Jump to content

Projekt SuperFive


Recommended Posts

Jag har alltid varit fascinerad av sjuor och framför allt byggprocessen. Jag köpte Ron Champions bok 2003 och sedan Chris Gibbs bok 2007 och läst dom samt följt alla byggen här på rejsa. Min son fyller 16 om tre år och tanken är att vi ska göra ett projektet tillsammans. För ett par veckor sedan byggde vi på skoj ett 1:5 chassi och om några veckor kommer det hem en laddning rör för bygge i fullskala.

Målet med bygget är att bygga en bil som är rolig snarare än ultimat snabb. Känsla, välljud och glädje snarare än varvtider. En glassätarbil helt enkelt. Chassiet blir ett Haynes roadster chassie baserat på Sierradelar. Enkelt och väl beprövat. Motorvalet hamnar på en Volvo femma, enbart för ljudets skull. Just nu står 850 GLT 93-95 högst upp på listan över donatorbilar även om det bara är motor och kabelhärva och ecu som ska tas från den.

Karossmässigt är väl inte tankarna helt färdiga ännu men det blir inget traditionellt Seven utseende. Snarare mer åt Hotrod hållet, en blandning av Ulf Bolumlids Superåtta och Ford 32 hur jag nu ska få ihop det.

 

Super5-1.jpeg

Superfive_rear.jpeg

20190330_104056.jpg

Edited by Mats Karlsson
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det ska bli riktigt roligt att föja Mats, jag själv har varit grymt sugen på att gå samma väg när det gäller kaross. Ulfs kaross är riktigt snygg, jag letade själv efter avgjutningar av den för några år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Var utanför Borås i söndags och hyrde byggbord och jiggar av Martin, det kommer spara så mycket tid.

Idag körde jag hem motordonatorn, en 850 GLT från 1994. Karossen är hemsk, chassit jättemjukt, bromsarna dåliga och handbromsen obefintlig. Motorn går däremot fint och drar skönt genom registret. Den är dessutom fri från oljekladdl vad jag kan se hittills. Motor och motorel ska plockas och sen har den gjort sitt.

20190331_113512.jpg

20190403_161802.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I fredags fick vi ur elsystemet efter mycket grävande och svärande och idag plundrades lite små detaljer från donatorn innan den rullades ut för att hämtas av skroten i morgon.

En lastpall med hjul blir perfekt att ha motor och växellåda på tills det är dags att lyfta dom på plats.

Jag passade på att väga motorn och vågen stannade på ca 185 kg med grenrör och koppling, jag räknar med att få bort ca 10 kg när jag tar bort AC kompressorn och styrservopumpen.

20190410_185910.jpg

20190412_165256.jpg

20190414_114518.jpg

Link to comment
Share on other sites

När du tagit bort ac och servopump så måste du flytta ner spännrullen några cm  för att den ska kunna sträcka remmen. Orkade hitta en rem på biltema som passade tillslut. Kommer inte ihåg längden på den men kan mäta om det skulle behövas. John Koskela

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, john koskela sade:

När du tagit bort ac och servopump så måste du flytta ner spännrullen några cm  för att den ska kunna sträcka remmen. Orkade hitta en rem på biltema som passade tillslut. Kommer inte ihåg längden på den men kan mäta om det skulle behövas. John Koskela

 

Har du möjlighet att mäta det nån gång så tar jag tacksamt emot den informationen. Ingen brådska dock, tar nog ett tag innan det är dags.  🙂

Idag plockade vi bort AC kompressor och servoumpen, ihop vägde dom ganska exakt 10 kg, så 175 kg kvar.

Link to comment
Share on other sites

Satt och ritade upp dom bakre hubbarna igår och med lite hål och finlir så kan man nog minska vikten från 2,4 till precis under 2 kg.

Blir till att rita upp så mycket som möjligt under påsken så jag dra igång laserskärning och bocking m.m nästa vecka. :)

Rear hubb assy_LW.JPG

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fredag 26/4  drog jag och grabben igång, mäta, köpa, mäta kapa.... blev väl ca 3 timmar innan hungern satte stopp men vi fick ihop en bit.

