Jump to content

Alternativ generator för Zetec?


Recommended Posts

På grund av diverse strul med min Megasquirtinstallation beslutade jag mig för att konvertera till Dubbla DCOE 45:or i stället. Förhoppningsvis ska det låta lite roligare också.

Ett problem jag dock inte förutsåg var att det blev ordentligt tajt mellan generator och insugsrör, det kolliderar inte men avståndet kan mätas med bladmått..
Jag tänkte först låta det vara och ta tag i det till vintern, men vid provstarten fick jag omedelbart ett bränsleläckage då jag glömt att dra banjokopplingen i bilden. Jag fick omedelbart kalla fötter, det är nog bara att bita i det sura äpplet och åtgärda problemet.

Som jag ser det finns det två alternativ:

1. Byta till en mindre generator så att jag för plats med en sköld över, alltså för att förhindra eventuell utläckande bensin att hamna i generatorn.

2. Flytta generatorn till andra sidan. Betydligt meckigare verkar det som.

Alla förslag mottages tacksamt, jag är framför allt nyfiken på hur andra som kör Zetec med förgasare gjort.


IMG_0034_zpskifoce8i.jpg

 

IMG_0032_zpsmpukvll9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma Weber på min ett tag innan jag bytte till MC-förgasare. 
Då körde jag med Racelines generatorfäste och där var inga problem med platsen. Kan varit så att min generator var mindre.

 

weber.png

Zetec-assy-alt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det såg ju prydligt ut! Generatorn är med största säkerhet mindre, jag har behållit originalgeneratorn av sparsamhetsskäl.
Jag får kolla vad Raceline har i hyllorna, tack för tipset!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack Nisse, det ser ut som något som skulle funka utan att skapa stora hål i plånboken. Det kanske rentav skulle funka för mig att bara flytta originalgeneratorn, nu sitter generatorn i den stora gjutjärnsklumpen som även utgjorde övre motorfäste när motorn satt i en Mondeo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...