Jump to content

Grundinställning dämpare


Recommended Posts

Jag har SPAX dämpare, och enl. uppgift så har den 14 lägen för inställningar. Vid körning på dålig väg så upplever jag att bilen "studsar". Bilen skall användas för glassätning och kanske nå´n bankörning. Vikt 630 kg utan fet chaufför. Skall dämpningen vara mjukare fram än bak? eller tvärtom? Vid kontroll av den ena främre dämparen så var inget värde satt !!
/bengt

Link to comment
Share on other sites

I vilket läge är den studsig ? Har du stel eller delad bakaxel ? Hur hårda fjädrar har du ? Kommer ihåg att Belo sa att han hade sina dämpare på mjukaste inställningen på väg och ett snäpp hårdare på bana. Dämpningen kan nog vara lika fram och bak. I alla fall om axelvikten är någorlunda lika. Tror att det är mer fjädrarna man kan jobba med för att få ett visst beteende hårdare fjädrar bak brukar ge mer överstyrning men samtidigt en skuttigare gång. 

Link to comment
Share on other sites

Jag upplevde att hjulet som inte hade nå´n inställning studsade mer vi körning på dålig väg, efter justering av värdet 5 snäpp/klick så blev upplevelsen bättre. Delad bakaxel. Jag har inga värden på fjädrarna, de köptes begagnade för länge sen och förra ägaren hade inte nå´n upplysning att lämna. Har inte vågat tänja på gränserna ännu, bilen blev klar sent förra hösten. /bengt

Link to comment
Share on other sites

Går inte att ge något definitivt tips om man inte vet exvis fjäderhårdhet, utväxling, fjädervinkel osv på ett bra sätt.

Finns info på nätet hur man går tillväga på och bestämma vilken frekvens man ska ha på fjäder, gata ,trackdays eller bana.

men för att du ska få ett hum om det är fjäder eller stötdämpning som är för hård så man börja med att se till att stötdämprna är i sin

mjukaste inställning runt om så enbart fjädern jobbar , om du med detta kör lugnt o fint ,säg i 70kmh och det stutsar ,inte gungar, då har du för hårda fjädrar.

För mjuka fjädra kan man till del justera till det bättre med mer dämpning MEN för hårda fjädrar kan man aldrig justera rätt, du tappar fäste snabbt.

En mjukt satt fjädring kränger mer MEN har ett bra grepp, för hård kränger mindre och tappar greppet direkt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...