20190426_185313.jpg

20190427_114220.jpg

På lördagen fortsatte vi med bottenlagret och dagen avslutades med lite nästning av delar.

20190427_154057.jpg

20190427_154116.jpg

20190428_162659.jpg

På söndagen var jag själv i garaget och pysslade med front ramen större delen av dagen, den är lite pysslig att få till men det gick tillslut men jag fick göra om FF3 en gång efter en felkapning.....😫

20190428_162705.jpg

Edited by Mats Karlsson
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jo det är en stark motor och vass klinga, det enda minuset är väl vinkelskalan som bara är graderad i fem graders intervall och inte direkt pålitlig. Jag ställer den ungefär, gör ett kap i en spillbit, mäter och justerar tills jag får rätt vinkel så det tar lite extra tid vid varje vinkeländring.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Det finns två fixturer för det. Använd den andra som är delad så borde det gå! Kanske skulle du helsvetsa ramen först innan du monterar bärarmsfästen för att på så sätt ha exakt spacing även efteråt om ramen vrider sig lite?

Edited by martin_ts
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aaah, jag kollade bara på den hela, tack Martin ! 👍

 

Finns det nån nackdel med att göra D1/D2 (snedstagen som triangulerar långsidorna på motorutrymmet) i 25x25 istället för 19x19 som det står i boken?

Den övre snittytan kommer ju sticka utanför mötande rör litegranna men det går ju lätt att svetsa för med en bit spillplåt?

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

Klart det finns - Vikt -din största fiende på en sjua. Annars inget om du får till det.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

20190508_182943.jpg

I onsdags så gjorde jag klart det sista på bakre delen av ramen. Jag skulle fått en bunt med chassiplåtar idag men dom hann inte igenom laserskärningen och bockningen på jobbet så dom får jag väl nästa vecka nån gång. 

20190510_182121.jpg

Så idag efter lunch så började jag kapa upp alla delarna till basen för den bakre hjulupphängningen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

20190517_134532-e1558719076167.jpg

Har fått lite delar laserskurna och bockade. Allt material är S355.

20190520_171500-e1558719086479.jpg

Lite bockade delar.

20190520_190419-e1558719096139.jpg

CP10 plåtarna/difffästena på plats.

20190523_165321-e1558719103225.jpg

Ibland så lyckas till och med en amatör som jag lägga några hyfsade svetsar.

 

20190523_165336-e1558719113867.jpg

Mycket gas går det åt.......

 

20190524_155746-e1558719139275.jpg

CP3/4 påbörjade och snart monterade, detta gjordes idag.

20190524_180500-e1558719148364.jpg

CP3/4 fastpunktade och bakre ramen påbörjad. Nu börjar man se lite skillnad mot en helt standard Haynes bok ram. Planen är att få alla rör på plats under helgen för att nästa veckas långhelg börja helsvetsa ramen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20190530_105313.jpg

Har bytt ut mitt lilla garage mot en lite ljusare och rymligare arbetsplats för ett par dagar.

 

20190530_093004-e1559229712997.jpg

Där finns också trevlig utrustning som denna. Vilken skillnad det är att svetsa med en riktig svets istället för min leksak från verktygsboden.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Jocke4U sade:

Det kan man kalla svetsbord 😄😉

behövs inte att gnaga igenom rost och färg för att hitta bra jord

Jo det är ganska stabilt, nästan lite för brett för det finns inga tvingar som når in till ramen från långsidorna. 🙂

9 timmar sedan, LUPUS sade:

Snyggt ! 

Fråga: var laser skär du någonstans ? 

Trestad Laser (jag jobbar där som beredare/inköpare/konstruktör)

Link to comment
Share on other sites

Då har du resurser ! 

Fråga

Tar ni / firman lite halv privata jobb ? 

