Jump to content

Recommended Posts

Då vi ligger under ”övriga ” bilar så skall jag nu bjuda på en historie lektion EJ locost 

Passformen på gamla bilar var sådär .... så man tennspackla 😜

troligen inte nyttigt att göra men blir väldigt bra när det är klart 

Tills någon 60år senare försöker laga och svetsa i det . 

Skärmkanten Saab rostar ofta massor , ungefär som på vw bubblor  och alla andra bultade skärmar . 

Gjorde en fin ersättnings vinkeln plåt i 3D med krymp och sträck och börja svetsa ....... 😫

 

5A6634CD-E002-4656-AD8D-294A22F30B48.thumb.jpeg.a7a55421c4c27f415a67517178b64daf.jpeg

Fet kaka med bly 🤬

Nästan omöjligt att se skillnad plåt och  tenn så matt kniv först ( går att skära i med våld) sedan värma med tiggen och ” droppa” bort 

full filter Corona mask ON , bly ångor tror jag är mindre bra 

C7B3C9D9-2572-4D42-AB5B-355ED895B777.thumb.jpeg.bb008622ad065da3522922e496c94d69.jpegoch en kvälls öl oxå 🍺så man jobbar bättre 

  • Like 5
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • Replies 223
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Då världen är som den är så skjuter vi lite till på SFRO 1. Om man mest jobbar hemma kanske man inte skall träffa "utsocknes" i onödan i ett trångt garage.  Men för att bevisa det inte står helt

Lite off topic , råka buda hem en ”liten” bänkslip igår.  Det är inget bra när låga skambudet biter och man i slutändan inte vet vem som lura vem🙈 när man hämtade hem den ” lilla”  2 motoriserade

Sista pusselbiten ( hoppas jag)  cheva delar 😝. Och Inte stöt stångs varianten .  Har funderat ett tag på hur jag skall fixa 12v till bilen . Stooort bly batteri som ladas samtidigt har

Posted Images

Posted (edited)

Dax att elda under eget arsle ! 

Sfro 1 preliminär bokat slutet januari.  ( om Corona tillåter) 

Tror det är dax att dra lite mera permanenta svetsar 😈

Edited by LUPUS
  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Hej, det där ska bli väldigt spännande att följa. Hoppas på utförlig rapport. 

"Dax att elda under eget arsle ! "   :-) Det uttrycket har vi inte i Dalarna !!

 

Mvh Pär

Edited by steel
Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, steel sade:

"Dax att elda under eget arsle ! 🙂 Det uttrycket har vi inte i Dalarna !!

tror jag just uppfann det nu 🙂   

Men lite som på jobbet , har man ingen deadline så blir det inte gjort. 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
Posted (edited)

 

Då världen är som den är så skjuter vi lite till på SFRO 1. Om man mest jobbar hemma kanske man inte skall träffa "utsocknes" i onödan i ett trångt garage. 

Men för att bevisa det inte står helt still blir det några bilder , kanske ytterligare bilder på samma sak :blink: man blir hemma blind, men stora skillnaden är att nu börjar det bli klart och svetsat inte bara fast klämt. 

Stols fästena/balk  omgjorda en gång till från skratch då jag insåg att jag satt för högt (3 cm)   , nu blir det istället ett helvete att göra inner govet  senare då det inte längre är plant :banghead:  fördelen är det blev halva vikten då jag leta reda på "lagom"  profiler denna gång och inte de som låg närmast  

Andra tråkiga men nödvändiga grejer , broms slangar klamras och dras på insidan  ramen under golvet , förhoppningsvis okej från SFRO.  I sjuan var det lite enklare på grund av plant golv i tunneln.

 Bra rabatt på hydroscand  ( 37% ) men inte billigt ändå ....... har inte priserna skenat på ordinarie pris ? 

 

Första versionen av hörn plåten för fotstöd  oxå tillklippt , lite förstyvnings rillor och den skall punktas fast. 

Leker oxå Tetris med var batteri och 12v DC/DC skall få plats ( den är tyvärr inte vatten tät så måste in i kupen )  , vill in det sista undvika att dra saker till bagaget men det är ytterligare en laddare stor som en brö back  och en kupe värmar/ brödrost  som skall på någotvis på samma plats.  

 

IMG_7853.thumb.JPG.5e9a41134d3f717877f0d57f15d46df7.JPG

 

Så ett motor rum igen  :huh:,    nu är de dock hel svetsat för SFRO och enbart "snygg" slipningen kvar . 

DC/DC hänger just nu i bak kant motor och frågan är om jag nu får upp mattings kabeln från batteriet utan att korta det hela,  skulle vara bra att ha orginal grejejer så långt det går. 

