Jump to content

K-sons Slowcost


Recommended Posts

Hej!

 

Efter att ha surfat runt på detta eminenta forum till och från nu i några år, har jag äntligen fått ett ok av min sambo att bygga en bil.

Så för att ge mig en lite spark i r*ven startar jag nu en byggtråd.

 

Inget i bygget är spikat än. Tanken är att det ska bli en glassätarbil.

 

Men tänker mig

Motor: SAAB 2.0T B204E. Kanske en Volvo sug 5:a

V-låda: R25-R28. Låda till Volvo 5:an? Hört talas om någon m90, den ska dock vara ganska ovanlig.

Bakaxel: (denna har jag) från någon Volvo, tror 740

Chassi: Mcsorley 7:442E (ritningen för det chassit jag har utskrivet) Har skaffat 48m 25x25x2

Hjul: Har 20" som mått hjul just nu.

 

Lite funderingar:

Behöver jag ett så "stort" chassi som 7:442E? Är ute efter en bil som ser "fet" ut. Tror även att den breda nosen passar bättre, om jag ska köra turbo.

Kan tänka mig andra motor- och v-låds- alternativ också.

 

Uppdateringarna lär komma sporadiskt

 

Utan bilder har inget hänt, har jag förstått.


20190518_133725_zpsfjwalgmt.jpg

 

edited-image_zpseeelcnsb.png

Den fina bakaxeln...

20190609_122125_zps1a9yxar3.jpg

  Lite rör som ska kapas till och svetsas ihop, till ett chassi förhoppningsvis.

 

På återhörande.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Helskotta vad stora bilderna blev.... Undrar vad jag gör för fel, använder photobucket, såg ok ut på mobilen.

 

Kengren: Tackar får hoppas att det är lika roligt som alla skriver/säger

 

john koskela: Har du någon ritning på adapterplattan? Vad kör du med för koppling svänghjul?

 

Men ikväll har det blivit lite gjort, kapat lite.

20190612_221441_zpsjdj0ufhq.jpg

Märkt ut vart jag ska kapa

20190612_225046_zpsoualaibp.jpg

Lite kapade bitar

20190612_225121_zps9ehitjpl.jpg

Maskinerna jag har använt hittills. Funderar på att ta med rören till jobbet, där har vi kallbandssåg(tar dock bara 0-60 grader)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen.

Vet inte om du sett mitt bygge, men där har du ett McSorley 400-chassi med 17-tummare. 20" är riktigt stort på en sjua.

442-chassit är i och för sig 5 cm högre än mitt, men kolla mina bilder.

Som motor/växellåda tycker jag såklart att du ska köra Saab och Omega. Din bil kommer att bli tung och några 150 hk kommer du inte bli nöjd med 😉

 

Link to comment
Share on other sites

Du kanske redan har läst den, men annars är här ett en jättebra byggtråd med samma recept du tänker på, dvs 442E och Saabmotor.

https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/7233-bygget-av-saab-7ul1us-s7/&share_tid=7233&share_fid=987364&share_type=t

Beviset för att det går att få till proportionerna så det blir snyggt med en storväxt sjua!

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En stor del av alla byggen kommer aldrig i mål. Jag läste på nätet någonstans att det vanligaste felet var att byggaren började med det roligaste dvs motorn. Risken är stor att det kommer att bli en mycket dyr post. Det är häftigt och roligt med teknik. På samma ställe stod det att man skulle lägga ner all energi på att få till det övriga på bilen, dvs bygga nästan "allt". Om det går bra så är det lätt att få tag på någon som kan plocka ihop en motor åt en och många gånger till en låg kostnad. När bilen mer eller mindre är klar så vet man ju vad det kommer att kosta och har det gått bra så finns det ju förhoppningsvis gott om pengar till motorn. Kolla gärna runt på nätet så skall du få se mängder av påbörjade projekt, som av en eller annan anledning inte blir klara. Det är betydligt svårare att få tag på någon som kan hjälpa dig med framvagn eller det elektriska till bilen.

