Jump to content

Val av hjälm


guldgroda

Recommended Posts

Tjena,

Har läst på lite och kommit fram till att jag trots att jag inte kommer köra supermycket på bana så vill jag ha en hjälm.

Efter lite läsning har jag kommit fram till att jag vill ha integrahjälm med visir som är så lätt som möjligt. Valet har alltså landat mellan dessa två:

Har nån input till mina tankar ovan? Nån mer hjälm jag borde kika på? Är inte sugen att lägga mycket mer än 3tkr.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej
Vi valde denna hjälm: https://www.biltema.se/bil---mc/mc/personlig-utrustning/mc-hjalmar/systemhjalmar/systemhjalm-2000042166
Att det blev denna är för att det är enkelt att ta på glasögonen innan jag fäller ner nedre skyddet (för hakan) och visiret. Lätt att fälla upp när törsten faller på, hjälmen har även inbyggt solvisir som går att fälla upp eller ner. Det negativa kan väl vara vikten.
/bengt

 

 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om hjälmen väger 1500 gram bör du nog använda Hans eller liknande. Vad har du för bälten i bilen? Tror man måste ha 4-6 punkts för Hans.

Det fanns en Peltor integralhjälm (G10?) som vägde 1200 gram, men den verkar inte säljas längre. Biltema-hjälmen är nästan lika lätt, dock säljs den som mc-hjälm, inte bilsport-hjälm. Vet inte om det har någon betydelse.

Ska jag köpa ny hjälm så blir det så lätt som möjligt, eller någon typ av Hans-system. Förhoppningsvis är risken mindre att man slår runt än att man bara krockar i räcket. Då vill man inte ha whiplash pga tung hjälm.

Man kan ju också fundera på flamskydd när man ändå håller på.



Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, gka sade:

Om hjälmen väger 1500 gram bör du nog använda Hans eller liknande. Vad har du för bälten i bilen? Tror man måste ha 4-6 punkts för Hans.

Det fanns en Peltor integralhjälm (G10?) som vägde 1200 gram, men den verkar inte säljas längre. Biltema-hjälmen är nästan lika lätt, dock säljs den som mc-hjälm, inte bilsport-hjälm. Vet inte om det har någon betydelse.

Ska jag köpa ny hjälm så blir det så lätt som möjligt, eller någon typ av Hans-system. Förhoppningsvis är risken mindre att man slår runt än att man bara krockar i räcket. Då vill man inte ha whiplash pga tung hjälm. 

Man kan ju också fundera på flamskydd när man ändå håller på.



Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
 

Min plan är att ha både 3-punktsbälte och 6-punktsbälte om båda får plats samtidigt.

Jag tänker ungefär som dig. Förmodligen köper jag en Biltema-hjälm "så länge". Om jag väl börjar köra mer trackdays nån gång så kanske biltema-hjälmen får förpassas till passagerarhjälm/extrahjälm istället.

Får man förresten köra med HANS-skydd i trafik? Har för mig att det är förbjudet på ex. touristenfahrten på nurburgring.

/G

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är ganska klokt att börja med Biltemas hjälm.

Reglerna för banåka ändras emellanåt så det kan vara bra att köpa klassad hjälm när det behövs. Men prioritera gärna en lätt hjälm, det är skönt för nacken. Jag har haft Biltemas äldre systemhjälm främst som skoter och trike-hjälm, och den är lite jobbigt tung i längden.

HNRS i trafik skulle jag undvika. Jag har det när jag tävlar på bana och även om Simpsons hybridskydd ger hyfsad rörlighet är det långt ifrån fritt att röra huvudet. I en Locost som syns lite dåligt är det viktigt att kunna röra huvudet tycker jag.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att på vanlig väg är det BARA  stenskotts problemet man vill åt.   Man åker ju i ett konstant  bläster  regn + lastbilar kan kasta ganska stora saker på dig . 

Tror inte många sitter lägre än vi gör så det är verkligen "bottom feeder"  syndrome 😁

Skulle man sedan köra av vägen  i våra bilar har man nog större problem än eventuell vikt  på en hjälm.   

 

Bana är nog en annan sak , men det är så relativt lite tid man är där  så i mitt fall , rätt eller fel fick det inte styra. 

( har en blocket hjälm som ser mer cool ut än den är bra ) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På väg använder (eller använde, det var ju ett tag sedan) jag "Biggles"-glasögon och läderhuva. Men jag funderade på att skaffa en hjälm typ vurpollon som iallafall skulle skydda om man får en lätt smäll och huvudet studsar emot bågen. Man borde ju ha stoppning på bågen, men det är svårt att få snyggt.
Men bekvämast vore integralhjälm med inbyggda hörselskydd.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...