Någon stans till höger om de två koppar stifte på invertern måste jag nu bygga en kopplings box för 400v 

-Batteri input   ( säkrat internt 150 amp) 

-12 DC/DC   ( ca 1500 W får kanske en säkring) 

-Inverter   80 kw osäkrad 

- OBC  ca 22Kwm ,  frågan är om den går att säkra eller man skall lita på intern fel hanteringen som manualen säger 🙂

 

Tips på hemsidor med bra färdiga lådor och kablar/ koppar plattor uppskattas.  

IMG_7858.thumb.JPG.bde577dd14194315d65b2d11dcd5e3fb.JPG

 

Edited by LUPUS
  • Like 9
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu är det helomvändning i garaget :stop:

Diverse andra bilmärkes laddare och  DC/DC läggs för tillfället på hyllan och orginal bilens "Svamp"   eller PDM sätt tillbaka på orginal plats.  . 

Ett LITET problem är att den har aldrig fått plats 😞    för att få vettiga drivaxlar har hela paketet offsettats lite som orginal och detta innebär att huvens ena hörne tar i. 

Men fan den som ger sig så i går kapades precis alla förstyvningar som finns i huven bort ( nu sladdrig som ett löv)  och sedan sattes vinkelslipen  i ramen i botten på bilen.   Operation " hem och sänk"   startades  och 3cm ner måste motor paketet fixas ( gärna lite bak oxå )  

 

A54EF4BA-2358-4942-A923-B2F44EFAB127.thumb.jpeg.f012946ed4d0f74a7ed1e5c9d4ecf89f.jpeg

 

 

 

F3DDE369-64A2-4EFB-9125-5D777494AB17.thumb.jpeg.c50a2ceeb59218b5920f41da9cc7aa53.jpeg

 

T55DFEFD2-37E2-4838-9A86-FD2536135340.thumb.jpeg.947bbad0990c7ec29de03681aef9ae2a.jpeg

 

Lyfte även på locket och försökte se om det gick att gena lite i  kåpan men NIX det var i princip redan mot. 

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 3
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Just nu har jag det berömda håret tillgodo ,  men med sönderkapad framvagn , pajad bump steer och troligen nya pedal fästen kan det gå att få en fingers frigång i närmaste hörnet.  

Synd man inser nu att framvagnen borde varit 4 cm anorlunda 

 

A2BD45CE-06DA-4055-8053-5BDE764E22EC.thumb.jpeg.6894ef2c4bf0188294e5dd03be69f293.jpeg

Edited by LUPUS
  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Hur man än vrider och vänder sig sitter alltid arslet där bak....

Tänk att det alltid ska bli så trångt, bra att du gör rejäla omtag.

 

Mvh Pär

Link to post
Share on other sites

Då får svampen plats 🙂      men det är XXX   så svårt att få till bump steer nu då jag måste flytta ner växeln från optimal ställe .  

 

Kanske en gammal fråga som säkert står i boken men hur noga är det att bumpsteer sticker vid max in/ut fjädring ?  

Denna bilen kommer nog bli ganska mjuka fjädrad och det gör ju frågan ännu svårare. 

Link to post
Share on other sites

Vid max utslag är det oftast inte lika farligt och det ska mycke till att man når dit. Och det står även beskrivet i boken om detta. 

Link to post
Share on other sites

jo har allt gjort det då det borde se likadant ut både i plats och längd . 

MEN....... när jag bara hade ramen lös fick jag allt att fungera med en egentligen för lång styrväxel  och korta armar .  

Men den magiska platsen är nu upptagen 😞 och det verkar peka åt att jag måste korta växel 😞 och göra mera teoretisk rätt 

så m22x1.5 gängsnitt och en alu svets vore najs nu 

Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan, Tomas sade:

Använder du växellådan från Leaf? Och går den styra på nåt sätt?

Det är ju en fast utväxling på ca 8:1 i leafe så finns inget att styra ( om man inte vill ha fungerande  p-spärr ) 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

 

Bump steer        ska det va så svårt 🙂  ,   var ju sket lätt i sjuan. 

teorin säger tror jag ( bild snodd av real pinto från rejsa  )   att röd är teoretiska stället för inre leden.   

Och jag har testat att hålla mig EXACT på eller runt den punkten men det måste va något jag missar med Mac phääärson eller är det bara något sjukt mycket känsligare än våra sjuors triangel länkar ?   

 

Koncepet :   Jag har saab armar med styrarmen något bakåt innåt och styrarmen är relativt hög orginal , 10 cm offsett uppåt från undre kulan . 

