitation på sidorna och runt växelspaken. Sista bilden är för att avskräcka biltjuvar :)

5c01e660c0f02824f84351c2d9d9216c.jpg

f722169711cedf65a91b8189a16a1edd.jpg

e48a647f515415e967ba00ba8a66567a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Köpte bilmatta på metervara på Mattvaruhuset i Lund . Klippte den i rät storlek och form sen lämnade den tillbaka för att bli kantsydda . 

IMG_5513.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

0a2ea85c371801e9066b7f2ac3277f53.jpg

Har även gjort en falsmaskin efter ha kollat på nätet. Den funkar faktiskt riktigt bra. En svetstång, gängstång och några kullager så kan man göra fina falsar. e055d49be6bb98441eff0dcdd369583e.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Svetstången kan man ju finjustera så jag spänner den löst i början och drar/rullar den fram och tillbaka och spänner lite mer för varje gång. Man kan flytta lagren och stoppet så att det vecket blir där man vill ha det.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara hållit i tången och plåten med händerna. Spände fast den med en tving i bordet när jag gjorde lite längre sträcka.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-12 at 22:13, dmc12Hank sade:

Tack för svar! Har ni limmat, kardborre eller hur har ni fäst mattorna?

Fäste dom med kardborre och tryckknappar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller på med mittkonsollen. Alla Le Mans racerbilar hade mugghållare eller hur
ska testa att köra krymplack på hela. hoppas det blir bra.

27efcac6821db3b65c5affd97169c129.jpg

69c51f4776537e551d6cc04cdad642ed.jpg

57cf03e11d3e4e5deec056b38582c676.jpg

a2ada386f537f20233a067a679f28daa.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Blir ganska bra tycker jag. sprayade på flera lager vått i vått. Sen körde jag värmepistol som en lackspruta ungefär och värmde överallt. Sen efter ett tag blev sllt skrynkligt.

19482cf4374ce24bd567dbe09f81d868.jpg

2f0b89679880c2710b3a0b2e715d31ab.jpg

805b788dd9c835c3b2fc54aae44d1b44.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har beställt svart vinyl / skinnimitation som jag ska sätta på sidorna.

Nästa steg är att börja med karossen. Den måste på plats innan jag kan fortsätta med inredningen.

Jag har kapat bort en bit på längden på karossen så jag behöver plasta ihop den igen.


63f33ca2d08bdcfbc5ba0745d3ab0e35.jpg

e6dc73da2b3b16d702f5581c121d9287.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håller på att plasta lite. Tvekade länge på hur bagageluckan skulle utformas. Gjorde den lite mer praktisk än den är ”original”. Den blir förskjuten till höger då det ska dit en vinge också ha ha. Så sjukt bra. Klart man måste ha en vinge.

6803e17edd412fe9034dd14e68235e85.jpg
a527e76936b826087b7305be4bc381e2.jpg
3b3c74cb3ed53ad5100f3437a9c1d2cc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har plastat på insidan. Vill bara ta bort alla plåtar men får ha lite tålamod tills det härdat ordentligt. Man kan i alla fall packa lite grejer i bakluckan. I Lotusen är det inte mycket plats för väskor.

d6d10e65b6e929785b0bb0705ef5786f.jpg
e1ee0f141478859939e6f4ec1776d52e.jpg
e2d9948ad8a795743ce263292f85c7e8.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...