Jump to content

Recommended Posts

Jag har sökt Dispens för 20kW/100kg på Transportstyrelsens sektion fordonsgodkännande i Borlänge. Är lite nyfiken på hur lång tid det tog för er som redan fått dispens, hur lång tid jag kan räkna med att det kan ta.

Är lite ivrig att få reg besiktiga och kunna åka en sväng innan vintern:w00t2::icon_bash: 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Blanketter/Vag/Fordon/Ansokan-om-undantag---fordon/

Tror det är den här. Viktigt att bifoga effektintyg, ursprungskontrollen, ett utlåtande från SFRO att det kan vara lämpligt med högre effekt är en fördel, en bra förklaring varför😁

Link to comment
Share on other sites

Prata gärna med din besiktningsman på SFRO också, så kan du nog få tips om bra saker att skriva i dispensansökan. Alla som jag har hjälpt har fått dispensen beviljad...men jag vet att det finns andra byggare (kanske sådana som inte använt SFRO till och med) som fått nej.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On ‎2020‎-‎04‎-‎17 at 07:59, therealpinto sade:

Prata gärna med din besiktningsman på SFRO också, så kan du nog få tips om bra saker att skriva i dispensansökan. Alla som jag har hjälpt har fått dispensen beviljad...men jag vet att det finns andra byggare (kanske sådana som inte använt SFRO till och med) som fått nej.

Gustaf

Jag ringde transportstyrelsen idag för att försöka skynda på dom. Det visade sig att dom har väntetid på ca 3mån. Så är det fler som vill ha dispensen i sommar så är det dags att ansöka 🙂

 

/Martin

Edited by martin_ts
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är ju tråkigt att du råkat ut för detta. Våra besiktningsmän har i stort sett alltid andra jobb där vissa ställer krav på isolering/distansering vilket gör att man helt enkelt inte får ta besiktningar nu. Men självklart ska du ju kunna bli hänvisad till andra som kan hjälpa dig. Bor du i Borås har du ju några alternativ som inte är allt för långt bort.

Gustaf

[Redigering - Martin har justerat sitt inlägg så detta ser lite märkligt ut, men det får stå kvar som det gör]

Edited by therealpinto
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, martin_ts sade:

Jag ringde transportstyrelsen idag för att försöka skynda på dom. Det visade sig att dom har väntetid på ca 3mån. Så är det fler som vill ha dispensen i sommar så är det dags att ansöka 🙂

Jag var tyvärr tvungen att vända mig till TESTA för att få det gjort. Jag har nu ledsnat på att kontakta min besiktningsman på SFRO. Var hos Sfro i höstas för besiktning men det blev inte utfört. Blir meddelad på plats att buller ändå inte skulle hinnas med så sent på året. Så endast en snabb bedömning på motorbytet gjordes och tiden bokades om. Hade tid 4/5 för ny besiktning. Men Sfro ställde in den tiden utan att meddela mig. Stog tydligen nått på hemsidan, är inte inne där varje dag. På telefon kunde han inte ge mig ett vettigt svar när dom kunde hjälpa mig med varken besiktning eller bullerprov pga Corona. Skype eller besiktning via telefon var inget alternativ. Måste vänta till stamimmuniteten för covid 19 erhålles fick jag höra. 

Jag ringde Lars inge på TESTA han kom  hem till mig 3dagar efter jag ringde honom och utförde både besiktning och bullerprov vid samma tillfälle. Han kunde hantera Corona problematiken på ett bra sätt.

Gillar att man ser ett värde i att hålla bra kundservice även om man jobbar ideellt. Sen får vi väl se i dispensen om TESTAs intyg väger lika tungt som SFRO 

/Martin

Hej Martin.

Så som ordförande i SFRO ber jag dig om ursäkt för vår nonchalans.

Vi har gått ut med riktlinjer till våra bes män hur de ska hantera kunder i Corona tider.

Tydligen har något brustit i kommunikationen,

Jag sulle uppskatta om du  kontaktar mig på 070-4274356 så får vi pratas vid,

Med vänliga hälsningar Gustaf Ridderstolpe

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kanske lite offtopic i denna tråden men jag jobbar på för att få klar min bil för sfro2 inom kort och då nu i vår redan. Jag tar gärna lite information om vad som kommer ske framåt hos sfro 🙂  Nu har inte Bosse sagt mer än att han inte kunde ange tider pga av Corona men jag har heller inte ställt frågan mer men är ju bra att veta hur man tänker framåt. Min plan är ev att ta ledigt 1-2 veckor för att bli klar innan sommaren kommer igång 🙂

Sedan om dispansen tar tid det är lite intressant. Jag är rädd att min bil ligger något i överkant på effekt kontra vikt... Kanske får vikta upp den några kilon för att slippa det problemet. 

 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, daromer sade:

Kanske lite offtopic i denna tråden men jag jobbar på för att få klar min bil för sfro2 inom kort och då nu i vår redan. Jag tar gärna lite information om vad som kommer ske framåt hos sfro 🙂  Nu har inte Bosse sagt mer än att han inte kunde ange tider pga av Corona men jag har heller inte ställt frågan mer men är ju bra att veta hur man tänker framåt. Min plan är ev att ta ledigt 1-2 veckor för att bli klar innan sommaren kommer igång 🙂

Sedan om dispansen tar tid det är lite intressant. Jag är rädd att min bil ligger något i överkant på effekt kontra vikt... Kanske får vikta upp den några kilon för att slippa det problemet. 