Styrspindel Lagerhus - Saab 9-5 -05 - W807392

Det enda som ger någorlunda bra värden efter try and MYCKET error  hamnar mycket mycket mycket längre in och därmed  längre arm   ???? Och bara något kortare styrarm än bärm

ligger nu på ca +/- 5mm med toe in på båda ca 2 meter bort på väggen med laser (  borde väl vara under 1mm på hjulet)  

Total fjädring i sjäva dämparen är då  ca 12cm 

Min är i närheten av det gröna nedan  ,   får nog sova på detta 

 

 

image.thumb.png.5410e3bfa39b8a1978d7cfb4ef334dba.png

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Har ett svagt minne av att du hade en rätt extrem ET kan det påverka ? just guessing 

Hittade den här efter lite googlande. Hoppas den kans ge nån ledtråd  

https://www.racingaspirations.com/apps/macpherson-geometry-calculator/

nä denna är ganska normal ET38 borde va ganska lik en orginal 9-3 saab förutom något kortare fjäderben (  dock samma vinklar) 

 

 

 däremot är ju det andra projectet 92GTR lite knepig Et 75ish   men det är ju skylinen orginal där med fin lösning med växeln i linje med undre bärarmen 

 

 

Ska kolla om jag kan få till simuleringen ,  kanske är det som krävs ,  hade hoppats det skulle gå enkelt att malla in på plats 

Link to post
Share on other sites

Normalt sett är det sällan "fel" med för långt styrstag, dvs om inre ledpunkten för styrningen hamnar innanför ledpunkten för bärarmen (alt. röda linjen) brukar det kunna funka ändå.

En annan sak som kan spela in på det är hur spindelns styrarm är gjord för att få ackermann. Har man en spindel för styrväxel bakom hjulcentrum sitter P-änden ofta en bra bit innanför spindelleden vilket också gör att man kan behöva förskjuta inre ledpunkten mer inåt.

Saabspindlarna ser ut så på bilden, och visst sitter de på rätt sida, med styrarm bakåt?

Gustaf

Link to post
Share on other sites

Hej , jo de sitter bakåt på rätt sätt , använde exact samma spindel på sjuan men converterad till triangellänkar . Men undre bärarmen är där 50 cm så hade i princip noll bumpsteer nästan oberoende på var jag satte växeln. 

Men du har rätt spindel verkar ha ganska mycket ackerman och även sitta ganska högt så enklast är nog att  justera mera och fundera teori mindre 

Sedan jag skrev det förra har jag nu hittat en plats där jag går  toe in på både in och utfjädring , detta borde ju innebära jag behöver ytterligare lite lite kortare arm . Men då behöver mitt gängsnitt anlända först , är i botten på staget 😀

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Borde det inte vara lite längre styrstag du behöver då ??

Jo korrekt , refererade till de andra stagen ,  de gamla var redan kortade och var nu för korta 😆så det kom ett par flång nya lupo stag på posten ( jätte långa) och de är än så  lite för lite gänga på dem  ihop med lång Saab  p-ände.  ( rörigt jag vet ) 

Men Snart i mål nu 🤔

 

Edited by LUPUS
Link to post
Share on other sites

Hur långa är lupo-stagen jag funderar ju fortfarande på hur jag ska få ihop min mini kuggstång med volvo 240 p-ändarna.

och vad är det för gänga på dom ?

Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Hur långa är lupo-stagen jag funderar ju fortfarande på hur jag ska få ihop min mini kuggstång med volvo 240 p-ändarna.

och vad är det för gänga på dom ?

De är jätte långa i min bil 🙂  kanske inte jätte långa i en sjua ,    men finns med innre och yttre gänga beroende på servo / inte servo ,  ca 30cm    m22/ M14 eller M14 / m14 1.5

Jag brukar scanna typ autodoc eller någon av de tyska sidorna ,   bra ritningar på grejerna och söker man stystag utan specifik bil kan man ofta blädra i alla.  Det var så jag hitta lupo växeln från början,   den smalaste orginal som sitter bakom hjulen ,  nu visade det ju sig inte räcka.... men det var ju en plan 🙂

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Styr joxet är klart och just nu gängas det lite styrväxel på det lokala NC maskin verkstan . Borde va klart nästa vecka för slutmonteringen och test igen. 

 

På området undanflykter  skall det

1# tydligen byggas en A-traktor i maj så frågan om det blir så mycket annat gjort nu på ett tag . 

2# sjuan vill ha sommar däck nytt hjul lager och skärmar igen. 

 

 

Men för de få Saab nördar som följer vill jag lägga upp en bild.

Råka köpa  ( varför händer alltid sånt ) lite ordentligt gamla reservdels  plåt från 1950

Tänker mig ladd kabel i tanklocket 😎 och  ingen bagage lucka , sten dumt 🤪 men riktigt ovanligt (92a  2 första årsmodellerna) 

Undra hur svårt är det att byta ett tak tro 🤔, är ju väldigt tydliga skarvar 🙈

EEA49122-640B-4148-8E9D-8A3F36E37303.thumb.png.5f5e1d9f35a7d44c05a3a3fcfb44e6b7.png

 

Edited by LUPUS
  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...