Har lite idéer till nästa bygge på plåt förstärkningar och det är satans tråkigt att köra vinkelslip. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, LUPUS sade:

Då har du resurser ! 

Fråga

Tar ni / firman lite halv privata jobb ? 

Har lite idéer till nästa bygge på plåt förstärkningar och det är satans tråkigt att köra vinkelslip. 

 

Den möjligheten fanns för en månad sedan men den är nerstängd för tillfället. 😕

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

20190603_184116.jpg

Senaste veckan eller så har ägnats åt länkarmsfästena- Har gått supersmidigt att använda Martins fixturer för att få dom på rätt plats.

20190615_094452.jpg

Idag passade jag på medans det var fint väder att rulla ut garagekompisen några timmar så jag kunde lyfta ner ramen från bordet och vända den fram och tillbaka på golvet för att komma åt och svetsa fästena runt om. Har lite kvar att göra i fram men det är ca 90% klart.

20190615_094507.jpg

Lite svetsbilder också, inte så vackert men de blir bättre och bättre. 

20190615_094511.jpg20190608_122327.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

20190623_102301-e1561573920393.jpg

Förstärkte upp de främre övre fästena med en plåtbit, gillade inte riktigt uthänget som inte hade nåt stöd.

 

20190622_101055-e1561573927175.jpg

Medans resten av Sverige vaknade i lördags med lite trötthet efter midsommarafton så ställde jag mig för första gången på 20 år oövervakad vid supportsvarven

och började experimentera med  lite dimensioner på bussningarna.  Tog fram fungerande mallar och gjorde en ritning på dom slutgiltiga dimensionerna. De rostfria innerhylsorna

hade jag redan kapat till längd så de skulle bara borras upp invändigt. Efter det ska dom trumlas för att få bort grader och få bort den betade råytan.

20190626_201905.jpg

Med de första ytterhylsorna klara var det bara att börja slipa in passningen på hydraulrören och slipa rent och tvätta alla delarna innan dom sattes upp i Martins fina jiggar och nästes ihop. Dessa ska sen en av svetsarna på jobbet helsvetsa åt mig så det blir lite snyggare än vad jag presterar på egen hand.

Nu blir det lite paus i bygget för semester men regnar det så kan det nog blir garagetid, har laddat upp med arbete att göra "just in case"

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

20190710_154636-e1562945673701.jpg

Lite semesterarbete, svetsade ihop fästena till diffen och hängde den på plats i ramen. Kändes genast mer som en bil än bara en rörhög. 🙂

 

20190710_164050-e1562947819206.jpg

Fick kapat till lite mer 25x25 rör till början på kardantunneln också.

20190711_102958-e1562947937478.jpg

När diffen kommit på plats vart motorn lite avis så bort med insug och grenrör och så rullades den på plats mest för att prova lite. 

20190711_204506-e1562948033669.jpg

Sen låg ju alla delarna till bakre naven och väntade på sin tur så dom punktades ihop lite snabbt dom med. Kul att jobba med delar med bra passform och bra fixturer. Måste också passa på att tacka Martin för möjligheten att hyra byggbord och jiggar. Klart värd den lilla slanten det kostade och jag kan verkligen rekommendera andra framtida Haynes byggare att göra detsamma.

20190712_161110-e1562948235102.jpg

Idag har det spenderats ett gäng timmar i garaget. Mestadels filande på rören för att få ihop den första bakre länkarmen. Här ligger den och svalnar efter punktning i sin fixtur.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

20190710_154636-e1562945673701.jpg

Lite semesterarbete, svetsade ihop fästena till diffen och hängde den på plats i ramen. Kändes genast mer som en bil än bara en rörhög. 🙂

 

20190710_164050-e1562947819206.jpg

Fick kapat till lite mer 25x25 rör till början på kardantunneln också.

20190711_102958-e1562947937478.jpg

När diffen kommit på plats vart motorn lite avis så bort med insug och grenrör och så rullades den på plats mest för att prova lite. 

