Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag heter Andreas och pillar alltid på något fordon, det har liksom bara blivit så! Hoppar in i detta forum då Micke Heralue tyckte det var en bra ide, och det tycker jag med! Kul att se alla olika byggen här och se vad alla duktiga och kreativa människor gör!

Ibland får man helt lysande ideér, som att köpa sig ett repobjek i form av en Lotus! Hittade ett "fantastiskt" bra objekt i england med ratten där de brukar ha den(jag har ju alltid sagt att jag vägrar ha en sådan), den hade gått en hel del på bana med skador i fronten mm och allmänt rassligt skick osv... Men den var ju billig...

thumbnail_20180219_140430.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väl hemma så kollades bilen igenom och den verkade okej rent mekaniskt, så no1 på listan var att bygga om till vänsterstyrt, för jag skulle nog aldrig kunna växla med vänster hand...

Så här är det mesta strippat inuti, mycket är förberett i chassiet för att kunna montera på båda sidor. Passade på att göra rent då det var bra skitigt och äckligt efter alla år i England...

20180226_053801.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var svindyrt med köpdelar för att konvertera till vänsterstyrt, så fick gjuta lite luftkanaler och spjäll-låda själv för att få till det.

20180301_215950.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Instrumentpanelen var skitdyr och olika på höger resp. vänsterstyrt. Blev kap och svets... 

20180305_213512.jpg

20180305_213458.jpg

20180305_223605.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två trasiga symaskiner med trippelmatning blev en så det gick att sy inredning själv...

Har klätt i stort sett alla paneler som tidigare var i plast, trevligare med grova röda dubbelsömmar istället för sliten plast😅

20180318_174002.jpg

20180311_162903.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte billiga halvfabrikat för Lotus i kevlar som kunde ta 6 punktsbälten i England. Passar på orginalskenorna! Kläddes upp med alcantara i mitten för stil och grepp!

20180318_121150.png

20180402_214107.jpg

20180409_055322.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Instrumentbrädan är gjord av en typ av PU-skum, så den gick bra att kapa och möblera om lite och skumma ihop igen. Mätarhus omklätt här ochså

20180320_083601.jpg

20180320_083614.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Har ju alltid gillat exige modellen med tak, men priset på dem är ju ett annat så då får det bli så här, en EXLIGE! Fimpade de inre lamporna och kapade upp för lite mer kylning då planen redan då var att fylla utrymmet där med lite varmare grejjer än bagage utrymme.

20180408_174309.jpg

20180410_092933.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Färg på. Passade på att renovera och byta det mesta i framvagnen... Blev kortare styrväxel, som för övrigt blev den enda köpdelen för att konvertera till vänsterstyrt.

20180501_205330.jpg

20180521_004607.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montering pågår för fullt. Här hade jag fortfarande inte ens provkört bilen förutom upp på biltrailer och sen ner och in i garaget!

20180515_233002.jpg

20180522_154118.jpg

20180525_212812.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Detta var en milstolpe. Urbackad för egen maskin från garaget, dags för inreggning och besiktning! (Notera i bakgrunden att mina grabbar på 2 och 6 år är bilinspirerade och gilla att mecka själva. Den där elbilen finns ej mer 😂 )

20180601_122823.jpg

Edited by Andreas Engström

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att få veta att inte hastighetsmätaren funkade, köpte då denna kina digitalpanel som faktiskt funkar skitbra! Kan visa signal från bredbandslambda (via innovate med analog ut), avgastemp, oljetemp, oljetryck, vattentemp, varv med fyrstegs shiftlight, hastighet (programerbar), vägmätarställning+trip, laddtryck/vacuum, (på bilden körs den upp med pulsgenerator därav 599 km/h). Har för mig att det blev en tretusing hemma för den ungefär. Gjorde en egen panel för varningslamporna som ligger ovanför rattnavet.

20180614_113220.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regg och besiktning gick kanonbra, jättebra och trevlig personal på Bilprovningen i Gävle!

20181109_083842.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söderhamn bandag. Bilen var riktigt snabb, var näst snabbaste ekipaget efter en Porsche GT3 fabriksbyggd tävlingsbil... Gick ungefär som Porschen i böjarna och vid inbromsningarna, men jävlar ut på rakorna vad porschen stack, den gick som själva fan. Så den lilla fyrcylindriga Roversnurran på 170Hk hade inte mycket att sätta emot. Fick bli vinterprojekt av det!

FR1sept118.jpg

FR1sept99.jpg

FR1sept120.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bilen var försedd med rovers K-serie 160Hp variant med K-maps box och så, men vill ha någonting eget. Tänkte tidigt på K-serien som finns med V6 och faktiskt med samma vxl-låds typ. Svepet skiljer men resten passar. Kollade på div. forum om detta och verkar inte som någon har gjort det då den inte ska gå att få. Men det gör den visst det! Men kommer till det senare.. Min son Oskar hjälper ofta till!

20181229_121656.jpg

20181229_151449.jpg

20190101_161739.jpg

20190101_193448.jpg

Edited by Andreas Engström

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte lite strålnings skydd. Täckte den limmade och nitade aluplåten (som skapar lite utrymme) ochså!

20190113_194906.jpg

20190113_194958.jpg

20190124_212458.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

En lokal bläster och lackfirma har fixat fräscha ytor på huset till växellådan. Har renoverat lådan och stoppat i lager med stålhållare istället för plast då de kan gå sönder där. Annars är de här lådorna mycket starka. En kille i England kör över 600 turbohästar på en sån här med "förstärkta" lager. Skrotade tre lådor för att få till denna. Tätstegad med långetta/kort femma och 4,20:1 i slutväxel. Diff blev det ochså.

