Jump to content

Motortips, fwd


Decieved

Recommended Posts

Nu ska ni få samma fråga ni har fått några gånger redan 😀  vilka roliga motorer finns det att välja på till bygge. Skillnaden nudå är att jag tänkte lägga i den bak i bilen så motorn ska sitta på tvären, det kanske öppnar upp för flera motorer man vanligtvis väljer bort?

Jag vill ha nått hyffsat vanligt som går att få tag i, inte alltför gammalt, runt 160hk. Det hade varit roligt att prova på turbo den här gången men effekten ramlar oftast iväg, jag har kikat lite på volvos b4204t1-3  den ligger runt 160hk och sitter i s40, billig och vanlig. Nackdelen med den motorn är elen, jag vet inte riktigt hur mycket som behöver tas ur bilen för att motorn ska hoppa igång,  jag tog en motor ur vw familjen för ett tag sen och den var ju hopplös med nycklar, box , instrumentbräda och allt vad det nu var som skulle höra samman. Som backup om det skiter sig kanske man kan peta dit tex ett megasquirt? jag är inte så intresserad av sånt är det nått man får ihop själv, inte själva koppling och kabelbiten utan mer inställningen av motorn?

Ni som åker med 2L duratec >2001 kör ni med orginalsprut?

 

Har ni nå bra tips både med och utan höfläkt?

 

 

Link to comment
Share on other sites

VW/Audi 1.8t 20v med motorkod AEB innan 1996 ska vara utan immobilizer men kan vara svårt att hitta, alternativet är ju att strunta i orginal ecu:n och köra eftermarknadssprut. Jag satte en sådan motor i en Scirocco MK1 och det fungerade bra till slut när jag väl fick tag i rätt kontakt för att programmera bort immobilizern.  Mappning är det bäst att ta hjälp med om man inte är tillräckligt intresserad själv, lätt att spika sönder en kolv om man inte vet vad man gör.

Link to comment
Share on other sites

Som fan bärare för Saab motorer I alla bilar (rwd,awd,fwd)

—>. B204l 150 HP Saab .   Inte lättast men nästan oförstörbar och  i princip gratis nu och med turbo . 

Vill du ha lite mera botten vrid b234l 170 HP 

1994-1999       900,9-3,9000 med turbo 

om man sedan fel .....programmerar lite i  orginal sw har det ju hänt att effekten dubblas. 

Nackdelen kan vara ej vajer växlad orginal men vill man åka 6 vxl istället passar nyare   Lådor med vajer ( dock lite ovanliga) 

Link to comment
Share on other sites

Peugeot 306 GTI, köpte en sån ny 1996 när den kom ut, såldes med 38 500 mil på mätaren, helt underbar motor + 6-växlad låda. 167 häst utan turbo. Hade tankar på att bygga lätt med en sån, men gick en annan väg (V8).

Link to comment
Share on other sites

finns en tråd där motorer vart uppe sen förr, kanske kan stå nåt där som du gillar ! 🙂

https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/14530-motorer/&tab=comments#comment-163628

Att få till styrningen av allt möjligt tror jag, om man inte är bilelektriker eller ruggit intresserad av bil el,  är lättast med nån aftermarket styrning typ Mega squirt Speedunio eller nåt annat. En av anledningarna till att jag valt att köra med min gamla B18 och förgasare ! Simpelt att få igång och att sköta.

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...