20190711_204506-e1562948033669.jpg

Sen låg ju alla delarna till bakre naven och väntade på sin tur så dom punktades ihop lite snabbt dom med. Kul att jobba med delar med bra passform och bra fixturer. Måste också passa på att tacka Martin för möjligheten att hyra byggbord och jiggar. Klart värd den lilla slanten det kostade och jag kan verkligen rekommendera andra framtida Haynes byggare att göra detsamma.

20190712_161110-e1562948235102.jpg

Idag har det spenderats ett gäng timmar i garaget. Mestadels filande på rören för att få ihop den första bakre länkarmen. Här ligger den och svalnar efter punktning i sin fixtur.

Jäklar det går undan ditt bygge!

Tack för reklamen ochså. Det vore kul om fler ville hyra grejerna!

Men du Mats jag tänkte på en grej. Du har ju monterat diffen nu. Skulle du kunna mäta vinkeln på Diff flänsen i förhållande till dom nedre ramrören? Jag reflektera inte över det fören jag bytte till hayabusa motor och var väldigt noga med kardan vinklarna! Jag måste fått något fel första gången eller så är den vinklad väldigt mkt enligt måtten boken. Har inte grävt ner mig i detta men hade varit kul att veta hur din fläns hamna!

 

Link to comment
Share on other sites

Ja troligtvis odelad kardan, den blir ju inte mer än ca 5-600 mm lång.

Vet inte ännu, har inte kommit så långt än. Vill försöka göra klart länkarmarna så mycket som det går. Du hade gjort om dina främre över armar kommer jag ihåg men vad var anledningen?

Kan du lägga upp en bild på dom? 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jag fick anmärkning på sfro 1 att det inte fanns en caster justering. 

Iom att stötdämparvinkeln måste rätas upp fram till max 30 grader så kommer fjädern hamna väldigt nära övre bärarmsrören. Så även om du ordnar en caster justering så kommer inte du kunna justera för fjädern tar i röret.

Jag använde mig av jiggen du har. Den har fortfarande rätt "mått" men istället för bussningar montera jag två uniballs för att kunna justera camber/caster. 

Utöver det måste man bocka rören för att få mer plats för fjädern. Jag bockade mina i en U-form istället för två raka i V form som boken beskriver.

Dock ska tilläggas att en annan kille sfro1 besiktiga sin bil förra veckan utan caster justering och fick ingen anmärkning..

Min åsikt är ändå att man skall ha allt så justerbart man kan

Jag är inte hemma på ett par dagar men fixar bilder när jag kommer hem!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag besiktade utan justering för caster,  nära 40 grader på dämparna. Inga direkta bekymmer, även om det självklart hade gått att köra fortare än  1.15,8 på Gelleråsen med annat än 17" hjul och stel bakaxel osv osv. Det beror mycket på vad man vill använda bilen till och hur mycket extra tid/pengar man vill satsa. Ofta kommer man på saker man vill ändra i efterhand, så det bästa är att tänka efter före och kanske lägga det där lilla extra i alla fall.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror efter många år i sportvagnsserien och med ssk racing, att mycket av det man anses behöva ha för att åka fort, bara ställer till det när man ska sortera ut.

Visst är delad bakvagn, bromsvåg och låg ofjädrad vikt av godo, men det blir många fler parametrar att räkna med och tillfällen att sortera ut grejorna inte tillräckligt många.

Samma med vikthetsen: Bygg så det håller och Du kan vara med och lära känna dej själv och bilen. Det kapar tiderna mer än några ynka kilon här och där.

Bara min högst personliga filosofi.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo hela idén med denna vagnen är en rolig bil att köra och njuta av, inte nödvändigt snabb runt bana. 

Bromsvåg kommer jag försöka undvika, har haft det på tidigare byggen och jag vill ha nåt som mer känns "OEM" och som inte tar så mycket benkraft. 

Tanken är att även frugan ska kunna köra denna bilen utan knot.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...