Jump to content

Vstorm , SFRO 2. Genomförd ua


Göran Nilsson

Recommended Posts

Hej

Nu har jag äntligen kommit så här långt, SRFO 2 besiktningen är genomförd. Besiktningsmannen var inte blyg när det gällde testkörning å bullerprov, häftiga rivstarter å inbromsningar, tur att jag hade varvtalsbegränsning på 6000rpm.

Summan av dagen är att bilen är godkänd och jag är lycklig

Göran

ED0397C6-E75D-4DCD-A8F8-7FE52BDA2E9B.jpeg

3F4C9FBF-0A2D-4CB3-B360-B682F5AF3A44.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Håller med snygg bil, har du lust att posta lite mer info om den och bygget ?

Tackar, jo här kommer en liten sammanfattning av bygget.

Jag gillar den öppna karosstypen Exoskelett med få täckande paneler och jag ville bygga hellre än att köpa färdigt. Mitt val föll på DJC Engineering Vstorm, av dem köpte jag ram och en del glasfiberkarossdelar. Delarna levererades precis innan midsommar 2018.  Direkt startade jag vinkelslipen och kapade bort golvstrukturen och diverse fästpunkter för rattstång mm. Anledningen var att Vstorm är 3-sitsig med en centralt placerad förare å den konfigurationen gillar inte jag men jag såg potentialen i att bygga om ramen till 2-sits vänsterstyrd. Ny golvstruktur tillverkades med fästpunkter för säten, pedalställ och passagerarstöd. Dessutom så kompletterade jag med en ny balk till rattstång/instrumentbräda/A-stolpar placerad 250mm bakom originalbalken, där placerades också A-stolparna till vindrutan. Vindrutan har sitt egen tråd i detta formidabla forum.

Rattstång från Ford Ka och övrigt i styrsystem från JOCAR. Jag använder Ford Ka spakar till belysning, körriktning, vindrutetorkare, spolare. Jag har köpt mycket från UK bla annat Spindlar och Bromsar från Hi-Spec typ  Ultralite 4 Classic fram och EPB Ultralite med elektrisk handbroms bak. Fälgar är Team Dynamic 1.2. 17”.  Coilover dämpare från PRO-Tech.  Pedalställ köpte jag från OBP. Det var mycket från UK men jag har skaffat mycket från Sverige också.

Motor, växellåda och drivaxlar kommer från en Subaru Impreza som hade gått 2700 mil när den körde på en Älg, införskaffades från en skrotfirma i Växjö. Motorn har 92Kw med 5-växlad låda. Till motorn har jag en MaxxECU Sport styrsystem, eftermarknads kollektorgrenrör som jag har modifierat för att få bättre markfrigång, ljuddämpare från Raka Rör och diverse rörkrökar för egen tillverkning av avgassystemet.

Bränslesystemet på motorn är helt original Subaru dock har jag byggt bränsletanken själv, finns separat tråd på den.

Elsystemet är som hos de flesta egenkonstruerat, jag byggde elboxen från ett modulsystem med låda, hållare för relä, säkringar efter eget val. Många ledningar blev det, Pust, pust, jobbigt, jobbigt.

Karossdelar, av totalt 17st delar har jag 3st delar som inte är egentillverkade eller modifierade, resten är modifierade från 30% till 70% eller helt egentillverkat. Jag gjorde allt grundarbete men en kamrat (fd billackerare) sprutade på färgen , dock bara den röda kulören och klarlacken, den grå kulören är pulverlack av en lokal firma.

Interiören har jag försökt hålla så partanskt som möjligt, 2st racingstolar Sparco Rev2, ett kombinstrument allt i ett, inga mattor eller övrig stoppning.

När jag startade detta projektet så tänkte jag att det inte var så mycket jobb så jag skulle nog bli klar i Maj 2019 men insåg i Februari 2019 att det inte skulle gå utan att jag ökade arbetsinsatsen så i ett antal månader så loggade jag 200 timmar eller mer, nu vet jag vad resultatet blev.  Men jag är grymt nöjd ändå.  

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Godkänd utan anmärkning.

Pga datastrul på TS fick jag inte reg-Nr förren kl 16 å sen kontaktade jag försäkringsbolaget där jag anmälde reg-Nr sedan kunde jag ställa på bilen.

På Måndag skall jag gå in på polisstationen å se om jag kan få några tillfälliga regplåtar.

Nu skall jag tvätta bort all skit som samlat sig efter resan till besiktningen , totalt blev det 11 mil i regn,

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Idag så gjorde jag  en Corner Weight vägning å det var inte så komplicerat som jag trodde. Efter bara två justeringar på coiloverna så var diagonalvikten på ett kilo skillnad. Däremot så tog det dubbelt så lång tid att tillverka fyra stycken ramper enl bild.  Imorgon Torsdag ska jag göra fram å bakvagns inställning på en däckfirma.

Idag fick jag registreringsbevis och nummerplåtar, men han köra 45 mil på de gula tillfälliga nummerplåtar ( de var i papper)

 

 

B7E5D5F3-CD3B-4829-A541-461C212145EB.jpeg

FECE5029-D456-4B62-B7D6-E4E6D4D30698.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...