Jump to content
Sign in to follow this  
swedishGT40

Checklista inför SFRO1, förståelse?

Recommended Posts

Siktar på att göra SFRO1 innan årets slut.

Jag tittar igenom den vedertagna listan där man översatt SFRO's ordval med mer lättförståeliga termer (mer specifikt om inte annat)
Jag har dock en del funderingar ang. denna lista. Se i kursivt rött nedan i listan och rätta mig gärna ni som gått igenom SFRO1.

 

 

SFRO 1 Besiktning (Byggbesiktning)

1. Chassi

1.1 Chassit skall vara sk. rullande chassi d.v.s. det skall gå att svänga, rulla och fjädra (för att se och bedöma bumpsteer, ackerman, frigång, styrstopp och styrutslag). Därför måste det vara provisoriskt ihopmonterat och stå på hjul. I SFRO handbok så vill man gärna påskina att det är bra att bygga med "byggdämpare" (solid stång eller dylikt) för att fjäder inte går att välja korrekt förens slutgiltig vikt är fastställd. Vad innebär denna post egentligen, måste dämpare vara på plats, eller räcker det med att man kan lossa staget och "fjädra" för hand?

1.2 Chassit skall vara färdigkonstruerat, inga svetsar får vara nedslipade. Däremot kan chassit vara grundmålat. Finnas undantag där chassit är fabrikstillverkat av erkänd tillverkare t.ex. Westfield, MK, MNR.

1.3 Chassit vara försett med unikt chassinummer bestående av 8-17 tecken. Det är sammansatt av 3 delar enligt XXXXXYYYYZZZZZZZZ. De 5 första tecknen (XXXXX) är en identifikation som bara används av SFRO och det finns 2 typer; YVVB0 för Bil eller YVVM0 för MC. Nästa 4 tecken (YYYY) är ett blankettnummer från SFRO. De sista 8 tecknen (ZZZZZZZZ) skall byggaren själv välja. Check, påbörjar en instansning i förberedande syfte. Vart valde ni att stansa era chassinummer GT40-ägare? Det mesta blir ju täckt med plåt senare så.

2. Drivlina

2.1 Motor och växellåda skall vara monterade i chassit men behöver inte vara körbara Check

2.2 Kardanaxel skall vara monterad. Finns ingen kardan på bilen, raden stryks.

2.3 Differential/drivaxlar skall vara monterade. Måste verkligen drivaxlarna vara monterade? Har inte fått några tillverkade än så.

3. Styrning

3.1 Styrväxel, rattstång, styrleder skall vara monterade. Kritiska detaljer är frigång från motor, deformeringsbarhet samt skarvningar. Check

4. Bromsar

4.1 Pedalstället skall vara monterat och bedömning kommer ske avseende lagring av tryckstång, pedalstopp, slaglängd, samt provbelastning 1000N för bromspedal/huvudcylinder. För att kunna provtrycka pedalstället rekommenderas att man sätter luftnipplar i huvudcylindern och fyller på olja och luftar cylinder. Check

4.2 Mastercylindrar skall vara monterade och sammankopplade med pedalen. Check

4.3 Bromsskivor/ok skall vara monterade Check

4.4 Bromsrör skall vara dragna och inkopplade. Behöver inte vara fastsatta med klammer utan tejp eller dylikt duger vid SFRO 1 besiktning. Vid SFRO 2 skall dessa vara klammrade med max 200 mm mellanrum. Att göra...

4.5 Bromssystemet behöver inte vara fungera; dvs ej innehålla bromsolja och luftat (bortsett från 4.1 ovan)

4.6 Reglage för handsbroms skall vara monterat och inkopplat Innebär detta fungerande handbroms?

5. Säkerhet

5.1 Fästpunkter för säkerhetsbälten skall finnas. Säkerhetsbälten behöver inte vara monterade. Att göra...

6. Övrigt

6.1 Infästning av tank skall vara klar för att kunna bedöma hållfastighet vid fulltankat fordon. Om möjligt är det också bra att tanken är klar för att kunna dedöma avluftning och påfyllningsrör/överfyllnadsskydd ser ut men detta kan man troligen resonera kring. Tankar är under tillverkning.

6.2 Infästning av batteri för bedömning av avluftning och polskydd; oftast möjligt att resonera kring. Ett krav?

6.3 Betalning av SFRO's tjänster skall ske kontant vid SFRO 1 besiktning. Check

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.1 Det räcker att du kan ta bort "stänger" så man kan köra upphängningen genom fjädringsvägen. Tänk på att du bör ha en plan för genomslagsgummin (kan sitta på stötdämparen)

2.3 Nej, drivaxlar måste inte vara monterade men det är bra med en mockup eller liknande så man ser var de kommer att löpa.

4.6 Det är en fördel om man kan testa parkeringsbromsen men inget absolut krav.

6.2 Polskydd? Det beror på var och hur batteriet är monterat men det är fantastiskt bra att ha...

I stort sett alla punkter kan du resonera med din besiktningsman om, ifall det skulle vara någon som du inte riktigt är klar med. Listan är en bas att utgå från.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...