Jump to content

Saab hastighetsignat grundladdtryck


Jollybob

Recommended Posts

Hej alla! 

Jag har en gammal bmw 02a som blir besiktningsbefriad nu. Och jag har länge tänkt göra någonting roligt med den, och efter mycke spekulerande så kom jag fram till att en saab B2*4 turbo motor passar perfekt för min budget och effekt mål!  

Men sedan blev jag osäker. Då jag läste att man måste ha någon signal för hastighet till styrboxen. Man kunde tydligen bygla signalen från rpm ingången men då kommer den endast ha "grundladdtryck" på alla växlar.

Vad innebär detta? Jag vill ha fullt (samma) laddtryck på alla växlar. Men innebär "grundladdtryck" att jag inte kan ladda hur mycket jag vill? Går detta att lösa med chip? Eller kanske att ta bort laddtrycks-styrning och köra med en separat WG?

Hoppas någon kan hjälpa.

 

Tack.

Edited by Jollybob
Link to comment
Share on other sites

Byglar du Rpm signalen får du fullt ladd men tappar laddtryck per växel och tomgångs reglering vid låga hastigheter kan va lite orolig ( kanske även adaption av tomgång ?) 

Svaret du är ute efter är en industri hallsensor för några hundringar , några kardan bultar att mäta på ( ju mer desto bättre  och lite sw ändring som många kan  göra 

Kolla min eller jockes bygg tråd på seven så hittar du mer info på detta 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2019-10-12 at 21:38, LUPUS sade:

Byglar du Rpm signalen får du fullt ladd men tappar laddtryck per växel och tomgångs reglering vid låga hastigheter kan va lite orolig ( kanske även adaption av tomgång ?) 

Svaret du är ute efter är en industri hallsensor för några hundringar , några kardan bultar att mäta på ( ju mer desto bättre  och lite sw ändring som många kan  göra 

Kolla min eller jockes bygg tråd på seven så hittar du mer info på detta 

 

 

 

Tack så mycket för det utförliga svaret. Det låter jhu bra, då blir det nog saab-motorn. 🙂

Jag bor ute i ingenstans högst upp i Lappland, så jag kommer tyvärr inte ha tillgång till någon som kan t5-suite inom 500km. Så till en början har jag tänkt köpa en färdig chippad box med borttaget startspärr/larm och med steg 2 eller 3 installerat. Sedan köra med BB-lambda och egt för att ställa upp laddtrycket via WGn. 

kanske i ett senare skede att jag ger mig på att knåpa ihop en hastighetssignal till boxen. 

Funderar också på att lägga i ett vems sprut ifall man senare tycker att effekten inte räcker eller att det känns otryggt med chippet. Det finns nämnligen en kille som har erfarenhet av mappning av vems här i "närheten". 

jag ska kolla era bygg trådar hur ni löst detta. 👍

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...