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Har spanat in både Rikards och Christers byggen, har dock inte reflekterat över vilka chassin de använt(alla chassin var super seven chassin)

 

20"arna är där just nu mest för att jag har dem, vi råkade köra sönder en av fälgarna förra året, därför bara det finns tre fälgar med däck. Har inte bestämt mig för vad jag ska ha för fälgar än

Tror jag kör på med 7:442E, får bygga något smidigare sen.

Bra med lite tips på hur man ska gå till väga för att bli klar med bygget. Fyll gärna på med mer tips, ex: i vilket stadie behöver man skaffa styrväxel? Vad ska man ha för nav? Ska nog fortsätta ha 5x108. När behöver man dem? Hur mycket av chassit kan man göra klart innan man behöver motor, v-låda m.m.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara ändrat två rör i mitt chassi. Så bygg du hela ditt chassi klart. 442 är ju stort, så du får i motorn med lätthet.

Beror ju på hur man satsar, jag sket ett stort stycke i vikten när jag byggde. Och även rätt mycket i hur snyggt det var under huven och på ställen där det inte syns. Det gjorde att det gick fortare att bli klar. Sen har det blivit småändringar efter hand med förbättrad finish och lite viktminskning här och där.

Är väl inte jättemycket stora grejer jag skulle vilja ändra på på mitt bygge. Jättenöjd med motor/växellåda och den stela axeln. Det jag ev. skulle vilja ändra på är andra fälgar och lite delar i framvagnen. Nya spindlar, bromsok och bromsskivor. Tveksamt om det behövs ventilerade skivor. Känns som jag kunnat spara 15 kg ofjädrad vikt per sida fram. Framhjul, spindel, bromsok, bromsskiva och spacer väger 36 kg per sida...

Just det, och riktig blinkersspak saknar jag fortfarande 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jag satsade på att få den klar så billigt som möjligt först bara för att ha en bil på gatan. Sen kan man modda hur mycket som helst och gå överstyr med det man själv vill. Jag tog allt från en 500kr donator och bytte sedan efterhand. Satsa på att bli klar med det du har istället för att drömma om allt den kan bli med saker du inte har. På så sätt tar hobbyn aldrig slut, förutsatt att du tycker det är kul att bygga.
Kolla min tråd om du vill.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte mig 7:442E chassit just för att jag inte vet vilken motor samt v-låda jag ska ha. Så tankegången var: bygg stort så får nästan alla motorer samt v-lådor plats och skulle jag ändra mig, är det lättare att kapa ner längden på rören än att svetsa på lite stumpar :biggrin:   Men kanske skulle satsa på 7:4(?) chassi istället. Har en Beach Buggy i garaget och den är kort och ser halv bred ut. Tänker mig att sjuan jag vill ha ska vara bred (fet) hade ju varit fränt med korthjulbas med, men blir kanske för avancerat som första bygge....

Jag jobbar även utifrån K.I.S.S-metoden, alltså Keep It Simple Stupid

Någon donator bil blir det inte, så många pluspoäng hade jag tydligen inte ... Därför jag undrar lite när man behöver vissa saker, så jag kan försöka se till att jag har dem hemma när de behövs. Annars är tanken att bli klar så fort som möjligt utan att "haffsa" igenom något, helst innan ungarna tar studenten iaf ( de är 4 och 2 nu)

Link to comment
Share on other sites

Jag kom över en ny oanvänd adapterplatta från KL racing för 1500kr. Kostar ny 2995kr och finns på lager hos KL racing.  Finns för bade rakställd aller originallutande motor. Jag kör med lut för att slippa modda tråget. Kör med B5254 svänghjul och tryckplatta samt lamell och urtrampningslager från Volvo M47. Det som behövs är ett ersätta metallbussningen i bakkant på vevaxeln mot ett kullager anpassat för M47 lådan. Kostar under 100 lappen. Satsa  på 170 hästaraen B5254 (20vent)direkt.  B5252 140hk (10vent är rätt tråkig)

Link to comment
Share on other sites

Varvar att kapa rör med att kika på 24h Le Mans. Hur många här har tänkt kika på 24h Le Mans?

