Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

So it begins ..........   som de sa i någon film.       

Blir definitivt amatör byggt.   

 

 

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Då har den  sprit drivna bilen tillfälligt fått flytta ut ur varmgaraget. 

Lite delar börjar hitta in och sättas i trä rigg för lite el test ( kanske onödigt men bättre än att hålla stål lyft bordet när kabeln halkar ur ) 12219B11-6D5A-48CB-AB16-A03701FBB243.thumb.jpeg.5fc6f5f34bed420138edc07029de24de.jpeg115A523F-C4B9-4885-A5D0-7FA20E2556C0.thumb.jpeg.535ab7f1405e9e0f4bb488715e5c8909.jpeg 

 

 

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

En skrotad 9-3 SS har oxå fått donera en komplett framvagn. 

Tror spårvidden kommer tvinga mig hitta en styrväxel med ca 45-50 mm mellan kulorna. 

7667111A-3C66-4773-B3E0-8C95A84CF5F9.thumb.jpeg.d84eee32a4b3687b10305b7b33f7114e.jpeg

Då detta oxå blir styr växel bakom hjulen och kravet är EJ servo är det inte helt lätt . 

 

CAEFCF3F-FB8D-4FC1-8959-8C8AD660B0F7.thumb.jpeg.c503fc5da1e8e348182788d13e9048c5.jpeg

På sjuan korta jag en golf mk1 och rally växel i den. Det kanske är sista utvägen här med men vill gärna ha något lite nyare . 

Vw Lupo verkar ha en ganska bra med små mått men hittar unga ritningar  på den , utan bara på växel inklusive leder. 

Så är det någon med svart bälte i Google sökning eller har en i garaget 👍

1FCD1E2B-F315-4624-8874-461E015249A9.thumb.png.965139fa514357ded6a4d2d406a7333d.png

 

 

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska bli mycket intressant att se hur du får ihop det här

Vad är det för årsmodell på motor och batteri?
Ungefär hur stor är batteripacken? Längd och bredd i alla fall....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror motor var 2015 och batteri 2016 

men det ser samma ut 2014 till 2018 

batteriet kräver ca 110x155cm hål i golvet. 

24kwh så lite av de mindre batterierna , finns ett 30kwh som har samma yttre skal , dock lite dyrare 

Det var tyvärr där som möjligheten till ombyggt fordon och 1955 årsmodell försvann. Tydligen är ett hål av det ”lilla’ slaget mer än ” liten” på verkan på bärande kaross 

Share this post


Link to post
Share on other sites

du ser ju att det nästan är klart  !     undre bärarmar klara  och saker på lyftbord  ,  det tog ju tre år att ta sig dit med sjuan. 

Nä tidsplanen är galen OCH det finns egentligen inte en chans,  men festifalen är bara vartannat eller var tredje år så  missar jag tiden blir det enkelt :-) 

 

Man skall oxå inte glömma att får jag detta att lira är HELA drivlinan mer eller mindre klar.  Bara skarva drivaxlar kvar  

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjukt coolt och jag hejar på dig!!! :banana::banana::banana:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade ju varit bra och coolt att få nåt av byggena publicerade i Bilsport 🙂 Va ju en annan 92'a nyss......
Likaså att byggen från @steel ...väcker en del utom-intresse till klubben tror jag.

Gör era röster hörda 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

image.png.5ed2950bfeeafbee24a129bba74ad9a7.png

 

Med Paint cad och pixel räknande ser denna inte omöjlig ut  ,  hitta infästnings måttet  41cm så det gav -->   ca 56 cm 

Har oxå M14x1,5 i gänga och finns både i hel Alu och med i tryck  stål rör , mao ganska enkel att korta . 

 

 

Och nja , bilsport är inte för mig däremot chocka någon vid slussarna i thn vore kul. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Härligt med fler el trådar!! hoppas på att komma igång med min volvo snart också 😕 
Kommer följas!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Den var placerad bakom sa du ? 

saab har den bakom , och de mesta FWD bilar oxå ,  det är utan servo som är det knepiga.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror de flesta moderna bilar som har elektriskt servo har styrväxel utan servo då servot sitter på rattaxeln. Ex Peugeot 107/Toyota Aygo. Dock är de då växlade för servo så kanske blir lite tungstyrt utan servo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ja just det Opel Corsa har du  elektriskt Servo på får leta genom internet kväll

Kraften är nog inget problem det är en jätte ratt i original bilen

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Blev en Lupo växel ,  får chansa lite ,  svår slagna priser på ebay  tyskand  70€  MED frakt  till dörren för nya saker  . 

Dock är svenska kronan fullständigt KASS    10.56 till  €  !!!!! 

 

LENKGETRIEBE LENKUNG MECHANISCH VW LUPO 6X 6E POLO 6N 6N1 6N2

komplett växel NY  

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan, LUPUS sade:

Ja just det Opel Corsa har du  elektriskt Servo på får leta genom internet kväll

Kraften är nog inget problem det är en jätte ratt i original bilen

Jag har skaffat en Opel Corsa rattstång och många GT40 har denna tror jag.

@heralue har nog tips på styrning av kraften också (jag är också intresserad 😄 )

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan, Jocke4U sade:

Jag har skaffat en Opel Corsa rattstång och många GT40 har denna tror jag.

