Jump to content

Projekt SuperFive - första provturen gjord !


Recommended Posts

Under fredag eftermiddag blev huvscoopet klart och monterat på plats.

Eventuellt måste jag komplettera med ett par Dzus lås mellan noskon och motorhuv också men det får bli en senare åtgärd. Nu ska alla bitarna till bakre delen av karossen göras klara. 

22-03-25.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ser snyggt ut,  lite steam punk över det hela ,  men börja fila redan nu på svar på dumma frågor om flödet genom dimple hålen .  🙂   de lär komma vi slussarna 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, LUPUS sade:

ser snyggt ut,  lite steam punk över det hela ,  men börja fila redan nu på svar på dumma frågor om flödet genom dimple hålen .  🙂   de lär komma vi slussarna 

 

Lite röda Knight rider dioder i hålen kanske kanske vore nåt 🙂

Link to comment
Share on other sites

Började jobba på bakdelen igår och det första som gjordes var att mäta och kapa upp urtaget för infällningen av framtida nummerskylt. Jag ska fälla in skyltbelysningen i ovankant av urtaget. Hoppas hinna det innan helgen. 

222-03-29.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, JaBa sade:

Nyfiken på vad du beställde 🙂

Det blev 100 mm diameter mätare från ETB instruments. Kollade med Smiths först men deras classic serie supportade inte fem cylindrar på varvräknaren. ETB löste dessutom en ändring på skalan på hastighetsmätare från 300 km/h till 220 km/h utan extra kostnad. (bad även om att slippa dubbelskalan för ett så cleant intryck som möjligt)

image.png.c5340cadbe068e98b749e7c95fc58603.pngimage.png.1498f1b86126d78cf8f8db37fab47152.png

Link to comment
Share on other sites

Jag har alla varningslampor i instrumentet från ETB ett option de inte annonserar supertydligt men som jag tycker är klockrent. Kostade inte supermycket extra heller om man jämför med att köpa alla lösa.

/T

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, tpau sade:

Jag har alla varningslampor i instrumentet från ETB ett option de inte annonserar supertydligt men som jag tycker är klockrent. Kostade inte supermycket extra heller om man jämför med att köpa alla lösa.

/T

Tack!  jag hade missat detta men såg det i installationsmanualen nu.  Skickar dom ett mail om att jag vill ha det som option. Supersmidigt att få allt inbyggt. 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Fick bekräftat nu att dom uppdaterar mina instrument med varningslamporna. Kostade 30£ extra per instrument så 10£ per lampa, billigare än att köpa dom löst !

Hastighetsmätaren får tändning, lågt oljetryck och handbroms.

Varvräknaren blinkers höger/vänster samt helljus.

Edited by Mats Karlsson
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1271196392_Foto06_05.22151438.thumb.jpg.f9df3853f3360d27d5ebed7f2db05d77.jpg

Lite montering pågår, samtidigt med optimering av skruvlängder, samma typ av skruv överallt, momentdragning etc.

 

1471434459_Foto06_05.22161342.thumb.jpg.b6173a79bd559350bdb20176ca79e58e.jpg

Idag monterades bakbromsar, förvaringsfack, tank och bränsleledningar.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Här har det i princip stått still sedan början på Maj. I slutet på Maj sålde jag och exporterade min Porsche 914 till Tyskland och efter det så handlades det en NA Miata som ska bli sonens bil och all garagetid har ägnats åt att få lite still och ordning på den. Det finns massor kvar att göra men nu kan vi iallafall njuta av lite öppen körning med den utan att riskera bli stående nånstans.

Nu är det dock semester och senaste dagarna har det gjorts ett litet ryck ! Lite elkablar har kopplats ihop och se på tusan, motorn snurrar på egen hand för första gången sedan 2019 !

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

841145595_Foto24_07.22192706.thumb.jpg.fd30dd38fd1c14ec44cb45e270a4e5c1.jpg

Lite mera ordning i spagettin idag. Alla kontakter till motorn är inkopplade. Diagnossystemet för tändning och insprutning funkar. Bränslepumpsrelä och lambdasensor är tillfälligt inkopplade. Ett par tre liter sås i tanken i morgon så kan jag faktiskt prova att starta upp den. Kylsystemet är dock inte inkopplat så det blir bara några sekunders gång för att se att allt funkar innan jag kortar ner resten av elsystemet. 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, JaBa sade:

Stort GRATTIS!

Måste kännas skönt att få liv i maskineriet.

