Jump to content

Bromssystem GT40 med elektrisk handbroms


Jocke4U

Recommended Posts

Funderar på elektrisk handbroms i kommande bygge, dessa lösningar verkar ganska trevliga. Skönt att slippa handbromsspak och wirekablar i kupén

Tror ni SFRO skulle godkänna en sådan lösning? @therealpinto kanske 🙂 ?

Någon som har gjort liknande här?

 

Sådan här motor: https://www.firgelliauto.com/products/linear-actuators

Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, Mildseven sade:

Har det på min 7a funkar bra

fast det är Renaults lösning

Har den motorn vid oket eller hur ser den ut?

Link to comment
Share on other sites

Så är har jag det i min "vanliga" bil som godkänts vid reg.besiktning(ändrat fordon) hos Fordonsprovarna.

Parkbroms.thumb.JPG.aec90acb27226d3301918fc9751a6e14.JPG

Detta är en budgetvariant från ebay av linjärmotor och som den ser ut invändigt så vill jag ha den tryckandes då det kändes som den inte skulle tåla lika mycket dragandes.
Den har en specad kraft om 1500N samt en hastighet på 5,7mm/s. "Gungbrädan" är bilens original, Renault Clio av första generation. 
Bromsarna är Clio:ns original trumbromsar.
Styr gör en Arduio via ett Pololu MC33926 motordrivkort. Jag slår till en strömbrytare och motorn går tills dess att en viss ström är uppnådd.

Funkar bra men är i långsammaste laget samt låter lite mycket vid aktivering. Kan vara värt lite extra pengar för en motor av bättre kvalitet.

 

Link to comment
Share on other sites

Generellt sett kan man säga att ja, elektrisk parkeringsbroms kan godkännas. Det krävs dock att det är en säker konstruktion;

- parkeringsbromsen ska fortsätta vara ansatt (åtdragen) även om spänningen försvinner

- det ska inte finnas risk att man oavsiktligt aktiverar parkeringsbromsen så man får hjullåsning. OEM brukar lösa det genom att systemet "pratar" med ABS-systemet så man inte riskerar handbromssladd på motorväg. Bygger man själv kan det lösas genom att man måste hålla in en vippbrytare eller liknande, dvs en momentan brytare. Inte en vippa som man kan slå till och så dras det bara åt.

- normalt sett ska systemet själv slå ifrån motorn när tillräckligt moment uppnåtts, dvs det ska inte finnas risk att man bränner motorn eller förstör något annat om man håller in knappen för länge.

Det finns också krav som säger att parkeringsbromsen inte ska skadas om man ansätter den i fart.

Gustaf

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Uppdaterade tråden till "Bromssystem GT40 med elektrisk handbroms" för att täcka hela bromssystemet.

Hade på sjuan Wilwood Midilite fram och Powerlite bak (med integrerad mekanisk handbroms). Normal broms-funktion var väldigt bra efter lite tester med belägg, men handbroms-funktionen var inte bra. Troligen en kombination av utväxling på handbromsspaken och oket, en lösning med linjär-motor kanske skulle kunna ge mer kraft och funktion.

Bromsarna ska helst finnas som kit till Granada Mk2 (fram) och Mk3 (bak) och gärna ett kombinerat bromsok bak.

Funderar på Hi-Spec som verkar intressant.

Så...

  • Någon som har erfarenheter på Hi-Spec?
  • Tankar (allt möjligt i ämnet)?
  • Andra tips på en bra helhet?
Link to comment
Share on other sites

Kompis körde hispec på sin Speedster , bra bromsar i effekt , såg bra ut i kvalitet/ finish , men passa dig för att inte motionera / smörja luft skruven , båda fastna efter ett år.  Lite nervöst att borra ur 

Brist på damm tätningar är ju mera standard på sånt här men antar jag inte något problem 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får väl erkänna att jag inte bytte bromsvätska under åren med NeoZeven så kan inte uttala mig om deras nippel/ok-korrigering men skulle misstänka att det är liknande. Aluminium-ok med "förnicklade" (eller liknande) nipplar kan ställa till det på sikt.
Upplevde inga problem med avsaknad av dammtätningar runt kolvarna - men man motionerar man bromsarna mer i en bil som dessa 😄

PS. Försöker tala om för min omgivning ang bruksbilar - använd handbromsen ordentligt, bromsa kraftigt ibland 😉 ...eller får "någon" mecka isär rostade bromsar DS.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Då denna är ganska generisk ställer jag en fråga direkt här. Och den är förmodligen till Theralpinto direkt:

 

För mitt fall är det ju egentligen inga problem att knåpa ihop elektronik som säkerställer vissa moment som nedan

  • Man kan inte låsa om inte ABS signalern < 5km/h
  • Man har stop vid för hög ström (Då den låst handbromsen)
  • Max tid den får dra innan den stannar om inte hög ström uppnådd redan. 

Givet momentan brytare o.s.v. Sedan kan man lägga in annat lullull. 

 

Skulle du anse att man är på god väg?  

 

Jag får givet kolla med min SFRO kille men bara spånar för jag överväger om jag ska montera kryckan eller inte i kommande dagar. Den tar ju upp ganska mycket plats. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...