 

Vi har en plan som i princip säger att om din ordinarie besiktningsman inte kan hjälpa dig, så försöker vi hitta andra personer som kan hoppa in istället. Exakt hur blir ju en individuell lösning beroende på var man bor osv.

Angående dispens så är mitt grundtips alltid att man ska ta höjd för det redan i samband med byggbesiktningen. Dispensen måste ju vara klar när SFRO gör slutbesiktningen så att vi vet vilken effekt som kan godkännas. 

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-17 at 07:59, therealpinto sade:

Prata gärna med din besiktningsman på SFRO också, så kan du nog få tips om bra saker att skriva i dispensansökan. Alla som jag har hjälpt har fått dispensen beviljad...men jag vet att det finns andra byggare (kanske sådana som inte använt SFRO till och med) som fått nej.

Gustaf

Försökte ha en diskussion med min SFRO besiktningsman på byggbesiktningen ang dispencen . Ha sa att " Vi tar det när vi är klara med byggbesiktningen " När vi var klara så frågade jag igen hur ska jag göra . Då sa han " Ja juste " sen fick ett formulär  med kommentaren " Fyll i varför du vill ha dispens "  Han nämnde ingenting att dispensen måste vara klar innan slutbesiktningen heller .Det var inte mycket till hjälp . Forumet har alltid varit det platsen jag har sökt hjälp och information . Här finns enorm mycket kunskap och vänlig folk som delar med sig . Många är säkert som jag tacksamma att du @therealpinto tar dig tid att läsa och svara på många frågor gällande besiktning och annat . Tyvärr känns det som inte alla på SFRO har samma driv och kunskap som du . Sen håller jag med Martin till 100 % när han skriver "Gillar att man ser ett värde i att hålla bra kundservice även om man jobbar ideellt" Vi betalar för en tjänst som vi vill ha valuta för . Får man bra info och råd från början sliper vi bombardera besiktningsmännen på telefon hela tiden med onödiga frågor . Det är ni som vet bäst vad som krävs för att ha en bil godkänd på gatan .

// Sorin 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Fredrik Svedjefält sade:

En viktig grej som inte kommit fram riktigt är ju att det krävs katalysator också för dispens.

Intressant, vad är det mer som krävs? Bromsar, ergonomi och väghållning ska vara åt det bättre hållet har jag hört. 

Link to comment
Share on other sites

Idag pratade jag med Gustav Ridderstolpe ordförande för SFRO ang mitt tidigare inlägg med problem jag haft i SFRO. Han lyssnade till vad jag sade och verkade visa ett genuint intresse av att reda ut detta på bästa sätt. Jag var aldrig ute efter att slå ner på SFRO som organisation. Dom gör ett jäkla bra jobb för oss bilbyggare och utan dom hade mycket inte varit möjligt. Sedan kan allt bli fel mellan kund/besiktningsmän pga olika orsaker, personkemier och missförstånd. Och då är det kanske bättre att vända sig mot en annan besiktningsman inom SFRO.

Jag är glad att SFRO har tagit detta på allvar även om det inte var min tanke att detta skulle blåsa upp och bli så stort. Jag har redigerat bort mitt tidigare inlägg pga respekten och det proffsiga bemötande jag fick av ordförande och inget annat. Problemen jag haft med SFRO har jag nu tagit direkt med honom

Ber om ursäkt om övriga icke inblandade inom SFRO tagit åt sig av det jag tidigare sade

/Martin

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Mildseven sade:

Jasså?

jag hade ingen

Hej Per

Det ursprungliga kravet från TS var att fordonet skulle ha kat mm för att smutsa ner så lite som möjligt. Av någon anledning har det kravet försvunnit från de senaste 20kWs bilarna som jag har bes. Vi inom SFRO har inga problem med det eftersom vi vet hur få mil man åker med sitt fordon.

Vi är inga bromsklossar för byggarna men vi måste hålla oss till regelverket för att få fortsätta hjälpa er. 

Ofta skulle man vilja slira och tämja lite på bla effekten men tyvärr så gör vi inte det.

Mvh Gustaf Ridderstolpe

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 11 months later...

Försöker lyfta detta ämne men en liten annan vinkling.

Är det någon som vet när i processen man kan/ska ansöka om dispensen? För mig handlar det just nu inte om ett amatörbyggt fordon utan ett ombyggt fordon.

Väl mött!

Link to comment
Share on other sites

Min rekommendation är alltid att man gör det efter byggbesiktningen, så vi på SFRO kan bekräfta att fordonet är lämpligt för dispens och så att vi kan hjälpa dig med dispensansökan. Alla kunder jag hjälpt på det sättet har fått dispensen beviljad.

Dispensen måste förstås vara klar innan du gör slutbesiktningen så man vet vilken effekt som får godtas.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, therealpinto sade:

Min rekommendation är alltid att man gör det efter byggbesiktningen, så vi på SFRO kan bekräfta att fordonet är lämpligt för dispens och så att vi kan hjälpa dig med dispensansökan. Alla kunder jag hjälpt på det sättet har fått dispensen beviljad.

Dispensen måste förstås vara klar innan du gör slutbesiktningen så man vet vilken effekt som får godtas.

Gustaf

Okej , tack så mycket för svar! 

Det låter ju lovande!  

Jag var lite rädd för att man skulle hamna i ett  knivigt läge där man byggt runt en motor (på mer än 15 kw/100 kg) men sen blir nekad sent i processen utan chans att förbättra/motivera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...