Jump to content
Sign in to follow this  
Mats Karlsson

Projekt SuperFive

Recommended Posts

Jag har alltid varit fascinerad av sjuor och framför allt byggprocessen. Jag köpte Ron Champions bok 2003 och sedan Chris Gibbs bok 2007 och läst dom samt följt alla byggen här på rejsa. Min son fyller 16 om tre år och tanken är att vi ska göra ett projektet tillsammans. För ett par veckor sedan byggde vi på skoj ett 1:5 chassi och om några veckor kommer det hem en laddning rör för bygge i fullskala.

Målet med bygget är att bygga en bil som är rolig snarare än ultimat snabb. Känsla, välljud och glädje snarare än varvtider. En glassätarbil helt enkelt. Chassiet blir ett Haynes roadster chassie baserat på Sierradelar. Enkelt och väl beprövat. Motorvalet hamnar på en Volvo femma, enbart för ljudets skull. Just nu står 850 GLT 93-95 högst upp på listan över donatorbilar även om det bara är motor och kabelhärva och ecu som ska tas från den.

Karossmässigt är väl inte tankarna helt färdiga ännu men det blir inget traditionellt Seven utseende. Snarare mer åt Hotrod hållet, en blandning av Ulf Bolumlids Superåtta och Ford 32 hur jag nu ska få ihop det.

Super5-1.jpeg

Superfive_rear.jpeg

20190330_104056.jpg

• Like 5

Kul! Ulfs Superåtta minns jag från någon gammal bilsport. Riktigt cool.

Härligt också med far/son-projekt 🙂

Har du tänkt bygga med glasfiber kaross eller aluplåt? Ska bli kul att följa din tråd!

/Martin 

Det är tänkt att göras med aluplåt, får se hur bra jag lyckas med det...

Det ska bli riktigt roligt att föja Mats, jag själv har varit grymt sugen på att gå samma väg när det gäller kaross. Ulfs kaross är riktigt snygg, jag letade själv efter avgjutningar av den för några år sedan.

Var utanför Borås i söndags och hyrde byggbord och jiggar av Martin, det kommer spara så mycket tid.

Idag körde jag hem motordonatorn, en 850 GLT från 1994. Karossen är hemsk, chassit jättemjukt, bromsarna dåliga och handbromsen obefintlig. Motorn går däremot fint och drar skönt genom registret. Den är dessutom fri från oljekladdl vad jag kan se hittills. Motor och motorel ska plockas och sen har den gjort sitt.

20190331_113512.jpg

20190403_161802.jpg

• Like 4

Sonen börjar slakta sin första Volvo, jag har aldrig varit stoltare.  😂

20190406_154317.jpg

• Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 1

Kul motorval! Hörde ett sådant bygge med volvofemma på kinnekulle i somras. Lät fantastiskt gott!

Byggherrarna poserar stolt med det nyligen nedlagda bytet i bakgrunden.

20190410_175944.jpg

• Like 2

I fredags fick vi ur elsystemet efter mycket grävande och svärande och idag plundrades lite små detaljer från donatorn innan den rullades ut för att hämtas av skroten i morgon.

En lastpall med hjul blir perfekt att ha motor och växellåda på tills det är dags att lyfta dom på plats.

Jag passade på att väga motorn och vågen stannade på ca 185 kg med grenrör och koppling, jag räknar med att få bort ca 10 kg när jag tar bort AC kompressorn och styrservopumpen.

20190410_185910.jpg

20190412_165256.jpg

20190414_114518.jpg

Oj! Är den så tung alltså? Mer än vad jag trodde!

Bra framsteg hittills!

/Martin 

När du tagit bort ac och servopump så måste du flytta ner spännrullen några cm  för att den ska kunna sträcka remmen. Orkade hitta en rem på biltema som passade tillslut. Kommer inte ihåg längden på den men kan mäta om det skulle behövas. John Koskela

• Like 1

21 timmar sedan, john koskela sade:

När du tagit bort ac och servopump så måste du flytta ner spännrullen några cm  för att den ska kunna sträcka remmen. Orkade hitta en rem på biltema som passade tillslut. Kommer inte ihåg längden på den men kan mäta om det skulle behövas. John Koskela

Har du möjlighet att mäta det nån gång så tar jag tacksamt emot den informationen. Ingen brådska dock, tar nog ett tag innan det är dags.  🙂

Idag plockade vi bort AC kompressor och servoumpen, ihop vägde dom ganska exakt 10 kg, så 175 kg kvar.

