Jump to content

7,5" diff, Korrekt?


galizi

Recommended Posts

Godkväll
Jag har övertagit ett påbörjat GBS Zero bygge och har börjat skruva efter SFRO1 och lackering av ram. Frågor dyker upp vartefter jag skruvar och det senaste handlar om diffen... jag var tvungen att montera ner drivaxlarna av en anledning idag och till min förvåning upptäckte jag att vänster utgående axel satt lös och gick att dra ut, dvs det finns ingen axiell låsning. Är det verkligen som det ska? Jag vet att diffen varit isärplockad för att uppdatera den och nu börjar jag bli orolig för att det inte gått rätt till. Hur ligger det till egentligen??
Mvh

Fredrik

IMG_7993.jpg

IMG_7174.jpg

Link to comment
Share on other sites

Originaldiffarna har ett C-clips som håller stubbaxlarna inne i diffen, man måste lyfta locket och pilla bort det innan de går att dra ut. Quaife och en andra har istället en spännring på stubbaxeln (eftersom man inte skulle komma åt clipsen).

Det är nog läge att skruva av locket och kolla hur det ser ut därinne.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Spännring alltså... 🤯 Enligt uppgift ska det sitta en Detroit Truetrac i den. Ska man chansa på att resten är korrekt monterad tro, eller ska man gå igenom den helt på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Det är nog värt att öppna den och titta. Den Truetrac man brukar använda är till en GM-axel, och det krävs lite trix för att montera den;

http://www.mc2racing.com/tech/20081104a/index.html

Man kan köra med eller utan låsningarna till stubbaxlarna, så jag skulle titta in för att se hur det ser ut.

Gustaf

 

Link to comment
Share on other sites

Nej, inte drivaxeln. Stubbaxeln, alltså utgående axel på vänster sida. Läser man installationsmanualen som Gustav bifogade länk till så är det inget tvång att ha axellåsning 🙄

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

God förmiddag...
Nu fick jag äntligen tummen ur för att titta efter hur det ser ut i diffen. Jag reagerade på några saker:

  • Stubbaxlarnas radiella spel verkar heltokigt. Se filmsnutt. I monteringsanvisningen (http://www.mc2racing.com/tech/20081104a/index.html) står följande "Next, carefully apply the stainless steel shim tape to each stub shaft as shown. Each strip of shim tape comes cut to length, and you should use all of it." Det känns som det har något med det att göra. 
  • Vänster stubbaxel är för kort för att det ska vara möjligt att montera en låsring. Se bild
  • Att köra utan låsring (som ges som alternativ från tillverkaren) verkar inte vara en bra ide´ då hela stubbaxeln kan trilla ur huset. Se bild

Någon här som har erfarenhet av detta? @therealpinto

/Fredrik

 

 

 IMG_8155.thumb.jpg.5c7b1c9d1c4abd5f8f6ca8aa22386113.jpgIMG_8150.thumb.jpg.226d8a17276c1a4d37d2294679f2c5c5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Glappet verkar alldeles för stort, där behöver du nog kolla om det ska in mer shimstejp då.

Normalt sett håller drivaxeln kvar stubbaxeln så den kan inte komma så långt ut, men det är klart att en låsring är att föredra.

Men för att få dit en sådan lär man behöva bearbeta drevet i diffen, lite jobbigt kanske. Jag har sett andra lösningar där man sätter fjädrar mellan drivaxelns kortsida och stubbaxeln (både inne vid diffen och ute vid hjulen), för att centrera drivaxeln. Det kanske är en vettig lösning?

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Shimstejp var något nytt för mig, det får jag kolla upp.

Har du någon bild på lösningen med fjädrarna, jag får inte riktigt kläm på hur du menar.

En lösning jag funderar på är att svetsa på en liten förlängning på axeln och bearbeta upp ett nytt spår. Det blir ju inte någon direkt belastning på den vad jag kan se. Men vad händer med axeln om man svetsar...?

IMG_8159.thumb.jpg.1ed3823500814ca824faf435d8fc53db.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog ingen bild på fjäderlösningen, men om du lossar drivaxlarna/drivknutarna från stubbaxlarna, så ser du nog hur jag tänker. Fjädern sitter mellan stubbaxelns "skål" och den delen av drivaxeln som går genom knuten.

Svetsar du i axeln så påverkas härdningen, även i splinesdelen. Så jag skulle undvika det. Då skulle jag hellre borra och gänga i axelns mitt, och skruva fast en axelbit som förlängning. Låser man skruven med bra gänglåsning funkar det säkert.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänkte att jag skulle fylla på i tråden hur jag till sist löste det.

  • Shims-tejpen togs bort och ersattes av en hylsa som krymptes på plats och svarvades till rätt mått (30mm -> 32mm)
  • Kortänden planades och en försänkning samt gänga svarvades
  • En förlängare som adderar 5,5mm med SGA-spår svarvades
  • En special-bricka som minskade axialspelet svarvades

Förlängaren monterades med lagerlåsning och skruven fick gänglåsning så det bör sitta 🙂

Resultatet blev superbra och nu slipper jag oroa mig för det i fortsättningen. Nu bygger jag vidare mot nya problem som ska lösas....

Godafton!

IMG_8326.thumb.jpg.ee2cfa65272f69c2311fd66c14329e65.jpgIMG_8331.thumb.jpg.cffa03eabb8bddab8593947217393404.jpgIMG_8333.thumb.jpg.b619737aaa4a9bce1480f2338d285170.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...