Jump to content

Electric Rockcrawler


steel

Recommended Posts

Hej, har nu målat och börjat montera.

20201001_143615.thumb.jpg.f737a5de7b3c55fd7a71642bda079fed.jpg

Även börjat med elektroniken. 

20201001_195221.thumb.jpg.c488f25dee40a4161d87b2560e1afa46.jpg

Plockar lite delar från El ATV:en då även den ska få en översyn.

Mvh Pär 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, har lördagsmys. Löder eftermarknads BMS på två BMW I3 batterimoduler för det nya 96 V batteripacket. 20201003_192616.thumb.jpg.be195c614aa6e8fe3d825b1242958ba5.jpg 

Har väldiga problem att hålla reda på alla sladdar redan efter två öl  🍺🤪

Mvh Pär   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, @Kjelland28 ingen bra kombination !

Nu är det nära, krånglat med controllern så att man nästan blir galen ! Den som var tänkt och fick hjälp av Kelly Controller att flasha om visade sig vara paj igen. MEN innan det kunde konstateras.....

20201009_164111.thumb.jpg.9345975282faa918c4f43d34c077ed0c.jpg

Testat alla funktioner, laddar nu batteripacket. I morgon förhoppningsvis provkörning. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt jobbat och jag har sneglat åp denna en hel del. Nu ska jag inte göra en rockcrawler själv men mer ett nyttofordon är tanken. Jag har idag diverse mindre fordon och dylikt men vill ha en fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd maskin som går att ha till allt på gården och lite till. 

Du har ju Dana 44 (Valp axlar) och det är precis vad jag tänkt använda. Då jag har en hel del valp-grejer liggandes funkar det prima. 

Jag såg även att dina däck är i slitnaste laget 😉  Jag har liggandes nya sådanna alt de bredare som militären körde med. Kanske byte i framtiden? Det jag saknar är ju för att få ihop motor/kontroller. Det är sådant jag aldrig pillat med. 

 

Men annars är ditt bygge spot on på vad jag tittat på så räkna med att när mitt bygge drar igång så kommer jag kopiera en hel del saker. Så när som på att jag tänker köra dubbla framaxlar. Däremot måste jag kolla upp ev skiv-konvertering om man inte kör på trummorna som är orginal. 

 

Fråga: Hur sitter k-länkagen fast i axlarna? Jag ser fästpunkten där bladen suttit men har du något vid diffen eller förlitar du dig på infästningen i kanterna?

Link to comment
Share on other sites

Hej, Tack Kul att du är på gång. Fyrhjulstyrning är mumma. Bytesaffärer ar alltid bra, slicks i skogen aldrig bra... Sedan tror jag iofs att dina elektronikkunskaper överstiger mina med råge, men vet i alla fall vilka prylar som funkar.

Skulle skippa skivor/trummor och satsa på nån typ av skivor inne vid fördelningslåda/kardaner, enklare och lättare är ju inga större farter det är frågan om.

Förra ägaren till axlarna hade bladlyft och svetsat fast infästningar för dem i axlarna, skar av ena sidan och svetsade sedan fast mina öron där. Tar några bilder i morgon. 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Tack. Jag har funderat på skiva vid fötdelningslådan men då har man utmaningen med att man inte bromsar på alla 4hjulen. Givet kan jag plocka över diff från 2 bakre axlar men vill ha den lätt att köra med på gräsmattan. 

Jag har ju helt nya trumbromsar så rent krasst ser jag det inte som ett större problem att använda. 

Jag har 2 gamla atraktorer sedan innan med ena med valpchassi och 140kaross och sedan även en Willis modell äldre med 2m dana 60 axlar och Nissan kaross 🙂 docdock står båda stilla. 

Vi får se vad det tar vägen men tar gärna tips för att få ihop kontroller med batteri.

Link to comment
Share on other sites

Tack, @daromer !  Har köpt just denna motor begagnad, men har köpt mina motorer på:

 https://evea-kartmasters.fr/en/synchronous-motors/674-me1304-pmsm-brushless-motor.html

Controllern Kelly inköpt på https://kellycontroller.com/shop/kls-8080i-ips/

Här finns det lite olika varianter beroende på hur (väl) man pillat ihop sitt batteripack.

Men ca 10 tkr motor 10 tkr controller med tillbehör.

 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Jag blir mer och mer sugen. Har ju det mesta som behövs så när som på just kontroller och motor. Så måste leta lite till. Ska bara få tummen ur och börja rita lite samt lägga beställning åp lite mer material till ramen. Blir nog 50*50*3 till underdelen och 40*40*2 för det andra skulle jag tro.

 

Snyggt helt klart!  Hur är kraften i den rent annars?  Hur mycket effekt trycker du till motorn?

Den kontrollern du länkade känns ju klara hur mycket effekt som helst. 96V*500A är ju inte så lite om man säger så 🙂

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Tack, den är väldigt kul att köra.  Tar ut ca 80 % batteriets kapacitet vilket teoretiskt är ca 300 A, laddar upp till ca 100V, vilket då max kan ge ca 30 kW. Men tappar väl en del på vägen. Lite lagg om det är tung belastning, men ska fila på inställningarna i controller, tar som sagt inte max ur batterierna. Ska nog byta drev på motorn också för att få mer pulver i "trånga" situationer.   Axlarna har 4,88, min utväxling idag (57/15) 3,8 , ska testa 14 (4,07) alt 13 (4,38) på motorn.  Den skulle även må bra av ännu längre slaglängd på coilovers, men någonstans får man hejda sig. Har ju fler projekt...

Byggde att 400 A peak batteripack av 18650 celler. Där jag använde DALY BMS de har dock kommit med lite uppdaterade BMS https://www.aliexpress.com/item/32880702537.html?spm=2114.12010612.8148356.1.68e1505aybqkZ7

Dessa kan jag rekommendera då de är väldigt lätta att ha att göra med. Slipper externa relän för batteriövervakning etc. rätt inställningar default osv.

 

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Ahh så du har de nyare axlarna. Du skulle haft de äldre med högre utväxling då 🙂 Vad som är intressant är hur de presterar just vid starter o.s.v. Jag överväger ju att ha hög och låg på migg bygge för att man ska kunna flytta tungt och komma igång. Sedan vet jag inte om jag ska köra med valpens fördelningslåga men det gör det ju enkelt. Har ju även kraftuttag liggandes om man nu vill men är ju ganska lönlöst när man kör el 🙂 

Daly är väl helt ok som sådant. Har inte kört deras större men har ju hunnit testa en hel del olika under mina dar. Näst ut är att varmköra DIY Bms men är inte riktigt gjort för mindre baterier då det har slavnoder.

Det är nog Kontroller och motor som sagt som jag behöver rodda lite i. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej, ja de är de nyare. Angående motor så ska man inte underskatta DC motorerna @daromer både billigare motorer och billigare controllers, behövs dock relän för fram och bak. Men kan inte annat än konstatera att de har ett högt startvridmoment, den motorn jag hade först i Rockcrawlern var faktiskt inte så dum. Där använde jag Lada Niva fördelningslåda men Suzuki samurai och dess kusiner har en liten fin låda.

 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...