Jump to content

Sierra vs Scorpio?


Mats Karlsson

Recommended Posts

Bakre lagerhus/hubbar är i praktiken utbytbara om man jämför Sierra med skivor och Scorpio. Scorpio 1995 och nyare har 4x108 till hjulen, äldre har 5x112 mm. Scorpio kombi V6 och större diesel har grövre drivknutar (de så kallade 108 mm-knutarna). Diffen är också "utbytbar" men Scorpio har generellt sett alltid 7,5" diff.

Spindlar fram är liknande mellan Scorpio 1985-93 och Sierra men inte identiska. Bultmönster skiljer men också lite i geometrin. 1995 och nyare har helt andra spindlar fram.

Styrväxel vet jag faktiskt inte...min gissning är att de är liknande men inte identiska.

Generellt sett skulle jag säga att ska man bygga "på fri hand" så fungerar en Scorpio utmärkt som donator och i vissa avseenden kan den vara bättre än Sierra, beroende på vad man vill uppnå. En sen (1995-98) Scorpio har rätt rejäla bromsar, den har långa drivaxlar och spindlar gjorda för modernt (högt) ET vilket i vissa fall är lämpligt.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustaf, jag satt igårkväll och försökte lista ut om "vanliga" Sierror typ 2.0 105 och 115 hk hade ventilerade framskivor eller inte.

När jag sökte på Mekonomen mm fick jag nästan bara upp solida skivor....?

Tänkte nämligen beställa ett par HiSpec ok och behöver då välja bredd på skivorna, solida skivor fram känns lite snikigt när man ändå ska bygga.

Link to comment
Share on other sites

Solida skivor satt på vanliga 2.0 Pinto. 2.0 DOHC ska ha ventilerade skivor, 240 mm utan ABS och 260 mm med ABS.

V6 hade alltid 260 mm ventilerade skivor. Reservdelskatalogerna (typ Autodoc mm) idag visar sällan rätt delar bara på ett regnummer eller modell utan man måste kolla vad just det artikelnumret man beställer har för mått/specifikation.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-22 at 05:49, Mats Karlsson sade:

 

Tänkte nämligen beställa ett par HiSpec ok och behöver då välja bredd på skivorna, solida skivor fram känns lite snikigt när man ändå ska bygga.

Hej Mats

Tänk på när du beställer/ köper  slangar till Hi Spec oken . Vanliga raka niplar tettar inte mot oket . Jag fick köpa nya slangar med banjo istället 

IMG_3780.JPG

IMG_3792.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...