Jump to content
dmc12Hank

Jaguar D-type med V8

Recommended Posts

Hej!
Jag har tidigare byggt en Seven med Opel GSI fyra som jag kör med varje sommar.
Nu har bygglusten kommit tillbaka och jag ska bygga en bil med Jaguar D-type kaross har jag tänkt mig.
Efter mycket funderande över motorval, tänkte mig först en 3.0 liters Volvosexa men har nu införskaffat mig en
chevy 305 som har suttit i en åttitals Camaro. Växellådan är en TH700.
Karossen är från Tribute i England. Som jag köpte förra vintern av en kille i Falun.
Impulsköpte framvagn och bakvagn från en Mazda Rx8 förra veckan. 
vet inte än om det var överilat eller om jag kan använda diffen därifrån.
Jag undrar om det är nån där ute som vet mycket om utväxlingar?
TH700 lådan har dom här utväxlingarna:
TH700-R4    1:an 3.06    2:an 1.62    3:an 1.00    Fyran: 0.70
Diffen från Rx8:an har 4.44 i utväxling, har jag läst mig till.
Det verkar inte finnas så många varianter på utväxlingar till den diffen, 
men det finns 3.9 till Rx7 som ska passa enligt lite snabbt googlande.
Vet inte om det är så mycket bättre.


Jag testade att lägga in det i en räknesnurra på nätet (se bild).

Är det okej med dom utväxlingarna eller är det helt okörbart?
Vore tacksam för svar.

 

Skärmavbild 2019-11-10 kl. 13.32.39.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul bygge! Lite synd att det inte blir sexcylindrigt. Men det är ju också charmen och glädjen med egenbyggt, man får bestämma själv! 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jag förstår vad du menar. Va inne på en Jaguar sexa rätt länge. Men jag älskar verkligen ljudet av en V8.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju en sportbil du bygger, klart du ska ha en kort slutväxel!

Om jag läser din graf rätt kommer du varva ca 2500 varv i motorvägsfart, hade det varit en fyra hade det ansetts vara ganska låga varv. Dessutom verkar det som om du  på fullgas alltid kommer ligga mitt i motorns efektpuckel och typ inte hamna under 175hk, så det borde ju skjutsa på gött även med den relativt modesta effekten i en 305a.

Rx8 anses ju dessutom ha en mycket trevlig kördynamik.

Jag tycker att det verkar som ett mycket coolt projekt!

Hur mycket inredning o sånt siktar du på? 
Siktar du på att använda hela subframe eller bara armarna?

Balkram eller fackverk?

/T

 

Edited by tpau

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevligt bygge!

Varför vill du ha automat, inga ambitioner för bankörning kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter ju bra att utväxlingen inte är uppåt väggarna. Skönt att höra. Helst skulle jag vilja ha en manuell femma då har den ungefär samma utväxling på femman som TH700.

Kanske letar reda på en sån. Vet inte hur avancerat det är att byta till manuell och tpi sprutet. Men det kanske nån här vet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inredningen blir väl ganska spartansk, antingen bara alu och popnitar eller så blir det mattor och vinyl och lite mer inredd. Jag tänker mig att ha kvar subframen bak hyfsat intakt integrerad med balkram, kryssförstärkningar och lite fackverk kanske. Det är väldigt många leder och stag i bakvagnen så det blir mycket jobb att ersätta subframen tror jag.

Fram tror jag att jag försöker ha kvar subframen också i viss mån.

Men jag har inte riktigt hunnit kolla ordentligt på grejerna än.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen har du väl lockupfunktion i den lådan, vi har det på våran 305 700låda, lockup på 2,3 och 4:an och varvet sjunker lite till.

På vår låda har vi satt lockup funktionen på en vippbrytare i panelen för vi drog husvagn ofta med den, enkelt att göra en omkoppling vid kontakten nere vid lådan.

 

Edited by Jörgen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur funkar lockupen? jag har ingen riktig koll på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just nu kaos i bilfabriken.

b1807ec220ab1b4ad8aece715114652f.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2019-11-11 at 09:46, dmc12Hank sade:

Hur funkar lockupen? jag har ingen riktig koll på det.

när du ligger på en växel med konstant fart och inte accar så slirar det lite grand men då kopplas lockupen in och låser  växeln.

Ibland vill man inte att lockupen ska gå in och ur hela tiden ,särskilt när man drar husvagn .

På 700 lådan så bör man köra på 3;an vid släpdragning då kraften då går rakt igenom stocken som dom säger ,för då slirar det inte lika lätt.

Lockupen minskar  rpm lite vid varje växel och då förstår man att lådan slirar lite hela tiden utan denna funktion.

Har själv råkat ut för att vi inte märkte att lådan slirade lite väl mkt med tungt släp på högsta växeln och efter 5 mil så kokade lådan med följd att helrenovering krävdes av lådan, 11000kr, så 3-:an även utan lockup funkar bra.

Sen är det är ju praktiskt om du ligger på högsta växel och lockupen sänker varvtalet ca2-300rpm till.

Edited by Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för förklaring!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har placerat ut dom stora komponenterna. Behöver hämta karossen i Hälsingland. Så jag ser hur allt lirar ihop. Misstänker att jag måste bredda karossen eller kapa drivaxlar och flytta in hjulupphängningarna. Båda alternativen känns jobbiga. :)


9b359c8076abc89c4affb0c0f5dc1a49.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du ska bredda får du nog flytta bokhyllan 😀👍

Mvh Pär 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...