Jump to content

Fälgars ET


Baalzamon

Recommended Posts

Vad exakt är det som "ET" är ett värde av? Bilen som jag har tagit spindlar ifrån har ET=40. Jag vet ju att det är hur djupt fälgarna hamnar, men hur är det man mäter? Från navet där fälgarna ligger emot, och innåt, eller hur är det? 40mm verkar inte kunna stämma något vidare i såna fall. Eftersom jag inte har några hjul, så måste jag gå efter det här för att få det riktigt.

Link to comment
Share on other sites

ET är avståndet från fälgens centrum (sidledes) till kontaktytan mot navet.

so om du har en fälg som är 200 mm bred, utvändigt, lägger den på golvet (utsida upp) och mäter från golvet och till kontaktytan och får 145 mm så är ET=45 mm

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Om man mäter som i fallet ovan får man hur mycket centrumlinjen är förflyttad. Fälgen ovan mäter F=200 bred och G=145 i backspace så blir det enligt formel G-F/2=E (inpressning) vilket blir 45. Tittar man på en sådan fälg bör det stå ET30 ca. Varför ???

Vet inte riktigt men jämför jag med mina ET38 fälgar, 7" med 140 backspace blir det ET51 om man räknar.

Tabellen nedan visar et som står i fälgarna.

Kanske någon av er kan förklara varför det är så här. Räknar man in originalinpressningen på standardfälgen till bilen??? :blink:

offset.gif

Link to comment
Share on other sites

The Real

Att backspace och et är olika är jag med på. Men det är hur man får fram det som står i fälgarna som är intressant (räknemässigt alltså)

ELVA!

Om vi tar ett exempel med ett par andra 7" fälgar jag hade.

Alltså 177.8 breda och 120 i backspace skulle ge 57.8 i ET men de fälgarna är ET20, så det funkar inte riktigt, eller så har centrifugalinjektorn i mitt huve tagit slut :D

Conco

Link to comment
Share on other sites

Nu hade jag tid att läsa frågan bättre.

Jag undrar varifrån tabellen kommer?

När ni mäter, mäter ni från fälgens ytterkant eller från kanten där däcket ligger? I bilden så mäts ju från däckets anliggningsyta...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

177,8 har centrumlinjen ca 89mm minus 120backspace =29ET i detta exempel där man säkert inte räknat med däckets anliggning vilket är det rätta utan mätt utsidan på fälgen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vart kan man beställa LättMetall- eller plåtfälgar med valfri Offsett ( till vettiga priser ).

Jag är lite sugen på feta Lm-fälgar :D

Om jag tex skulle behöva :

Vi utgår från Zero-offset linjen i den mittre bilden...

115 mm på insidan > till Zero offsetlinjen och 180 mm < från utsidan

Hur formulerar man detta så att en firma förstår till 100% vad man vill ha ! :icon_oops:

f-offset.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var ett exempel bara ... Tyckte du det var för smalt ? ;)

Mest för: vart jag hittar tillverkare och hur jag skall beställa för att få rätt mått...

Men något åt det hållet... Det blir nog närmare

115 mm på insidan > till Zero offsetlinjen och <span style='color:red'>150 mm </span>< från utsidan

Har tänkt mig feta fälgar så varför snåla med bredden? :)

Link to comment
Share on other sites

Inte för smala.. :D bara det att det är bra att veta bredden när man räknar ut ET vilket man brukar använda när man beställer.

I första fallet (180mm) blir fälgarna 11 tum och ET blir -38

Idet senare(150mm) blir fälgarna 10tum och ET -25

Conco

Link to comment
Share on other sites

Tack för det... :thumbup:

Så jag beställer alltså bara med denna uppgift Tum + (ET)?

Kan du beskriva hur du får fram rätt ET ? ( från mina exempel )

Sedan gäller det bara att hitta ett ställe där man kan köpa 4 fälgar till rätt pris ! :blink:

Link to comment
Share on other sites

hör av dej om du hittar någon firma Tommy för jag har inte hittat det....

det vettigaste hittills är image wheels i england men där kostar fäljarna

både skjortan och kalsongerna med .... + VAT och Shipping

:console:

Link to comment
Share on other sites

Efter en hel del sökande har jag hittat följande firmor som breddar Alu och plåtfälgar.

Breddning av plåt- eller aluminiumfälgar i alla dimensioner.

Riktning och reperationer av fälgar. Byte bultcirkel.

Då kan man kanske anpassa billigare Alu fälgar :D

www.intera.nu

Priset för en plåtbreddning hos Intera låg på ca: 1000:- / st och att tex vända el flytta på fälgcentrum 500:-

Hittade även ett företag till som heter: SKULLMAN ENTERPRISE AB tel. 0159-308 61, 070-688 34 44

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Jag fick nys om en länk där en designer av fälgar (Enkei) förklarar en del runt hur man mäter:

http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=68500

Tydligen är det ett problem att vissa mått är "nominella", dvs en 7" bred fälg kan vara olika bred beroende på tillverkare...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Dammar av den här tråden! :prop:

Sitter och funderar på vart man vill att fälgen ska hamna i fårhållande till stället där spindeln är ledad ? Jag bygger på 140 spindlar, å behöver veta vart hjulena kommer hamna innan jag svetsar bärarmar! Det fick väl skilja 100mm som mest mellan insidan på däckena fram/bak för en stel bakaxel va ? Vill man ha bilen smalare fram än bak, eller är det bäst om det blir precis lika ?

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Det får skilja max 100 mm spårvidd (cc på däcken) om man inte har diffbroms, har man det är det 50 mm. För vägegenskaperna är det bäst (har jag läst någonstans) att ha lite bredare fram än bak faktiskt.

EDIT: Kan kolla måttet när jag kommer till verkstaden nästa gång, har också 140-spindlar.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Här kommer de utlovade måtten, bättre sent än tråkigt. Måtten är från bromsskivans ytterkant, alltså fälgens anläggningsyta.

post-714-1174848348_thumb.jpg

I min byggtråd finns lite bilder på främre bärarmar: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...