Jump to content
Sign in to follow this  
Mats Karlsson

Projekt SuperFive

Recommended Posts

Jag har alltid varit fascinerad av sjuor och framför allt byggprocessen. Jag köpte Ron Champions bok 2003 och sedan Chris Gibbs bok 2007 och läst dom samt följt alla byggen här på rejsa. Min son fyller 16 om tre år och tanken är att vi ska göra ett projektet tillsammans. För ett par veckor sedan byggde vi på skoj ett 1:5 chassi och om några veckor kommer det hem en laddning rör för bygge i fullskala.

Målet med bygget är att bygga en bil som är rolig snarare än ultimat snabb. Känsla, välljud och glädje snarare än varvtider. En glassätarbil helt enkelt. Chassiet blir ett Haynes roadster chassie baserat på Sierradelar. Enkelt och väl beprövat. Motorvalet hamnar på en Volvo femma, enbart för ljudets skull. Just nu står 850 GLT 93-95 högst upp på listan över donatorbilar även om det bara är motor och kabelhärva och ecu som ska tas från den.

Karossmässigt är väl inte tankarna helt färdiga ännu men det blir inget traditionellt Seven utseende. Snarare mer åt Hotrod hållet, en blandning av Ulf Bolumlids Superåtta och Ford 32 hur jag nu ska få ihop det.

 

Super5-1.jpeg

Superfive_rear.jpeg

20190330_104056.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul! Ulfs Superåtta minns jag från någon gammal bilsport. Riktigt cool.

Härligt också med far/son-projekt 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du tänkt bygga med glasfiber kaross eller aluplåt? Ska bli kul att följa din tråd!

/Martin 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är tänkt att göras med aluplåt, får se hur bra jag lyckas med det...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ska bli riktigt roligt att föja Mats, jag själv har varit grymt sugen på att gå samma väg när det gäller kaross. Ulfs kaross är riktigt snygg, jag letade själv efter avgjutningar av den för några år sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var utanför Borås i söndags och hyrde byggbord och jiggar av Martin, det kommer spara så mycket tid.

Idag körde jag hem motordonatorn, en 850 GLT från 1994. Karossen är hemsk, chassit jättemjukt, bromsarna dåliga och handbromsen obefintlig. Motorn går däremot fint och drar skönt genom registret. Den är dessutom fri från oljekladdl vad jag kan se hittills. Motor och motorel ska plockas och sen har den gjort sitt.

20190331_113512.jpg

20190403_161802.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sonen börjar slakta sin första Volvo, jag har aldrig varit stoltare.  😂

20190406_154317.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul motorval! Hörde ett sådant bygge med volvofemma på kinnekulle i somras. Lät fantastiskt gott!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byggherrarna poserar stolt med det nyligen nedlagda bytet i bakgrunden.

20190410_175944.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

I fredags fick vi ur elsystemet efter mycket grävande och svärande och idag plundrades lite små detaljer från donatorn innan den rullades ut för att hämtas av skroten i morgon.

En lastpall med hjul blir perfekt att ha motor och växellåda på tills det är dags att lyfta dom på plats.

Jag passade på att väga motorn och vågen stannade på ca 185 kg med grenrör och koppling, jag räknar med att få bort ca 10 kg när jag tar bort AC kompressorn och styrservopumpen.

20190410_185910.jpg

20190412_165256.jpg

20190414_114518.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du tagit bort ac och servopump så måste du flytta ner spännrullen några cm  för att den ska kunna sträcka remmen. Orkade hitta en rem på biltema som passade tillslut. Kommer inte ihåg längden på den men kan mäta om det skulle behövas. John Koskela

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan, john koskela sade:

När du tagit bort ac och servopump så måste du flytta ner spännrullen några cm  för att den ska kunna sträcka remmen. Orkade hitta en rem på biltema som passade tillslut. Kommer inte ihåg längden på den men kan mäta om det skulle behövas. John Koskela

 

Har du möjlighet att mäta det nån gång så tar jag tacksamt emot den informationen. Ingen brådska dock, tar nog ett tag innan det är dags.  🙂

Idag plockade vi bort AC kompressor och servoumpen, ihop vägde dom ganska exakt 10 kg, så 175 kg kvar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satt och ritade upp dom bakre hubbarna igår och med lite hål och finlir så kan man nog minska vikten från 2,4 till precis under 2 kg.

Blir till att rita upp så mycket som möjligt under påsken så jag dra igång laserskärning och bocking m.m nästa vecka. :)

Rear hubb assy_LW.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...