Har reviderat mitt chassi val. Satt och jämförde 7:442E och 7:400, de bitarna jag hade kapat innan stämde överens med båda chassina, så nu passade jag på att byta till  7:400 chassit.

 

Men har en liten fundering ang bitarna LA och LB hur har ni gjort när ni har kapat dessa? För jag antar att de ska vara vinklade åt båda hållen.

Link to comment
Share on other sites

Japp det är de som är längst fram. Då väntar jag med dem också.

 

Rikard Larsson: Vad har du för nav fram? Bultmönster? Hur bred är din bil och vilken hjulbas har du?

Link to comment
Share on other sites

Tackar för snabbt svar, tänkte flytta hjulen lite snabbt sen ikväll för att få ett hum om hur bilen kommer bli. 

Är det godkänt med spacers?

Link to comment
Share on other sites

Efter Le Mans och kalas har jag hunnit kapa lite fler rör, även börjat kapa dem i vinkel. Nu till min fråga: ena änden på rör "C" är 72.2 grader och andra sidan är 75.9 grader, borde vara 80 grader på bägge. Men är detta inom "felmarginalen"? Eller ska den kapas om?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det är några saker jag tycker man ska kolla upp vid val av spindel. En första grej att ha koll på kan vara om den är gjord för styrväxel framför eller bakom axelcentrum. Många framhjulsdrivna har styrväxeln bakom axelcentrum och där är det ofta trångt på en bil med drivning bak. Byter man plats på spindlarna så styrarmarna pekar framåt blir Ackermann fel. I vissa fall kan man bygga en ny styrarm som bultas i spindeln, vilket kan lösa det.

Nästa fråga kan vara spindelleder. En McPhersonspindelled (nedre) är inte gjord för att ta dragande last om man har fjäder/stötdämpare på nedre bärarm, som i en traditionell Locost. Antingen kan man hitta en annan spindelled att använda, eller så kanske man kan bygga en hjulupphängning där fjäder/dämpare verkar på övre bärarmen. Det måste också finnas möjligheter att få till fäste för övre spindelled, normalt sett utan att svetsa i spindeln.

Sedan brukar det också vara bra att kolla hur axeln/hjullager/hub sitter fast. Många spindlar gjorda för drivning kräver att man har drivaxelns tapp genom hjullagret för att spänna ihop det. Olika konstruktioner finns men det behöver kollas upp.

Sedan är det också vettigt att titta på vad man kan få till för värden på KPI (styraxelns lutning i "camberväg), trail och caster.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Saab 9-3 alu spindlar och alla problem som nämns ovan inträffar 

Värsta var plats ( bakom ) sedan övre adapter ( fanns mycket material att borra i m16 pinnbult) och sist byta spindel led med tillräckligt lång skruv att gå genom alu spindlar ( tjocka)

Nöjd med resultatet men absolut inte värt jobbet . 

Var hamnar du med Volvo 140 nav i geometri ? 

 

För övrigt  20” hjulen ihop kommer väga som halva  bilen , egenfjädrad vikt är klart annorlunda i våra bilar . Jag börja med breda 17” , glad jag bytte till 15” 

vikt skillnaden är enorm 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen!

Tack Rikard Larsson för all hjälp med tips och råd.

Nu har det hänt lite med bygget igen. Större delen av chassit är ihop punktat. Väntar på en polare som trodde att han hade en komplett framvagn till en 140 liggandes, behöver dock en plan B om han inte har någon.

Material till bärarmar: 30x3 funkar det? Blir nog stora hjul 18", får se om jag ångrar mig i framtiden.

