Jump to content

Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC


Recommended Posts

Efter en period av letande efter en vettigt specificerad Super Seven replika så dök den här upp.
Jag sökte på den och fann en massa nyttig information, så jag beslöt mig för att köpa den.
Har haft kontakt med de flesta ägarna sedan den byggdes, så här kommer löpande uppdateringar.

Jag är nionde ägaren, men det varit 6-7 brukare av bilen i olika omfattning.
Senaste "riktiga" brukaren var Henrik i Skåne som sedan sålde bilen till Stockholmstrakten.
Där bytte den snabbt ägare igen då den via en auktion såldes till Eskilstuna, där jag hämtade den.
Jag har haft kontakt med Henrik som har koll på i princip allt på den här bilen, fantastiskt kul att få sån hjälp.

Ram: Caterham 7 kopia
Styrväxel: Austin Mini
Fjädring: Öhlins, anpassade för bilen av Öhlins
Motor: Suzuki Swift GTI 16V & Turbo Intercooler
Oljesystem: Torrsump Autoverdi
Tänd & Insprut: MBE System
Växlelåda: Suzuki Samurai 5vxl
Bakaxel: Ford Cortina GT & Quafiediff
Bakvagn: Watt & 4-länkage
Bakbromsar: Trummor Ford Cortina GT
Framspindlar: Triumph Spitfire MK IV
Frambromsar: Wilwood 4 kolvs ok
Framvagn: Dubbla A-armar
Fälgar fram: Compomotive RH500 15"x7"
Däck fram: Toyo Proxes R888R 195/50 R15
Fälgar bak: Compomotive RH500 15"x8,5"
Däck bak: Toyo Proxes R888R 205/50 R15
Stolar: Westfield
Bälten: Sabelt 4-punkt

clover7.jpg

Edited by Johan Weinö
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Summering av 2019 och planer inför 2020

Köpte bilen lite på vinst och förlust, känns som den har bra potential och får stanna kvar i garaget.
Kört med er inom Locost på Kinnekulle Ring, så otroligt kul och bra arrangemang.
Provade även att köra med VW Klubben på Kinnekulle Ring, men den dagen regnade bort.
Sen blev det en heldag i kanonväder på Ring Knutstorp, så underbar bana för en sjua.
Sportvagnsrallyt i Borås kördes ihop med frugan som kartläsare.
Vi har gjort diverse utflykter och njutit av bilen.

Haft några småfel som justerats hemma i garaget, inget allvarligt.

Planer för vintern är att fixa till stolarna så de passar bättre i botten, se över hjulnaven, gå över kulleder, hjulinställningar.
Sen kommer jag säkert pilla på lite allt möjligt, uppdaterar när vi är där...

DSC_3176.jpg

Edited by Johan Weinö
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nu haft förmånen att träffa Hans Enzinger som byggt "min" bil under slutet av 90-talet.
Jag har varit i kontakt med alla tidigare "ägare/brukare" av bilen sedan den lämnade Göteborg och Hans garage.
Det visar sig att Hans och jag har lite gemensamma vänner utan att vi från början förstod detta, så man kan säga att bilens cirkel är sluten.

Hans var förbi på en garagefika för ett tag sedan och då fanns även vår gemensamma vän Hacke på plats.

Som kort historia kring bilen kan nämnas att den inte är en av bilarna som byggdes av Volvofolket.
Den här bilen byggde Hans då han jobbade på Alfa Rosso i Göteborg, alltså innan han började jobba på Volvo.
Hans var ju Alfa-fantast och då blev namnet på bilen Clover för klöver som Alfa´s logga och 7 för Super Seven.

Vi kommer att träffas igen då vi båda även håller på och bygger motorcyklar...

20191124_154616.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Funderingar, tar gärna emot input från er vana bilbyggare.
Ska bygga en ny tank för att ersätta den ursprungliga på 16 Liter.
Ni ser förra upplägget på tank, sugpump, tryckpump och filter.

Ska jag fortsätta med extern tryckpump och montera den så att den är lägsta punkten?
Utloppet blir de nere i swirlkoppen och förfilter innan det når pumpen.

Ska jag använda t ex en Walbro GSS341 inne i tanken och montera nere i swirlkoppen?
Väljer jag intern pump så tänker jag bygga en tankarmatur för pumpen att montera det med.

20200108_182101.jpg

20200108_182629.jpg

20200216_141559.jpg

20200216_141634.jpg

20200216_141642.jpg

Edited by Johan Weinö
Link to comment
Share on other sites

En rund swirlkopp, utlopp i sidled och montera förfilter och bränslepump i linje.
Banjo 90 grader med back ventil för att få bränsleslangen i rätt riktning mot kardantunneln.

Så får det bli...🙂

20200216_160610.jpg

20200216_165107.jpg

Edited by Johan Weinö
Link to comment
Share on other sites

Nja... jag har haft det på det sättet och det har inte funkat vid rondell körning och på bana, det behövs inte mycket lutning av bakdelen för att slang och rör skall bli tomma. Tryckande pump vill ha fullt med bränsle hela tiden. Jag byggde om med sugpump - catchtank - filter - tryckpump men det fungerade inte så bra det heller pga för lång slang mellan catchen och tryckpumpen. Sätt pumpen inne i tanken nersänkt i en sump och baffladtank med "gångjärn"
/bengt

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, postmanpat sade:

Nja... jag har haft det på det sättet och det har inte funkat vid rondell körning och på bana, det behövs inte mycket lutning av bakdelen för att slang och rör skall bli tomma. Tryckande pump vill ha fullt med bränsle hela tiden. Jag byggde om med sugpump - catchtank - filter - tryckpump men det fungerade inte så bra det heller pga för lång slang mellan catchen och tryckpumpen. Sätt pumpen inne i tanken nersänkt i en sump och baffladtank med "gångjärn"
/bengt

Tack för input Bengt, då tolkar jag att ditt förslag är att gå på den här lösningen.

Ska jag använda t ex en Walbro GSS341 inne i tanken och montera nere i swirlkoppen?
Väljer jag intern pump så tänker jag bygga en tankarmatur för pumpen att montera det med.

Har en bekant som kör med swirlkopp och externt filter och pump.
Han har inte haft de problemen du upplevt, jag forskar glatt vidare i ämnet.

 

Edited by Johan Weinö
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
22 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Jag har gått över till intern pump med hembyggd armatur. Har bara sett fördelar hittills. Lägre ljud, snyggare installation, mer skyddad pump, inget förfilter (har strumpa på pumpen).

Sitter i en nersänkt låda på ca 1 liter.

Jag funderade en vända till och valde en intern Walbro GSS341 med samma lösning som du Rikard.
Kommer lite bilder framöver när allt är klart.

Edited by Johan Weinö
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...