Satt och ritade upp dom bakre hubbarna igår och med lite hål och finlir så kan man nog minska vikten från 2,4 till precis under 2 kg.

Blir till att rita upp så mycket som möjligt under påsken så jag dra igång laserskärning och bocking m.m nästa vecka. :)

Rear hubb assy_LW.JPG

• Like 2
  • Thanks 1

Här är min bild på min nya bil !! (använd er fantasi) 🙂

20190425_170008.jpg

• Like 2

Drömma är gratis, följer dina byggplaner. Nya tankar och idéer är alltid trevligt 

Posted (edited)

Fredag 26/4  drog jag och grabben igång, mäta, köpa, mäta kapa.... blev väl ca 3 timmar innan hungern satte stopp men vi fick ihop en bit.

20190426_185313.jpg

20190427_114220.jpg

På lördagen fortsatte vi med bottenlagret och dagen avslutades med lite nästning av delar.

20190427_154057.jpg

20190427_154116.jpg

20190428_162659.jpg

På söndagen var jag själv i garaget och pysslade med front ramen större delen av dagen, den är lite pysslig att få till men det gick tillslut men jag fick göra om FF3 en gång efter en felkapning.....😫

20190428_162705.jpg

Edited by Mats Karlsson
  • Like 2

Bra jobbat! Dina kapningar/vinklar är jättefina. Vad använder du för maskin?

/Martin

Jag fick låna hem denna från jobbet, ett riktigt as till maskin men jädrar vad lätt det går att kapa. 🙂

• Like 1

Åh det där är ju drömmen! Den där underlättar rejält! 

Jo det är en stark motor och vass klinga, det enda minuset är väl vinkelskalan som bara är graderad i fem graders intervall och inte direkt pålitlig. Jag ställer den ungefär, gör ett kap i en spillbit, mäter och justerar tills jag får rätt vinkel så det tar lite extra tid vid varje vinkeländring.

20190504_115947-e1557083259174.jpg

Lite mera jobb gjort i helgen. 

20190503_181536-e1557083275285.jpg

Mäta, mäta, kapa, kapa, prova, mäta, justera och sen en liten svetsplutt....

20190505_125020-e1557083294576.jpg

Många pinnar blir det.... 🙂

• Like 3

Insåg igår att främre V't måste bort igen för att kunna få dit fixturen till dom nedre länkarmsfästena....

Posted (edited)

Hej! Det finns två fixturer för det. Använd den andra som är delad så borde det gå! Kanske skulle du helsvetsa ramen först innan du monterar bärarmsfästen för att på så sätt ha exakt spacing även efteråt om ramen vrider sig lite?

Edited by martin_ts
  • Like 1

Posted (edited)

Aaah, jag kollade bara på den hela, tack Martin ! 👍

Finns det nån nackdel med att göra D1/D2 (snedstagen som triangulerar långsidorna på motorutrymmet) i 25x25 istället för 19x19 som det står i boken?

Den övre snittytan kommer ju sticka utanför mötande rör litegranna men det går ju lätt att svetsa för med en bit spillplåt?

Edited by Mats Karlsson

Klart det finns - Vikt -din största fiende på en sjua. Annars inget om du får till det.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

20190508_182943.jpg

I onsdags så gjorde jag klart det sista på bakre delen av ramen. Jag skulle fått en bunt med chassiplåtar idag men dom hann inte igenom laserskärningen och bockningen på jobbet så dom får jag väl nästa vecka nån gång. 

20190510_182121.jpg

Så idag efter lunch så började jag kapa upp alla delarna till basen för den bakre hjulupphängningen. 

• Like 1