 

20190630_182801.thumb.jpg.4c5fb3e29cb478b4d6f2d22636a70194.jpg

 

.20190722_104536.thumb.jpg.5b82097d00fc2f257cf9f0bc5d6b283a.jpg

 

Nu ska jag försöka jobba upp lite pluspoäng igen, så jag kan få en till heldag i garage Det var allt för denna gång MVH Patrik

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Såhär i semestertider sitter  jag och funderar på bärarmar. Vad ska jag välja för storlek? Har skaffat bussningar som är 32mm i ytterdiameter, ringde hydroscand de hade rör med ytterdiameter 35mm och 30mm fanns i 2 och 3mm godstjocklek. Men om jag tänker rätt blir innerdiametern för liten för att kunna pressa i bussningarna. De rören de hade hemma var E-coated, han jag pratade med visste inte hur det gick att lacka på dessa, någon som vet? Kanske skulle köra med 38 (ytterdiameter)x 3mm till bussningar och 30/35mm (ytterdiamater) x3 mm till bärarmarna Den lokala smedjan kunde frambringa 38x4 och 30x3 rör.

 

Vad har ni för godstjocklek på era bussningsändar? 

 

Hur kommer man fram till hur långa bärarmarna bör vara?

 

Då polaren inte hittar sin framvagn, så har inga spindlar. Inte heller några mått på bärarmarna än, men då detta dyker in vill jag inte sitta och vänta på materialet till bärarmarna.

 

MVH Patrik

Som jobbar på pluspoängen :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har du testat Casim för beräkning av framvagn? På den andra bilen jag började på hade jag BMW spindlar tex. Efter lite klurande brukar det ge sig hur långa bärarmarna skall vara. Byggde också McSorley 442E

 

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Spindlarna var från E46, dock upptäckte jag snart att man egentligen vill ha spindlar med liten offsett mellan nedre och övre spindelled. Det är även positivt med långt avstånd mellan lederna i höjdled och som jag läste så tänkte du köra 20" hjul? Då går det ha jätte avstånd. Det fina med Casim är att du även räknar in hjulen och detta är en viktig variabel. Både diameter, bredd och ET. Jag fick än då till en hyffsad geometri. Infästning för lägre spindelled gjordes med samma horningsverktyg som man honar sierra spindeln. Till övre infästning svarvades en svamp och även denna honades. Jag överväger att bygga egna spindlar för att ersätta sierra, lär dock inte bli av på länge nu när jag har motorbyte osv på agendan. 

 

För din del tänker jag att det är trevligt med "rätt" bultmönster på spindeln.

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilden då förstår jag lite bättre.

Jag ska inte köra med 20"arna de har jag använt mest för att kunna se lite proportioner. Blir troligtvis 18", det är iofs stort det också. Men en polare har 4st jag skulle kunna få köpa hyffsat billigt. Dock bultmönster 5/114.3, så jag lär behöva spacers iaf.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Då har det hänt lite:

Fälgar inskaffade::  Blitz Technospeed Z2 9x18" och 10x18" (lite stora kanske, men billiga)

Spindlar inskaffade 2st 140 spindlar.

Motor inskaffad: Volvo S40 2.0t, ska bara monteras ut ur bilen.

V-låda: M47 med kardan och slavcylinder, ska bara hämtas hos polaren.

 

Nu ska jag bara försöka få fram lite vettiga längder samt vinklar på bärarmarna, fyrlink, samt storlekar på spacers.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, K-son sade:

Då har det hänt lite:

Fälgar inskaffade::  Blitz Technospeed Z2 9x18" och 10x18" (lite stora kanske, men billiga)

Spindlar inskaffade 2st 140 spindlar.

Motor inskaffad: Volvo S40 2.0t, ska bara monteras ut ur bilen.

V-låda: M47 med kardan och slavcylinder, ska bara hämtas hos polaren.

 

Nu ska jag bara försöka få fram lite vettiga längder samt vinklar på bärarmarna, fyrlink, samt storlekar på spacers.

Patrik

Intressant motor, inte många som kör med den. Skall bli spännande att följa!

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir bra med 18" eftersom du bygger stora McSorley ramen!

Bilen blir stor men håller man bara ihop proportionerna så är den ramen grym!

 

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Men du behöver spacers för att det är fel bultdelning på fälgarna? Storleken är en sak, men jag hade utgått från fälgar som passar om jag skulle konstruera nytt.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@gka: Jag behöver spacers för att flytta ut hjulen så de inte tar i chassit. Fick fälgarna väldigt billigt och de är så jäkla snygga, tycker jag. Så blir nog spacers nu, då en supra bakaxeln och framaxel inte passar inom budget just nu. 

