Jump to content

Jaguar D-type med V8


dmc12Hank

Recommended Posts

Bilfabriken har haft semesterstängt men har nu officiellt öppnat igen.

Har popnitar ihop mina karosshalvor så att jag kan plasta ihop dom så det blir en hel bil igen.

Den blir rätt mycket bredare. Tror att kittet jag köpte var anpassat för att sättas på en Triumph Herald så den var mycket smalare än en original D-type. Men jag tror att den är lite bredare än original nu.

fbb0943953150da4c611dd287d4b9f41.jpg

Känner redan nu vilket slit det kommer blir att slipa plasten innan lack.
Men det känns bra att karossen hänger ihop! Man vill åka en sväng. Kommer bli coolt.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte en våg på internet för husdjur som kan ta 300 kg och försökte väga varje hjul för sig. Inte helt lätt då det diffar rätt mycket om det inte är samma höjd på alla hjulen. Körde med laserpass men ändå svårt med exaktheten. Gjorde flera mätningar och tog nåt sorts medelvärde. Räknade med formler på internet för att få fram hur hårda fjädrar jag skulle ha. Beställde protech coilovers på libell.nu och har nu monterat dom och kors i taket så verkar det funka precis så bra som jag hoppades. Det vet man ju inte förrän man provkör osv. men än så länge så känns det som rideheight, dämparlängd, fjäderlängd och fjäderhårdhet är rätt. Får ställa hårdheten på dämparna när det blir dags att köra.

Härnäst ska jag plasta ihop karossen. Behöver nog köpa ett partytält på biltema eller nåt för jag måste nog hålla till utomhus. Det blir nog inte så populärt att göra det i garaget i huset. 🙂

Protech detalj 2 hela.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, topcoat har vanligen paraffinolja i sig, för att gelcoaten ska härda, oljan lägger sig ovanpå och håller undan luften, annars förblir gelcoaten "klibbig". Jag vet inte hur man tvättar bort paraffinet, nån annan kan nog tipsa om det i så fall. Din senaste uppräkning kan kompletteras med.
Slipa, TVÄTTA MED ACETON,, polyesterspackel, slipa, primer, slipa, lack. Putsa. Cruisa.
Polyesterspackel kan du göra själv med vanlig polyester + härdare + talk. Fördelen är att du kan välja hur konsistensen ska va, från fil till peanutbutter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, topcoat har vanligen paraffinolja i sig, för att gelcoaten ska härda, oljan lägger sig ovanpå och håller undan luften, annars förblir gelcoaten "klibbig". Jag vet inte hur man tvättar bort paraffinet, nån annan kan nog tipsa om det i så fall. Din senaste uppräkning kan kompletteras med.
Slipa, TVÄTTA MED ACETON,, polyesterspackel, slipa, primer, slipa, lack. Putsa. Cruisa.
Polyesterspackel kan du göra själv med vanlig polyester + härdare + talk. Fördelen är att du kan välja hur konsistensen ska va, från fil till peanutbutter.

Tack! Ska komma ihåg att tvätta med aceton.
Link to comment
Share on other sites

Min besiktningsman vill att jag ska använda 12.9 bultar i framvagn och bakvagn och det är jag helt med på. Problemet är att hitta Nyloc-muttrar i klass 12. Nån som vet om det går att få tag på?

Har kollat på Sifverts skruv och hela internet känns det som.

Annars kanske det får bli mutter i klass 12 låsbricka och loctite.

Link to comment
Share on other sites

🤔Jag har nylock (inte klass 12.9) på min bil, och det blev godkänt. Använde vanliga muttrar utan låsning under hela byggtiden, bytte sedan ut dom när bilen var helt klar f. SFRO2 så man inte nöter på låsningen mer än nödvändigt. Men om det går att hitta bättre så👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, Hansol sade:

Borde inte Nord-Lock Låsbricka vara ett alternativ eller t o m bättre än nylock  och då i kombo med
en anpassad mutter ?

Håller med hansol här.

Nord lock är bättre, finns hos swedol under annat fabrikat. Inte gratis dock, men handlar om få ställen så blir ändå hanterbart.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Nån som vet var man kan få tag på fina gälade ventilgaller? (louvers) dom på carbuilder är lite för smala. Det är den storleken jag har skissat på. Gärna lite bredare och längre.

Kan du inte stansa egna?
Försök göra en egen stans i trä för aluplåt(eller stål om det är rostfritt som ska stansas), och sen gör du testskott med vinkelslip och en plåtbit för att se att slitsarnas bredd blir bra för stanspressningen.
När du är nöjd kan du köpa en plåt med färdiga slitsar (vattenskuret) i den storlek du önskar och sen stansa alla öppningar själv.

 

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan du inte stansa egna?
Försök göra en egen stans i trä för aluplåt(eller stål om det är rostfritt som ska stansas), och sen gör du testskott med vinkelslip och en plåtbit för att se att slitsarnas bredd blir bra för stanspressningen.
När du är nöjd kan du köpa en plåt med färdiga slitsar (vattenskuret) i den storlek du önskar och sen stansa alla öppningar själv.
 

Kanske man ska göra.
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har gjort gälar med garagedomkraften och ett enkelt verktyg enligt bifogad presentation. Fungerade bra och ser helt OK ut (tycker jag). Lite stolpig svenska men jag gjorde beskrivningen för ett engelskt forum och översatte med Google.

Kolla även byggtråden "TreeBeE trehjuling".

Gör gälar med garagedomkraften PGB 2016-12-11.pdf

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej!
Jag har gjort gälar med garagedomkraften och ett enkelt verktyg enligt bifogad presentation. Fungerade bra och ser helt OK ut (tycker jag). Lite stolpig svenska men jag gjorde beskrivningen för ett engelskt forum och översatte med Google.
Kolla även byggtråden "TreeBeE trehjuling".
Gör gälar med garagedomkraften PGB 2016-12-11.pdf

Gick inte att komma åt pdf:en.
Link to comment
Share on other sites

Det som SFRO har sagt är minst 10.9 till leder typ uniballs och liknande. Som Henrik säger hittar man i princip aldrig 12.9 mutter vilket gör att den skruven sällan gör nytta i en hjulupphängning.

Sedan finns det lastfall, dimensioner och applikationer där 8.8 är helt okej också.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, therealpinto sade:

Det som SFRO har sagt är minst 10.9 till leder typ uniballs och liknande. Som Henrik säger hittar man i princip aldrig 12.9 mutter vilket gör att den skruven sällan gör nytta i en hjulupphängning.

Sedan finns det lastfall, dimensioner och applikationer där 8.8 är helt okej också.

Gustaf

Gäller det även om skruven går genom två fästöron med uniballen mellan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...