Jump to content

Täckt kaross utan vindruta?


Recommended Posts

Gjorde reg besiktning igår på mitt amatörbygge men fick anmärkning på taket.

SFRO har godkänt den som öppen kaross men bilprovningen mena på att jag va tvungen att ha vindrutan med allt vad det innebär pga att jag har en plåt som tak.

Någon som fått igenom ett bygge utan vindruta men med tak ?

20190729_192426.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack, Finns en byggtråd på fb ernie's garage

 

Tack, Javisst är det lite konstigt att det skulle kräva vindruta på denna bilen. Kan ju överklaga beslutet men det tar bara massa tid så jag har skruvat av taket och bokat en tid för ombes.

Kan inte byta station när dom har alla papper och redan gjort det mesta jobbet som dessutom kostar endel.

Ville mest bara höra om någon visste om någon bil som gått igenom reg med tak utan framruta som jag ev kunde hänvisa till.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur definieras tak som kräver vindruta? Fick du såna instruktioner om kraven? På vilka grunder underkänner de SFROs bedömning? Tycker det låter som myndighetsutövning!
Jag skulle definierat det som störtbåge för ökad säkerhet vid personbefordran med partiellt regnskydd.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

I SFRO's nya bygghandbok står det att bil med täckt kaross ska ha vindruta (s.125), så man får nog ge bilprovningen rätt ändå.

Häftigt bygge! Kul att den reggas för gata, visa alla låtsasterrängbilar vad som är vad :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ska kolla vilken paragraf det är när jag gör ombes. Hur som så har dom säkert rätt och då är det därför jag inte hittat någon annan bil som har ett enkelt tak utan ruta.

En kompis håller på att regga en liknade bil men han ska regga på en annan station för hans tak är svetsat, så får vi se hur det går.

Den kommer passa in bra med jeeparna på ica parkeringen 😁

Tror det tog 4 månader eller så att bocka till chassiet. Tar lite tid när det inte finns några ritningar eller så och man måste klura ut så allt får plats sen.

Kul att ni gillar det även om detta är något helt annat än era lättvikts bilar 😉

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, kengren sade:

Har kollat på din byggtråd på FB, trevlig läsning. Skulle inte du kunna lägga upp en byggtråd hos på "Våra övriga bilar" ,  tror att många är intresserade av ditt bygge

Det kanske jag kan göra. Det är kul om man kan inspirera någon till att bygga något kul 🙂

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 jag tror tricket är att få dom att definiera vad är en täckt kaross. kan du få dom att se det som nåt annat så faller vindrutan. du kanske kan göra taket av en gummiduk som går att haka av och vips så är det en cab !  😃 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Kjelland28 sade:

 jag tror tricket är att få dom att definiera vad är en täckt kaross. kan du få dom att se det som nåt annat så faller vindrutan. du kanske kan göra taket av en gummiduk som går att haka av och vips så är det en cab !  😃 

Det hade gått om jag lätt kunnat ta av taket med ett par snabbfästen sa dom, men nu spelar det igen roll. Ska mest gå i skogen ändå 😀

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...