 

@Bronto: Om det är Volvo motorn du menar så har jag en redan, men tack ändå.

 

Patrik

Som måste få tummen ur och jobba lite på bilen igen samt ladda upp bilderna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

 

Då har man fått lite gjort:

  1. Jag och min sambo har köpt nytt hus, så har varit mycket med det, samt att göra i ordning vårat nuvarande hus för försäljning.
  2. Fått lite tid att skruva ur motorn ur S40:in, så den är hemma nu
  3. Skaffat material till bärarmarna
  4. Försökt klura ut hur jag ska bygga en jigg till bärarmarna
  5. Försökt klura ut hur bärarmarna ska se ut, längder och vinklar
  6. Kikat på hur stora spacers jag kommer behöva
  7. Slipat rost på bakaxel, roligaste jobbet som finns :banghead:
  8. Börjat strippa ner motorn

20190905_205939.thumb.jpg.671e7de939ed8d9d5840a0e556e4fe90.jpg

Motorn hemma

20190908_114153.thumb.jpg.b169506fa599659d26c6686c9134543a.jpg

Ställt upp hjulen för att mäta för spacers

20190908_121222.thumb.jpg.43c65735f8e772233002e1c72f30d05a.jpg

Framhjulen uppställda också

Edited by K-son
Dubbla bilder
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hej! Längesen jag var här nu, renovering av hus, kortslutning i kabel till verkstaden samt lite dåligt med motivation. Men har nu varit ute och grejat lite skulle detta funka tror ni? Är volvo s40 original kylare med original fläktarna, bara att jag monterat den på andra hållet. Anslutningarna blir uppe(in mot bilen) och nere(ut från bilen) Expansionkärlet blir att montera högre än kylaren. Eller finns det någon annan kylare som skulle kunna passa bättre? 1686057742532203756930193287515.thumb.jpg.bc7ace20a77354abde49eae967b35d17.jpg

20230606_151815.thumb.jpg.8bca194932821dcbca3a903f5d3bcded.jpg

 

20230606_133636.thumb.jpg.1add4f308f1780a055905b26a87e669d.jpg

Kartong urklippt efter mått på en IC från KL-racing 

20230606_133642.thumb.jpg.4f207b788c78d444abf55a4216713b6b.jpg

 

Mvh: K-son som hoppas motivationen är tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Ja motorn har bytt plats, hamnar bak nu.

Kikade lite på polo kylare på skruvat, men hittade inga mått på den, från vilken årsmodell brukar man ta? Vore ju smidigt om det fanns en alu-kylare så kan jag svetsa om anslutningarna om det skulle behövas.

Har idag även lämnat iväg uppgifter på grejer som ska fräsas fram till uprightsen bak. Samt beställt mer material. Hoppas bara inte det tar för lång tid att delarna ska bli klara bara.

 

Mvh: K-son

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag funderar på i och med att jag vrider på kylaren: hur funkar det med anslutningarna på samma sida? Eller en polo kylare kanske är tillräckligt smal för att ha den på rätt håll.

 

Mvh: K-son

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja den kommer nog bli lite tung bak, ska försöka flytta fram positionen för förare och passagerare så långt fram det går. Letar stolar för att kunna få fram en passande sittställning, men har inte hittat några som passar in i budgeten än.

 

Hmm kanske skulle bygga om den så det blir en single seater 😆

Skulle den vara för tung bak får jag väl hänga dit några frontvikter till en traktor eller nått på den 😅

Link to comment
Share on other sites

Lite 3D-cad 😁

20230620_214049.thumb.jpg.1cf193e6a7edfcf00c2e7fedeea33aee.jpg

 

20230620_214054.thumb.jpg.c3c4fe3fbdddaea19e36d23728f9b987.jpg

Vad tror ni om detta? Jag behöver förstärka på insidan, hur gör jag det snyggast? Blir i 3mm S335 plåt. Ska på lite fästen för övre bärarmar och stötdämpare. Vill bara vet om detta kan funka eller om jag är helt ute och cyklar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...