Jump to content

Kylvatten


Jespervejby

Recommended Posts

Har en Pinto med dcoe webrar där kylvattenuttaget (till värmepaketet?) på insuget är pluggat, likaså lilla anslutningen på vattenpumpen. Har inget expansionskärl...  Krypande känsla att det inte är riktigt OK.....😨 Någon som kan hjälpa mig med hur det bör vara och vilka grejer jag behöver? 

 

Tack/Jesper

Link to comment
Share on other sites

Gör man så brukar man inte få ordentlig cirkulation i toppen, så det är inte så bra.

Enklast är att bara dra en slang från insuget till vattenpumpens lilla anslutning. Motorn bryr sig inte så mycket om att det inte finns ett värmepaket på vägen.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det finns två sätt att hantera expansionen när vattnet blir varmt.

Antingen ha en expansionstank med luftbubbla som kan bli mindre.

Eller genom att ha en fjäderlastad ventil vid i systemet kopplat till en icke trycksatt tank. Då kan en liten del av kylväskan få lämna systemet när det blir varmt men sugs tillbaka igen när vattnet svalnar och krymper.

Jag använder den senare metoden och har en sån här flaska kopplad till den lilla slangen från kylaren

https://www.carbuildersolutions.com/uk/abs-moulded-expansion-tank-075ltr

/T

Link to comment
Share on other sites

Vattnet kommer ut ur blocket mitt emellan insugskanal 2 och 3 så det skulle kunna vara den stora bulten precis nedanför texten 2990 OM ditt insug har kanal där.

Jag drog slang bakåt därifrån. Rundande baksidan på blocket och sedan under avgasgrenröret ner till vattenpumpen. Mitt bakom blocket satte jag ett T-stycket där jag anslöt en slang till expansionskärl som placerades på torpedväggen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Christoffer, precis så tänker jag med, kanske utan expansionskärlet men i övrigt samma. Vilket anslutning satte du i insuget? typ av gänga osv.? I mitt fall är den även pluggad i underkant, vågar inte lossa på den för då läcker det väl ut kan jag tro...

Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, Jespervejby sade:

Hej Christoffer, precis så tänker jag med, kanske utan expansionskärlet men i övrigt samma. Vilket anslutning satte du i insuget? typ av gänga osv.? I mitt fall är den även pluggad i underkant, vågar inte lossa på den för då läcker det väl ut kan jag tro...

Har fortfarande orginalinsuget med orginal förgasare och orginal anslutningar så vet inte om jag kan hjälpa dig så mycket där. Om ingen annan här har koll på gängorna i misab-insuget så får du tyvärr riskera att det slabbar lite vatten och plocka ur pluggen/bulten och mäta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...