Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag heter Andreas och pillar alltid på något fordon, det har liksom bara blivit så! Hoppar in i detta forum då Micke Heralue tyckte det var en bra ide, och det tycker jag med! Kul att se alla olika byggen här och se vad alla duktiga och kreativa människor gör!

Ibland får man helt lysande ideér, som att köpa sig ett repobjek i form av en Lotus! Hittade ett "fantastiskt" bra objekt i england med ratten där de brukar ha den(jag har ju alltid sagt att jag vägrar ha en sådan), den hade gått en hel del på bana med skador i fronten mm och allmänt rassligt skick osv... Men den var ju billig...

thumbnail_20180219_140430.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Väl hemma så kollades bilen igenom och den verkade okej rent mekaniskt, så no1 på listan var att bygga om till vänsterstyrt, för jag skulle nog aldrig kunna växla med vänster hand...

Så här är det mesta strippat inuti, mycket är förberett i chassiet för att kunna montera på båda sidor. Passade på att göra rent då det var bra skitigt och äckligt efter alla år i England...

20180226_053801.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Har ju alltid gillat exige modellen med tak, men priset på dem är ju ett annat så då får det bli så här, en EXLIGE! Fimpade de inre lamporna och kapade upp för lite mer kylning då planen redan då var att fylla utrymmet där med lite varmare grejjer än bagage utrymme.

20180408_174309.jpg

20180410_092933.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Detta var en milstolpe. Urbackad för egen maskin från garaget, dags för inreggning och besiktning! (Notera i bakgrunden att mina grabbar på 2 och 6 år är bilinspirerade och gilla att mecka själva. Den där elbilen finns ej mer 😂 )

20180601_122823.jpg

Edited by Andreas Engström
Link to comment
Share on other sites

För att få veta att inte hastighetsmätaren funkade, köpte då denna kina digitalpanel som faktiskt funkar skitbra! Kan visa signal från bredbandslambda (via innovate med analog ut), avgastemp, oljetemp, oljetryck, vattentemp, varv med fyrstegs shiftlight, hastighet (programerbar), vägmätarställning+trip, laddtryck/vacuum, (på bilden körs den upp med pulsgenerator därav 599 km/h). Har för mig att det blev en tretusing hemma för den ungefär. Gjorde en egen panel för varningslamporna som ligger ovanför rattnavet.

20180614_113220.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Söderhamn bandag. Bilen var riktigt snabb, var näst snabbaste ekipaget efter en Porsche GT3 fabriksbyggd tävlingsbil... Gick ungefär som Porschen i böjarna och vid inbromsningarna, men jävlar ut på rakorna vad porschen stack, den gick som själva fan. Så den lilla fyrcylindriga Roversnurran på 170Hk hade inte mycket att sätta emot. Fick bli vinterprojekt av det!

FR1sept118.jpg

FR1sept99.jpg

FR1sept120.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bilen var försedd med rovers K-serie 160Hp variant med K-maps box och så, men vill ha någonting eget. Tänkte tidigt på K-serien som finns med V6 och faktiskt med samma vxl-låds typ. Svepet skiljer men resten passar. Kollade på div. forum om detta och verkar inte som någon har gjort det då den inte ska gå att få till. Men det gör den visst det! Men kommer till det senare.. Min son Oskar hjälper ofta till!

20181229_121656.jpg

20181229_151449.jpg

20190101_161739.jpg

20190101_193448.jpg

Edited by Andreas Engström
Link to comment
Share on other sites

 

En lokal bläster och lackfirma har fixat fräscha ytor på huset till växellådan. Har renoverat lådan och stoppat i lager med stålhållare istället för plast då de kan gå sönder där. Annars är de här lådorna mycket starka. En kille i England kör över 600 turbohästar på en sån här med "förstärkta" lager. Skrotade tre lådor för att få till denna. Tätstegad med långetta/kort femma och 4,20:1 i slutväxel. Diff blev det ochså.

20190121_203537.jpg

20190212_201639.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Nya" motorn anländer efter en massa strul från Spanien, då den råkade hamna i Halmstad hos någon firma där som snällt nog hittade en följesedel och rinde mig! Allt gick bra tills den kom till Sverige. Undrar varför? 😂 Rev isär den och den var i gott skick! PUH...

20190128_094940.jpg

20190128_213407.jpg

20190129_173443.jpg

Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, LUPUS sade:

Kanske skall tillägga att  jag. Skruvat en del speedstern och turbofierat dem . 

Därav 👍 på plats utmaningen 

Ah ok! Trevligt! Jo det är ju det, var mycket därför jag byggde om till exige. Gör en jäkla skillnad på utrymmet, samt att jag sågade bort allt som hade med bagage å göra. Så det är liksom helt öppet i maskinrummet. Men det blir halv trångt med grenrören, men det ska gå bra 🙂

20181228_200431.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...

Ojjoj, det var visst en stund sen jag uppdaterade lite om detta lilla projekt! Nåväl, har jobbat på lite med motorn i alla fall! Här monteras underdelen ihop. Inga konstigheter direkt, större lagerspel, samt uppborrade smörjkanaler i vevaxel och block.

20190603_213448.jpg

20190605_204349.jpg

Link to comment
Share on other sites

Råkade bli med rakskuren dogboxlåda ochså. Var komplett med Quaife/ATB diff ochså. Dock visade dog tänderna vara lite slitna i ingångarna, tur jag har maskin så jag kan bearbeta såna! Slitet och bearbetade doggar, dock så tar jag så lite som möjligt, kan vara bra att kunna köra dem igen! Sen går det att räserväxla! :)

20190906_083652.jpg

Screenshot_20190828-072614_Messenger.jpg

Screenshot_20190829-100223_Gallery.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har byggt en turbo. Mitsubishi td05 är det med twinentry 12cm2 turbinhus. Blir ruggigt snabb spool med denna, kör 9 bladig turbinaxel, mycket lägre massa samt mer area/flöde. Något större billet kompressorhjul och kompressorhus. Hoppas/tror på fullt ladd vid 2200-2300 rpm.

Screenshot_20190614-080113_Messenger.jpg

Screenshot_20190614-080118_Messenger.jpg

Screenshot_20190614-080126_Messenger.jpg

Screenshot_20190819-105434_Messenger.jpg

Screenshot_20190823-103751_Messenger.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hasse levererar vevaxeldrev med triggerhjul, då jag kommer köra med en kamrem från audi. Anledningen är att kv6 motorn har tre kamremmar. en som vanligt och en på baksidan av vardera topplock. Jag vill kunna grada in kammarna där fram bara, plus att jag behöver plats för annat där bak. Kamdreven är ebayprylar till toyota supra. Vi gjorde adeptrar emellan dem och kammarna bara.

20191001_202354.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...