Jump to content

Jaguar D-type med V8


dmc12Hank

Recommended Posts

15 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Ha ha. Saknar gummi. Men ska köpa däck så småningom. Jag tror jag ska köra på 235/55 17 fram och 245/55 17 bak. Vad tror du om det? Jag personligen älskar Thorque thrust och spinners. Så det är mina drömfälgar. Möjligen svarta istället för gråa skulle vara snäppet bättre men kanske inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag provade med 255 40 18 bak, men det är gränsfall. Kollar lite på Lightweight om man kan hitta liknande plåtfälgar med 5/112 eller 5/114,3

 

10463_img_0195.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Christer J sade:

Jag provade med 255 40 18 bak, men det är gränsfall. Kollar lite på Lightweight om man kan hitta liknande plåtfälgar med 5/112 eller 5/114,3

 

10463_img_0195.jpg

Lightweight är ju kanske världens snyggaste bil.

Link to comment
Share on other sites

Håller med @dmc12Hank men inte bara att utseendet passar den typen av bil bättre. (fast det ligger ju självklart i betraktarens ögon) Jag tänker även bättre funktion, ju lättare bil desto högre profil och tvärt om. Låg profil ger en nervösare bil, den låga profilen på lätt bil gör att greppet släpper mer plötsligt då belastningen i sidorna blir för låg, d.v.s. det "fjädrar inte" tillräckligt i gummit. Ska man köra lite bana ibland tror jag att man har roligare på lite högre profil då man vågar lita mer på bilen och  därmed gasa mer. :burnout:

Följer det här bygget med stor spänning då jag gillar konceptet. Grattis till nya garaget, kör hårt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Respekt!!

Spännande att följa men det blir säkert bra bara man inte har för bråttom och låter det ta lite tid:icon_thumbup:

Edit: Bilder på två av mina favvoverktyg när jag håller på med plasten + möjligen en multislip.

 

001.thumb.jpg.7cff4e8fb7ff3598357a1605071c3688.jpg

 

 

004.thumb.jpg.91a957c0f5122873d7cd24144e8e8327.jpg

Edited by Arto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det där behöver jag också kolla på, har hela tiden tänkt att övre fästet ska vara utåt. Blir ju betydligt mera clean så där! Hur med höjden på övre fästet, i nivå med axel / nacke??

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, ulwe sade:

Det där behöver jag också kolla på, har hela tiden tänkt att övre fästet ska vara utåt. Blir ju betydligt mera clean så där! Hur med höjden på övre fästet, i nivå med axel / nacke??

Det står i SFRO boken men har för mig att minimimåttet från sittdynan är 53cm till övre fästet. 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Christer J sade:

Har du tänkt montera något slags nackskydd ? Jag har liknande stolar till min Wildcat, men överväger att skaffa andra pga det.

Jag har tänkt på det. På förarsidan på en Jaguar d-type så är det ju en kudde bakom huvet framför vingen. Se bild Men till passagerarsidan har jag köpt en som jag tänker mig att man sätter dit när man har en passagerare. 

2B3FB362-A1A4-4D3D-AEB6-A40E8C3149FA.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Just nu gillar jag den blå nr: 17 som kom trea 1957 och kördes av Lucas / "Mary bäst. Jag har ju en sjua som är gul så det vore kul med en annan färg.

Skapligt resultat 1957

1. nr: 3 Bueb / Flockhart Jaguar D-type
2. nr: 15 Lawrence / Sanderson Jaguar D-type
3. nr: 17 Lucas / "Mary" Jaguar D-type
4. nr: 16 Frère / Rousselle Jaguar D-type
5. nr: 8 Lewis-Evans / Severi Ferrari 315 Sport
6. nr: 4 Gregory / Hamilton Jaguar D-type

Link to comment
Share on other sites

Lägger in resultatlistan från 1955-56 också om nån är intresserad. :)

1955
1. nr: 6 Hawthorn / Bueb Jaguar D-type
2. nr: 23 Collins / Frère Aston Martin DB3S
3. nr: 10 Claes / Swaters Jaguar D-type
4. nr: 37 Polensky / von Frankenberg Porsche 550
5. nr: 66 Gendebien / Seidel Porsche 550 Spyder
6. nr: 62 Glöckler / Juhan Porsche 550 Spyder


1956
1. nr: 4 Flockhart / Sanderson Jaguar D-type
2. nr: 8 Moss / Collins Aston Martin DB3S
3. nr: 12 Gendebien / Trintignant Ferrari 625 LM Touring
4. nr: 5 Swaters / Rousselle Jaguar D-type
5. nr: 25 von Frankenberg / von Trips Porsche 550A RS Coupe
6. nr: 1 Hawthorn / Bueb Jaguar D-type

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bilen är naken! Känns som att ta ett steg tillbaka nästan. Rören har tagit slut. Måste köpa mer för lite mer triangulering.


