Jump to content

Förvaring av glasfiber-delar


Jocke4U

Recommended Posts

Tjena,

Har ju fått hem mitt startkit till GT40 och försöker strukturera lagring av olika detaljer. Karossen är ju onekligen skrymmande, speciellt front- och bakdel. 

Idag har jag allt i garaget vilket själ utrymme för annat och den luktar mycket (polyester?) vilket den tidigare sjuan inte gjorde. Så några funderingar.

  • Är lukten farlig att inandas? (t.ex. om man förvarar delar inomhus)
  • Hur funkar det att lagra delar utomhus under presenning (sommarvärme och vinterkyla)?
    • För minskad deformation så ska tydligen baken förvaras liggande (rättvänd) och nosen upprätt på nosen
  • ...andra lagringstips av glasfiber?

 

Link to comment
Share on other sites

Det är förmodligen styren som luktar, det kommer avta om några månader. Farligt? Nja det är inte godis men jämfört med bensin är det betydligt lindrigare. Ska inte vara några problem att förvara ute så länge det är torrt och fritt från solljus.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skadar inte att ha bitarna ute i solsken, det är bättre att det sjunker lite nu det som skall sjunka. Bra att fixera lite, båda bakdel och framdel kan du ju han en regel i botten så de ej viker ut sig.

Mittsektionen satte jag på en träram med rätt höjdmått, var även praktisk att ha vid lackering.

 

IMG_5118.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Känsligaste delen är helt klart takspindeln, den KOMMER att deformera sig, och du kommer få rätta till det när du slutmonterar med värme och domkraft/träreglar.

Min har säckat lite i övre framkant mot dörren på ena sidan. Men verkar vara vanligt förekommande och inte så avancerat att åtgärda heller.

Frampartiet säger dom ska lagras ståendes på nosen och bakpartiet likadant men på baken.(helst liggandes, men hur många har möjlighet till det)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bor ju ganska rymligt men utrymmena är i källare eller övervåning. Försökte tråckla upp bakdelen till övervåningen men den är för skrymmande för att passera trappan. Källaren blir troligen ännu värre trots även ingång från garaget.

Kanske ha den som möbel? 😄😉

image.thumb.png.53e1a2679922c8fc7572a7fdc4d7d481.png

Nä, får nog bygga ett "hus" på altanen tror jag (trä eller bara en presenning).

Dörrar, noslucka, sills och andra småprylar huserar numera i ett "gästrum" på övervåningen. När det är testat att det inte luktar för mycket så kommer jag testa att få upp fronten - den är ju inte lika skrymmande - och "huset" på altanen blir betydligt mindre.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Jocke4U sade:

Bor ju ganska rymligt men utrymmena är i källare eller övervåning. Försökte tråckla upp bakdelen till övervåningen men den är för skrymmande för att passera trappan. Källaren blir troligen ännu värre trots även ingång från garaget.

Kanske ha den som möbel? 😄😉

image.thumb.png.53e1a2679922c8fc7572a7fdc4d7d481.png

Nä, får nog bygga ett "hus" på altanen tror jag (trä eller bara en presenning).

Dörrar, noslucka, sills och andra småprylar huserar numera i ett "gästrum" på övervåningen. När det är testat att det inte luktar för mycket så kommer jag testa att få upp fronten - den är ju inte lika skrymmande - och "huset" på altanen blir betydligt mindre.

 

 

Otroligt vackert 😍!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hahaha, annars skulle det duga alla gånger att förvara den på altanen med täckning över sig bara.

Glasfibern ska vara rätt okänslig för temperaturväxlingar tydligen.

Edit: har mina karossdelar i ett kallförråd på tomten.

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Någon som vet om polyestern tar upp fukt? Har skaffat ett förrådstält, där jag tänkte förvara gjutformar och karossdelar. Formarna är nog inget problem, man kan ha gelcoat på båda sidorna. Men karossdelarna har man väl bara gelcoat på utsidan? Lacka insidan temporärt för att fuktsäkra? Tältet har ingen "organiserad" ventilation.....

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara på din fråga @ulwe men jag löste det så här (just nu)

Bakänden står på altanen och flyttar in i inglasat uterum snart när grill-säsongen lämnar oss. Har skaffat en presenning för att täcka skönheten men får bli till våren i så fall 

image.thumb.png.d3f9a302b05e98904138afdaa10214d6.png

Resterande och "mindre" prylar har flyttat in i ett sovrum på övervåningen 😄 

Bor ganska rymligt och "bara" och som särbo så är det bara sonen att diskutera med (=ingen diskussion så länge han har fett bredband och bor i källaren 😄 )

image.thumb.png.3c9f57cd888e4e407b94e98c388fe4b5.png

image.thumb.png.0da6db9d0ed93d0fe2fb4051e8fb2c01.png

PS. Hade det varit (praktiskt) möjligt så skulle jag kunna ha en svarv i det andra sovrummet på övervåningen 😉 😄 DS.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...