Jump to content

Val av pedalställ


Jocke4U

Recommended Posts

Tjena,

Funderar på val av pedalställ - det som är givet är hängande pedalställ med hydraulisk koppling, bromsvåg och gaswire. Pedalerna kommer sannolikt komma från OBP.

Det jag brottas med är om cylindrar ska vara framåt eller bakåt i kupén och det främsta kruxet är att få ihop det med styrningen och maximal frigång och funktion.

Framåt-monterade cylinders

image.png.89c590a905e0ba9b36b18b70526bb1fd.png

Bakåt-monterade cylinders

image.png.a4c01af935ea78b8de72808d4f094974.png

Ska jag ha framåt-monterade cylinders lär jag behöva modifiera chassit lite och flytta plattjärnet

image.thumb.png.f53d0a3c371fb8a5d89ec428b1e11204.png

Sen verkar @swedishGT40 köra styraxlarna vid sidan

DSC_0830.JPG

...och @Arto mellan koppling o broms

Pedalställ.jpg

 

Tankar? Idéer? Andra lösningar?

Link to comment
Share on other sites

Se till och välj rattstång och pedalställ som funkar tillsammans.

Eftersom du har en byggsats så finns det ju färdiga idéer om hur det ska byggas ihop.
Jag gissar Opel corsa C rattstång och Ford cosworth styrväxel kanske?

 

Men om du ämnar att ändra geometrin i upphängningen så kommer det påverka placering och val av dessa komponenter för att slippa bumpsteer samt att få fysiskt plats (både dina fötter och komponenterna)

Det blir snabbt trångt kring pedalerna har jag märkt 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det är lite svårt att ge absoluta goda råd tycker jag då ramens utformning och styrväxelns placering påverkar mycket, och våra är ganska olika. Jag hade börjat med prioritering styrning och styrväxel som är ganska "statiskt" när man väl bestämt komponenterna. Pedalställ är mera flexibelt med olika lösningar där man bör tänka bästa fotutrymme. Vad gäller ställbarhet brukar problemet vara att få tillräckligt med benutrymme för långa personer. Lågt placerad styrväxel ökar nog risken för att man "trasslar in sig i" rattaxeln med pedaler eller fötter? Pedaler i stål istf. aluminium förenklar då man enklare kan svetsa om och göra pedalen svängd runt rattstången om den är i vägen (vilket den gärna vill vara:rolleyes:).

mina 5 cent....

Edit: Cylindrarna framåt känns mest ur vägen för mig.

Edited by Arto
tillägg
Link to comment
Share on other sites

Beställde en pedalbox men ska fokusera på styrningen först som ni är inne på.

Vill inte köpa för mycket av Tornado - även om de har "färdiga lösningar". Har redan en Opel Corsa C rattstång och styrväxel från Tornado

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...