Men först ska jag inrikta mig på bakvagnen, subframen, länkarmarna och fästen för coilovers. Allt kommer ju från Mazda RX8 och diametern på nedre dämparfästet är 18mm. Någon som vet om nån leverantör som har coilovers med 18mm uniball eller bussning i nedre öglan. Tacksam för svar.
2c527465e9e78bd5080afbf8471bff44.jpg
7a9b9051379980ea848880a06a20de7a.jpg
caa92fd1772756fd8ba1fb58537e9ebb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alltid kul med en  uppdatering på detta coola bygge!

Två frågor:

Varför inte köra på Mazda RX8 coilovers bak? Borde gå att hitta med justering och utbytbara fjädrar.

Varför vill du ha uniballs till bakdämparen, kommer inget detta bygge bli en lite lugnare maskin?

/T

Link to comment
Share on other sites

Dom dämparna ser ut som dom jag köpte till min Mustang, Maxpeningrods.

De jag köpte till mustangen var en komplett sats för strax under 2,5 tkr. För de priset var dom väldigt bra men dämparmatchningen är lite so so.

I fram kan jag justera mellan tokhårt och hårdare och jag behövde köra vinkelslip på fästet för att få plats med muttern.

I bak är dämpkarakteristiken bra men dämparen är för lång och fjädern för kort så jag har fjäderplattformen i max och dämparen kortast möjliga och har då 4-5 cm fjärdingsväg med hårt nedskurna bumpstop.

På det stora hela blev bilen låg och är körbar men jag funderar redan på nya dämpare...

Till Miatan köpte jag TA technix och de var klockrena på alla sätt, passade bra och bara funkade.

Jag tror att det kan vara lite från lösning till lösning, för mustangen viste jag redan innan jag beställde att de skulle bara så då jag hittade lite forumtrådar och youtube klipp men ville ha den låg och tyckte inte jag hade råd att investera i dyrare.

Det jag försöker säga är tänk en gång till innan du köper för billigt, det kan vara rätt sak att göra för att börja men kanske inte klockrent en långsiktig lösning.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alltid kul med en  uppdatering på detta coola bygge!
Två frågor:
Varför inte köra på Mazda RX8 coilovers bak? Borde gå att hitta med justering och utbytbara fjädrar.
Varför vill du ha uniballs till bakdämparen, kommer inget detta bygge bli en lite lugnare maskin?
/T

Angående uniballs så vill jag ha bussningar om det går men jag vet inte hur dämparen rör sig i fjärdingsvägen. Varken fram eller bak. Kan ju vara så att den inte är helt linjär utan svänger lite. Vet inte hur det ser ut original. Men om det funkar tänker jag ha bussningar
.
Link to comment
Share on other sites

Dom dämparna ser ut som dom jag köpte till min Mustang, Maxpeningrods.
De jag köpte till mustangen var en komplett sats för strax under 2,5 tkr. För de priset var dom väldigt bra men dämparmatchningen är lite so so.
I fram kan jag justera mellan tokhårt och hårdare och jag behövde köra vinkelslip på fästet för att få plats med muttern.
I bak är dämpkarakteristiken bra men dämparen är för lång och fjädern för kort så jag har fjäderplattformen i max och dämparen kortast möjliga och har då 4-5 cm fjärdingsväg med hårt nedskurna bumpstop.
På det stora hela blev bilen låg och är körbar men jag funderar redan på nya dämpare...
Till Miatan köpte jag TA technix och de var klockrena på alla sätt, passade bra och bara funkade.
Jag tror att det kan vara lite från lösning till lösning, för mustangen viste jag redan innan jag beställde att de skulle bara så då jag hittade lite forumtrådar och youtube klipp men ville ha den låg och tyckte inte jag hade råd att investera i dyrare.
Det jag försöker säga är tänk en gång till innan du köper för billigt, det kan vara rätt sak att göra för att börja men kanske inte klockrent en långsiktig lösning.
/T

Priset på kittet på bilden är nästan för bra för att vara sann. Ska kanske satsa på riktiga grejer på en gång. Men det svider lite.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stötdämpare, köpte via Libell AB, Protech. Fördelen är att du kan välja travel, fjäder, och justerbar dämpning. Byter man fjäder så är det bra att kunna ändra dämpningen, det hänger ihop..... Jag kunde välja bulthål diameter, men om dom har upp till 18 mm??? Det är grovt! Men ditt färdiga kit ser ju attraktivt ut, dom korta kommer att kunna ta vinkeländring väl? Toppskruven tillåter nog det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...