Jo det har ju hela tiden varit den detaljen som jag varit mest orolig för att få till. Nu är det nedförsbacke ! (nåja det kommer säkert några bakslag framöver men just nu jobbar jag i känslomässig medvind)

Link to comment
Share on other sites

Var det svårt?
Kan du beskriva vilka original komponenter/givare/reläer etc som du använde?
 

Link to comment
Share on other sites

Nej det var inte så svårt om man bara har tålamod och lite grundläggande el förståelse och kan hitta runt i ett elschema. 

Jag använder:

  • orginal styrboxar (en för bränsle och en för tändning)
  • orginal huvudströmrelä
  • alla orginal motor elkomponenter, TPS, 2x knacksensor, vattentemp, LMM, tomgångsmotor, tändspole med tändsteg, kylfläkt relä, lambdasensor, styrventil till insugsklaffar, vevaxelgivare och kamaxelgivare

Jag gjorde så att jag kopplade in alla kontakter där dom skulle vara på motorn och kollade vart styrboxarna kunde bo med orginal kabellängder. Efter det så skalade jag av de flesta skyddshöljen från kabelhärvan och började sortera ut kablarna till varje enhet.  När allt verkade funka så började jag klippa bort överflödig kabellängd och efter varje komponent var klar så gjorde jag en snabb provstart för att se att allt fortfarande fungerade. 

115415833_Foto28_07.22192356.thumb.jpg.3e56e08cdbac20d6febf01c4d3c4cf3a.jpg

1093953232_Foto28_07.22192403.thumb.jpg.a21a2b18fbe3a43833a0e77ee8353983.jpg

1036929353_Foto28_07.22192439.thumb.jpg.87c459147ef14568c3adfeb9f2c46c9c.jpg1938002674_Foto28_07.22192416.thumb.jpg.c0eb6c506f6e49aeb646294bac153a62.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stort tack, denna info kommer att vara till stor nytta när jag väl kommit så långt.
Vad jag minns så har jag bara en styrbox, min donator var en 850 GLT 1997.

Det löser sig nog om man bara tar det lugnt som du säger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På årsmodell 1997 har du både bränsle och tändning i samma box.

1894063603_Foto29_07.22122335.thumb.jpg.48cdf5d914410d65e505bb5b4bb3d071.jpg

Efter fem timmar i garaget nu på morgonen så ser det lite mer städat ut. Det gröna relät är orginal bränslepumpsrelä. På senare årsmodeller tror jag det är rosa färgat.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

29 minuter sedan, tpau sade:

Härligt när det funkar som man vill!

Vilken smidig liten kupéfläkt du verkar ha vad är det för en?

/T

Det är en sådan här fläkt, väldigt smidig och inte farligt dyr.

https://lokab.com/sv/p/produkter/1/102/10201/8002253/centrifugalflakt-singel-12v-119x128x113-spal

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 minuter sedan, Marcus Hedström sade:

Placeringen av expansionskärlet kanske? Högsta punkt? 🤔

Korrekt, tyckte det blev en så bra plats för det där framför motorn under noskonen att jag inte tänkte på att det ska vara högsta punkten. Idag har jag börjat flytta det till bakkant av motorn mellan styrboxarna och grenröret  så att maxnivån i kärlet är på samma höjd som högsta punkten på utloppet ur toppen. Måste beställa lite nya slangdelar men det ska nog bli bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

604674059_Foto10_08.22183817.thumb.jpg.7fd894a9dd597d356b440bebf3cc9b49.jpg

Avgassystemet börjar sakta ta form. Orginal grenrör med den lite lustiga kulleden/tätningsringen precis efter grenröret.

Lambdasensorn hamnar precis innanför karossen eftersom jag inte vill att den ska synas. Sen blir det 2½" rostfritt rör ner till katalysatorn och sedan en stor rostfri dämpare.

2146508471_Foto10_08.22183752.thumb.jpg.9d0b7f1d48417d2df2a8c22596ee972c.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har spenderat några timmar i garaget varje kväll nu och det är dags för första provturen när som helst. 🙂

Kylsystemet är renspolat och fyllt, har hittat en läcka som jag måste fixa vid ingången till vattenpumpen.

Termostaten är provad i kokande vatten och funkar som den ska.

Toevinklar fram grovjusterade.

Bromsar luftade. Handbroms funkar.

Olja i motor, växellåda och diff. 

Tror inte jag har några ursäkter kvar förutom att jag väntar på en ny luftmassemätare.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Se på tusan om den inte kom ut ur garaget idag. Liten miss med bara fem liter soppa i tanken så fick soppatorsk och fick fylla på lite pga lutningen på garageutfarten. 🙂 Måste fixa läckaget vid vattenpumpen innan nästa tur. 🙂

Edited by Mats Karlsson
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • Mats Karlsson changed the title to Projekt SuperFive - första provturen gjord !

