Jump to content

Varför laddar inte min generator?


Göran Nilsson

Recommended Posts

Hej

Jag har precis startat motorn gör första gången och jag kan konstatera att generatorn inte laddar fast den är fabriksny. Det har jag kunnat konstatera genom voltmätning på batteriet där spänningen faller medans motorn går. Jag har ett Lithiumbatteri till startbatteri.

En kamrat hade en exakt lika batteri som jag lånat inte heller den laddar i min bil.

sannolikheten att två nya generatorer skulle vara kass är väldigt liten

 

På generatorn finns det följande kontakter

Batt +  Har jag kopplat till batteriet 

L =. Lamp. Har jag kopplat till instrumentlampan.

S =  Sense +.  Har jag kopplat till batteriet, på samma ställe som Batt+

C =.  Com.  Inte inkopplad

 

Varför laddar den inte ??????!

Göran

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha det, en lysdiod är ju just en diod och släpper bara ström åt ena hållet.  Har sett att folk får problem när dom uppdaterar gamla bilars instrumentlampor till lysdioder just för att på laddningslampan måste strömmen kunna gå åt båda hållen. (när generatorn inte laddar så flyter strömmen genom lampan och den lyser, när  generatorn laddar har lampan +12v på båda sidor och lyser därmed inte......)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick precis samma problem med min nippon generator och race technology DASH 2.

Det var lite slumpen som avgjorde om den ville ladda riktigt eller inte. Jag kopplade in en hederlig glödlampa och efter det laddade generatorn som den skulle.

Link to comment
Share on other sites

Nu har ja testat att koppla in en annan glödlampa på L-kontakten. Ena lamppolen till generatorn och den andra polen till 12+.

ingen skillnad, laddar ej

ändrade till - Ena lamp-polen till generatorn och andra lamp-polem till jord.

ingen skillnad, laddar ej.

Jag tänkte att det kanske är någon skit med Lithiumbatteriets BMS därför kopplade jag in ett blybatteri som startbatteri.

 ingen skillnad, laddar ej

Jag letade upp kretschema på min instrumentpanel å faktiskt är just laddlampan markerad med (2w). Inga andra lampor har någon liknade markering.

Den lösa lampan jag använde vid min test var på 5w.

 

Detta är mycket frustrerande och stressande, jag skulle nappa motorn på Tisdag men det kan jag nog glömma.

 

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat så generatorn är ordentligt jordad? Fästena ser så fint lackade ut att den kanske inte har kontakt...startkabel mellan generatorn och batteriets minuspol borde ge svar på det.

Ibland är det enkla fel - jag har själv gjort en sådan miss med jordning för länge sedan.

Gustaf

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Verkar som att C står för "computer". Verkar skulla gå till motorstyrningen.

2125659.jpg

Det är inte så att C skall kopplas till antingen +12V eller chassiejord för att den skall ladda? Tänker att det är signalen från motorstyr när motorn går.

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, bexander sade:

Verkar som att C står för "computer". Verkar skulla gå till motorstyrningen.

2125659.jpg

Det är inte så att C skall kopplas till antingen +12V eller chassiejord för att den skall ladda? Tänker att det är signalen från motorstyr när motorn går.

Jag tror också det är något sådant. Hade problem med min Ford generator med Smart charge funktion. 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, therealpinto sade:

Har du kollat så generatorn är ordentligt jordad? Fästena ser så fint lackade ut att den kanske inte har kontakt...startkabel mellan generatorn och batteriets minuspol borde ge svar på det.

Ibland är det enkla fel - jag har själv gjort en sådan miss med jordning för länge sedan.

Gustaf

 

Det är värt att kolla, vore snöpligt om det bara var ett sådant fel.

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, therealpinto sade:

Har du kollat så generatorn är ordentligt jordad? Fästena ser så fint lackade ut att den kanske inte har kontakt...startkabel mellan generatorn och batteriets minuspol borde ge svar på det.

Ibland är det enkla fel - jag har själv gjort en sådan miss med jordning för länge sedan.

Gustaf

 

Gustav

Jo, jag har lackerat motor och fästena, dessutom lackerades de separat. Jag var ute i verkstaden och gjorde några snabba mätningar å fästena hade ingen elektrisk kontakt med motorblocket.  Nu hör det till saken att jag har lämnat in generatorn till en bilelektrisk firma för att provköra generatorn så jag kunde inte kolla om det var elektrisk kontakt mellan generatorn och motorblocket.  Jag antar att det finns en risk att elektroniken i generatorn har tagit skada vi får se imorgon.

Fy va tråkigt om det är ett sådant enkelt fel, men i nuläget det mest troliga felkällan.

Link to comment
Share on other sites

Nu laddar generatorn ! 😀

Det var aldrig något fel på generator å den informationen jag hade om kontakterna S, L och C stämde och jag hade kopplat rätt,

Det var bara den lilla detaljen att generatorn inte var jordad, precis dom Gustav misstänkte.

Tack alla som har hjälpt till !

Nästa steg är att göra en motormappning och sedan SFRO2 med bullerprov.

Göran

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vill sätta en stjärna  (eller flera) till @therealpinto a.k.a Gustaf Ulander som aktiv på vårt härliga forum med sin värdefulla kompetens och intresse att hjälpa oss bilbyggare och med sin förankring i ett av de största organen för amatörbyggda fordon dvs SFRO.

Tack Gustaf för att du finns här på forumet!

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...