Jump to content

Framskärmar, fästen å avstånd


Göran Nilsson

Recommended Posts

Hej

Jag har tillverkat hållare till skärmarna fram och jag ville ha skärmen thight på däcket men det kanske blev för bra.

Det blev bara 5mm mellan rör och däck , mätt mitt på slitbanan - Vad tror ni kommer däcket komma i kontakt med röret när man kommer upp i vettiga hastigheter ????

 

Link to comment
Share on other sites

Har byggt fästen till framskärmarna på ett likvärdigt sätt. När man kör så beter sig de olika skärmarna på olika sätt. När de lossnar eller går av så svetsar jag dem igen. Efter ett tag fungerar det och de sitter kvar

Link to comment
Share on other sites

Plattjärn är ju lägre än rör. På min gamla hade jag 18x2 hydraulrör ut mot skärmen, sedan svetsade plattjärn 30x3 Eller 4 mm in under skärmarna. Med tre fästen så håller det dessutom.

Tungt, men sprack inte på mina 1500 mil med bilen i alla fall. 

Jag har sett kolfiberskärmar som suttit på metspöliknande rör som höll,  men då vägde väl fäste och skärm tillsammans några hundra gram istället för ett par kilo glasfiberskärmar.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det blev 3st fästen till slut. Det känns stabilt.

Givetvis hade det varit perfekt med skärmar i kolfiber men det får bli i framtiden vid en allmän uppdatering pga kostnaden.

 

E477C574-287C-41E5-93C8-E5A4482DA705.jpeg

Edited by Göran Nilsson
Felstavning
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ser snyggt ut @Göran Nilsson ser mer gediget ut än original Westfield's skärmhållare och dom höll för mig. Sen är det som med mycket på amatörbyggda fordon - man får hålla (och håller oftast) mer koll på grejerna och gör en en översyn regelbundet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...