Så här ett par dagar senare så har man väl smält kaoset i huvudet. Det som slog mig var hur "normal" bilen ändå kändes. 

Att ha motorns orginalmappning är oerhört underskattat. Så skönt att bara kunna vrida på nyckeln utan att röra gasen och bilen startar och har tomgång med en gång. Bromsarna tog som väntat, visst jag körde inte så fort men ändå var det inget jag reflekterade över som "oj det där känns märkligt eller oj det där får jag vänja mig med" 

Kylvätskeläckaget är förhoppningsvis redan fixat och en ny avgaspackning ska hämtas idag. Sen blir det nog en provtur till med lite mer tid så motorn får komma upp i temp ordentligt.

Vad använder ni för slangklämmor till påfyllningsslangen mot tanken? jag använde en wireklämma men den tycks inte ge tillräcklig klämkraft då det läcker lite trots full åtspänning.

Link to comment
Share on other sites

Igår stod det lite mera varmkörning, läckagekontroll (läcker inte kylvätska längre) samt lite grovjustering av bromsar på schemat. Grabben fångade en kort filmsnutt på nån galning som kör fram och tillbaka på gatan utanför. Den pinnar på bra men framför allt ljudet....ljuuudet är sååå gött. (och jag tror det bör klara bullerprovet med utan specialdämpare)

Har gjort en lång att göra lista, dags att beta av alla dom där små grejerna som man inte har prioriterat förut innan man vet att helheten verkar fungera som tänkt.  Det känns så bra ! 🙂

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dagens småfix bestod av:

Korta ner jordkabeln mellan batteri och chassi.

Montera CTEK laddningsuttag på batteriet.

Koppla ihop kablarna för de två olika hastigheterna ut från fläktrelät eftersom jag bara har en enstegs fläkt.

Kortat ner blinkersspaken med 25 mm då den var lite för lång. Det gick att lösa så att jag kunde behålla tutfunktionen som sitter i änden på spaken. Skönt att slippa en separat knapp till tutan. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1003011128_Foto26_08.22133712.thumb.jpg.069136a0a6df6c0325ddefb8c6d154fd.jpg

Eldragning i bak är i stort sett färdigt.

1224978594_Foto26_08.22171259.thumb.jpg.7bb9766629c06eebd05e37b33c44599b.jpg

Hastighetssensor installerad och funktionskontrollerad. En bra grej med denna givaren till ETB instrumenten är att det sitter en liten lysdiod på givaren så det är bara att koppla in plus och minus till givaren och så lyser dioden när den känner av objektet den ska trigga på. (i mitt fall två magneter limmande på diffens fläns.)

514766934_Foto02_09.22182541.thumb.jpg.1ef471a407e299252efc818a0fd4f32c.jpg

Operation ny huvbula har jag också börjat skissa lite på. 🙂

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

885279160_Foto23_09.22173522.thumb.jpg.48c7e6bb1bc3090a6243c38ff3e33e62.jpg

Hastighetsmätare och varvräknare inkopplade idag, även värmefläkten är inkopplad. Blinkers lampor och helljuslampan är kvar att koppla in. Har beställt en lysknapp till och det blir även en lysdiod till check engine lampan. 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

IMG-6327.thumb.jpg.6b75b967cc47943bb3e9ec5bd0726b5f.jpg

Sådär igår blev alla delar till låsningen till luckan bak klara och monterades/grovjusterades. Sista justeringen gör jag efter att alla kringliggande detaljer blivit ihopnitade. 

IMG-6328.thumb.jpg.60afc3da3c756c3434ea1cb7c2271b7a.jpg

Medans jag höll på där bak så klurades det på bakskärmarna. Jag har ju hela tiden varit inställd på att ha cykelskärmar även bak, dvs att dom rör sig med fjädringen. En av fördelarna med det som jag ser det är att man inte behöver bry sig om ev kontakt mellan däck och skärm och att dom mer enkelt är "demonterbara" om så skulle önskas utan att lämna hål efter sig i övriga karossdelar.

Nu föddes dock tanken på en fast skärmdesign som skulle kunna bli ganska ok den med.

image.thumb.png.53c90cafc1174b335f11ff6b18df9202.png

Tanken är en formad skärm som svetsas mot en plan inre fläns. Den inre flänsen nitas sedan mot övriga karossdelar.

Tur man har en vinter på sig att klura vidare. 🙂

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...