Jump to content

Bultutragare?


vedde

Recommended Posts

Det funkar inte att sätta på en mutter och svetsa inuti mutern ner i bulten och sedan dra ut det hela?
Min erfarenhet av bultutdragare är att de brukar gå av och sedan är det omöjligt att borra ut.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, bexander sade:

Det funkar inte att sätta på en mutter och svetsa inuti mutern ner i bulten och sedan dra ut det hela?
Min erfarenhet av bultutdragare är att de brukar gå av och sedan är det omöjligt att borra ut.

Hej och tack för det tipset, men det förutsätter att bulten sticker ut från hålet. I mitt fall så har den gått av inne i hålet så jag har ca 2mm ner till bulten så där går det inte att få på en mutter.

Däremot sitter den inte så hårt tror jag men som sagt långt ner.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för gods som bulten sitter i?

Om det är aluminium så har jag haft liknande på NeoZeven där bulten var av några mm in. Lade som @bexander säger en mutter och svetsade ner i hålet. Dessutom hjälpte värmen till så man kunde skruva ur med typ handkraft. Om det är gjutjärn så vet jag inte..

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Christer J sade:

Vänstergående borr är bäst! 

Bäst!? Numero 1! Då menar du alla kategorier ?

Finns troligen några OM och MEN i denna algoritm, eller tror du inte? 😉

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Jocke4U sade:

Bäst!? Numero 1! Då menar du alla kategorier ?

Finns troligen några OM och MEN i denna algoritm, eller tror du inte? 😉

90% Nej.

9 av 10 så åker skruven med ut medans man borrar. Inget man kan säga om brustna grispittar eller bits. Och ja, jag har även Ridgid och Snap On skruvutdragarsatser, för den 10e .

Rekommenderar Dormer eller Snap On borr, de vet jag fungerar. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Christer J sade:

90% Nej.

9 av 10 så åker skruven med ut medans man borrar. Inget man kan säga om brustna grispittar eller bits. Och ja, jag har även Ridgid och Snap On skruvutdragarsatser, för den 10e .

Rekommenderar Dormer eller Snap On borr, de vet jag fungerar. 

@Christer J var köper man dylika tingestar? Dormer eller Snap On? Hittade Dormer på Maskin och verktyg i Uppsala 😁

@Jocke4U sitter i aluminium.

/Vedde

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Var skruven dragen i bott när den gick av eller satt den i spänn med skallen som en skruv ska göra ? om inte i bott och du haft ett bra gängingrepp och inte deformerat gängorna i blocket så brukar det gå att skruva ut dom bara man kan få ner nåt son kan vrida på dom. Kan t o m funka med en träpinne som du knackar ner och formar mot det som är kvar av skruven och sen snurrar på under tryck. knacka inte för hårt bara !

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Satt inte i bott, bara i spänn så de borde gå lätt ur. Skall prova allt innan jag lyfter motorn. Vill helst slippa det men det är trångt runt den nedre.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...