Jump to content

Däcktryck vid bankörning


martin_ts

Recommended Posts

Inför kommande bankörning tänkte jag kolla vad ni brukar ha för däcktryck?

Min bil väger 580kg och rullar på yokohama ad08r. Dessa däcken är ju inga rena R däck. 

Vissa har nämt att man skall köra på ca 1.2kg?? Men gäller detta enbart om man kör riktiga R däck? 

Vad är era erfarenheter?

/Martin

Link to comment
Share on other sites

När vi kör långlopp med AD08R, i en bil på runt 1250-1300 kg, startar vi med runt 1,7-1,8 bar kalltryck och hamnar oftast en bit över 2 bar varmt. En lättare bil klarar sig nog med lägre tryck så det är nog bara att prova sig fram.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

En gång för många årsedan var jag på en däckkurs på goodyear. Den killen satt och analyserade däck som det blivit olika problem med. Och i dom flesta fallen var för lågt tryck boven. Om man har för lågt tryck håller inte däcket sin form. För högt tryck är alltid bättre än för lågt. 

Gör det mkt i "grepp" alltså om man sänker? Motverkar inte det hela tanken med att ha styva fina däck? 

Jag har kört ett varm tryck på 2bar och det känns ok? Vad brukar ni som har sjuor köra med? Någon som testat med lite olika tryck?

 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, martin_ts sade:

En gång för många årsedan var jag på en däckkurs på goodyear. Den killen satt och analyserade däck som det blivit olika problem med. Och i dom flesta fallen var för lågt tryck boven. Om man har för lågt tryck håller inte däcket sin form. För högt tryck är alltid bättre än för lågt. 

Gör det mkt i "grepp" alltså om man sänker? Motverkar inte det hela tanken med att ha styva fina däck? 

Jag har kört ett varm tryck på 2bar och det känns ok? Vad brukar ni som har sjuor köra med? Någon som testat med lite olika tryck?

 

Citatet om att för högt tryck är bättre än för lågt gäller nog bara när det gäller livslängd på däcken. Vid bankörning prioriteras max grepp och livslängden är sekundär. Varmtryck på runt 2 kg låter rimligt. Enda sättet att komma fram till rätt tryck är att köra och känna efter. Kör 10 varv med varmtryck 2 kg, gå sen in och sänk till 1.8 och kör 10 varv till och känn på skillnaden. Det brukar alltid finns nån som har kompressor med sig om man behöver få upp trycket lite igen. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 1.2 kg kalltryck då tycker jag det greppar bäst efter ett par varv. Vet inte vad varmtrycket blir men det har väl med hur aggressivt man kör. Jag försöker känna med baken hur mycket grepp jag har och kompenserar därefter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur lågt kalltryck kan ni köra med Toyo R888R?
Fick info att sidorna kan ge sig om man kör för lågt tryck, vad är era erfarenheter?

Info man hittar rör ju oftast betydligt tyngre vagnar än våra "sjuor".
Då vi var på Kinnekulle 20190803 började jag med helt nya däck och 2,3bar i kalltryck.
Alldeles för dålig känsla i bilen efter bara ett par varv, gick sedan ner till 1,8bar.
Då blev det betydligt bättre och varmtrycket hamnade på 2,0bar.

Tillbaka på Kinnekulle igår 20190810 med VW Klubben, körde kalltryck 1,6bar.
Men dagen regnade till stor del bort och jag provade några varv och R888R är lika uselt vid väta som det är fantastiskt i torrt.

Lärdom från gårdagen, en sjua på R888R kör man i solsken och torrt väder. 🙂

Jag har följande storlekar på min sjuas compomotive fälgar.
Fram: 195/50 R15
Bak: 205/50 R15

 

Edited by Johan Weinö
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...