20190121_203537.jpg

20190212_201639.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Nya" motorn anländer efter en massa strul från Spanien, då den råkade hamna i Halmstad hos någon firma där som snällt nog hittade en följesedel och rinde mig! Allt gick bra tills den kom till Sverige. Undrar varför? 😂 Rev isär den och den var i gott skick! PUH...

20190128_094940.jpg

20190128_213407.jpg

20190129_173443.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har här ritat slidspjäll med tillhörande insug och trattar.

Printade i plast, bra att modella och kolla med så att allt passar. Tråkigt att komma på att det inte gör det senare...😜

20190221_193358.jpg

20190226_164953.jpg

20190226_165512.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mera CAD... Ventilkåpor

En god vän är grym på CNC, gissa om jag är glad när han kommer med sånt här!

20190218_165612.jpg

Screenshot_20190302-194437_Samsung Experience Home.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerande att få in en v6 där tycker det är trångt med 4 cyl . 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan, LUPUS sade:

Imponerande att få in en v6 där tycker det är trångt med 4 cyl . 

Haha ja fast den är ju kortare! 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske skall tillägga att  jag. Skruvat en del speedstern och turbofierat dem . 

Därav 👍 på plats utmaningen 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan, LUPUS sade:

Kanske skall tillägga att  jag. Skruvat en del speedstern och turbofierat dem . 

Därav 👍 på plats utmaningen 

Ah ok! Trevligt! Jo det är ju det, var mycket därför jag byggde om till exige. Gör en jäkla skillnad på utrymmet, samt att jag sågade bort allt som hade med bagage å göra. Så det är liksom helt öppet i maskinrummet. Men det blir halv trångt med grenrören, men det ska gå bra 🙂

20181228_200431.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt och "porrigt" med CNC delarna!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Häftigt bygge! Och vilka snygga tillverkade prylar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grymt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satan va fränt! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med tidigare talare ..... uppdatering  ! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ojjoj, det var visst en stund sen jag uppdaterade lite om detta lilla projekt! Nåväl, har jobbat på lite med motorn i alla fall! Här monteras underdelen ihop. Inga konstigheter direkt, större lagerspel, samt uppborrade smörjkanaler i vevaxel och block.

20190603_213448.jpg

20190605_204349.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ritat ett svänghjul för AP Racing 5.5" tvåskivig koppling. Hasse den grymme svarvfräsaren levererar som alltid! Blev 3.2 Kilo med koppling.

20190323_130416.jpg

20190324_163941.jpg

Edited by Andreas Engström
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torrsump, bröstkåpa färdig, Dailey fyrstegare torrpump med deaerator mm

20190617_201052.jpg

20190617_190033.jpg

Edited by Andreas Engström
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har här bytt styrningar och satt i större ventilsäten, portat och flödat i min flödesbänk. 238 cfm blev det vi 12mm lyft. Större 33mm insugsventiler.

20190329_203523.jpg

20190330_162450.jpg

20190310_211551.jpg

20190311_175346.jpg

Screenshot_20190819-105457_Messenger.jpg

20190317_131946.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Övergav slidspjällen, då de kommer att gå lite trögt annars, då jag har ändrat konceptet litegrann... Har gjort adeptrar så de passar direkt mot topparna, Spjällen kommer från Triumph 675 Daytona.

20190503_131431[1].jpg

Screenshot_20190615-162009_Samsung Experience Home.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topparna fylles med egentillverkade ventilfjäderbrickor, Lesjöforsfjädrar och Piper 285H kammar, 276 grader vid 0.40 lyft (tror jag det var) och 11mm lyft. Kommer dock grada in dem annorlunda än Piper spec, då det behövs vidare lob separation.

Screenshot_20190614-080147_Messenger.jpg

Screenshot_20190614-080152_Messenger.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Råkade bli med rakskuren dogboxlåda ochså. Var komplett med Quaife/ATB diff ochså. Dock visade dog tänderna vara lite slitna i ingångarna, tur jag har maskin så jag kan bearbeta såna! Slitet och bearbetade doggar, dock så tar jag så lite som möjligt, kan vara bra att kunna köra dem igen! Sen går det att räserväxla! :)

20190906_083652.jpg

Screenshot_20190828-072614_Messenger.jpg

Screenshot_20190829-100223_Gallery.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ritat ett plenum och fått det skuret av en riktigt grym kille! Har satt i en randig grej i det ochså, blir nog en skvätt vatten där sen...

Screenshot_20190614-075956_Messenger.jpg

Screenshot_20190614-075944_Messenger.jpg

20190909_075706.jpg

20190929_143501.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har byggt en turbo. Mitsubishi td05 är det med twinentry 12cm2 turbinhus. Blir ruggigt snabb spool med denna, kör 9 bladig turbinaxel, mycket lägre massa samt mer area/flöde. Något större billet kompressorhjul och kompressorhus. Hoppas/tror på fullt ladd vid 2200-2300 rpm.

Screenshot_20190614-080113_Messenger.jpg

Screenshot_20190614-080118_Messenger.jpg

Screenshot_20190614-080126_Messenger.jpg

Screenshot_20190819-105434_Messenger.jpg

Screenshot_20190823-103751_Messenger.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hasse levererar vevaxeldrev med triggerhjul, då jag kommer köra med en kamrem från audi. Anledningen är att kv6 motorn har tre kamremmar. en som vanligt och en på baksidan av vardera topplock. Jag vill kunna grada in kammarna där fram bara, plus att jag behöver plats för annat där bak. Kamdreven är ebayprylar till toyota supra. Vi gjorde adeptrar emellan dem och kammarna bara.

20191001_202354.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...