@heralue har nog tips på styrning av kraften också (jag är också intresserad 😄 )

Jag har investerat i en Corsa stång och även i en styrbox likt denna (den jobbar utan potentiometer styrning)

Länk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har nog samma styrning, vid ansättning har man servoverkan i 5 eller 10 sekunder (kommer inte ihåg vilket)

Sedan har jag just nå en styrväxel som INTE är kort så mina armmuskler klarar det hyfsat ändå ....

3EC98A4F-AA82-415A-8615-1BACC0C1C35A.jpeg

10CBBAE0-BB89-4D79-B922-F5E84D310544.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppas Klara mig utan servo , troligen kommer den aldrig se mer än max 195 däck troligen smalare och som nödlösning är ju el corsa möjlig eller den vanliga lupon med hydral servo  ( ej 3l lupo) . 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Har grävt lite i verkstads hand böcker och försökt få lite bilder och mått. 

image.png.0b42b3c4ff4480f8b9e74357c9d2124b.png

 

Sedan har det än en gång räknats pixlar och avancerad matte  ( procent  🤣 )  1:10 skala i PAINT pixlar 

dock lite osäker på om motorn blev rätt får mäta i garaget  , ser lite för liten ut, kan ha varit knepig vinkel på bilden

92.thumb.jpg.08f93a36fb9121a4f473e7cebbcfa2a2.jpg

 

Ser inte helt omöjligt ut , troligen skall oxå inte hela motor paketet användas utan toppen skall tas bort i andra delnings plan.  En annan laddare skall troligen användas. 

Batteriet kan gå att sänka lite till ? och med mina långa ben hamnar nästan sätets infästning i bakre hålet . 

Nu får jag leta vidare och se om jag kan hitta en framvagn oxå .   Sedan får det bli någon slags ram .

Binky grabbarna har Cardboard  Added  Design  CAD   , jag har PAINTCAD 

Edited by LUPUS
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser helt klart ut att passa fint!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den lever ! 

Högspänning kopplad och spunnit motor  👍

Nu är det dax att börja svetsa bil , fort som bara den 

49BD9161-FA51-4E3E-A796-4F3CEC097E4C.thumb.jpeg.ab3961997fecbc6bace5d9f3930983c2.jpeg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerad  👍👍

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte trodde jag att du hade en 92a till på lut. Detta blir kul!
Vad behöver man för att motorpaketet ska tro att det fortfarande sitter i en Leaf? För det är väl inte så enkelt att man kopplar en sladd till batteriet och så startar den?

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 timmar sedan, gka sade:

Vad behöver man för att motorpaketet ska tro att det fortfarande sitter i en Leaf? För det är väl inte så enkelt att man kopplar en sladd till batteriet och så startar den?

 

Det krävs en annan låda som fejkar ett gäng CAN medelande.  ( bilens VCU) 

 Går faktisktt att köpa klar nu för massor med pengar , men vi pillar ihop en egen Aurdino.    Sedan är det en hel del mer än bara ivertern, ser lite lättare ut än det är. 

Laddaren mot nätet  skall fixas ( ingen reverse engineering gjord  för  leafen än)    ,  DC DC till 12 volt skall fixas,  BMS systemet till batteriet skall i gång .  Relän till batteriet skall luras i gång på ett "säkert" sätt , inte som nu med en galning med strömbrytare

Men det är ju därför jag gör det ,  ny utmaning.  vil man köra elbil hade det nog vart billigare att köpa en .......

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Framvagn grovt inritad och ser möjlig ut även med lite bredare däck ( ca 185/xxR15 ), ca 500mm mellan bärarmarna, stämmer ganska bra med motor bred och inom de gamla innerskärmarna. 

-Bakvagn !     Lite utanför min comfort zon här ,   vad gör man för bakvagn på en FWD bil ?   

Första tanken var en stel axel i saab 9000 stil , upphängd med en 4 länk och panhard.   

Lite för att inget 100% chassi bärande  kommer finnas bakom batteriet.   

 

Men hur jag än drar streck får jag 4 länken att bara bli 340mm lång.  Det känns åtninstone 150mm för kort 😞

Finns det något annat man kan bygga av enbart hjullager med 4 bult   

 

77341906_0.jpg.cae26a78abf63c4e584369c14eb6f901.jpg

 

92_ver3.thumb.jpg.51f7e5d9d88d4f8cb11333774d96a376.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, varför måste det vara 4-länk?
Bilden tpau länkar till är ng900, men principen är väl snarlik på 99/og900.

Angående laddning, jag träffade en kille härom året som elkonverterat en DKW AU1000. Vill minnas att han var på god väg att lyckas reverse-engineera kommunikationen med laddstolparna. Om det vore till någon hjälp så kan jag nog luska fram kontaktinformation.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, tpau sade:

Vad sägs om en halvstel axel från en gammal 900? Verkar inte vara så långt ifrån 34 cm

http://photo.platonoff.com/Auto/20060408.Saab_900_Convertible/20060509.Suspension/?i=20060513d.Rear_suspension.jpg

/T

tro jag tidigt kom fram till att den inte fick plats  .    Men kanske skulle mäta lite nogare,  i princip kan man ju korta den på mitten och hoppas man inte pajjar krängnings hämmar iden men konstruktionen.    Hatar dock handbromsen i de axlarna. funkar ALDRIG   opel lösning 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan, gka sade:

Ja, varför måste det vara 4-länk?
Bilden tpau länkar till är ng900, men principen är väl snarlik på 99/og900.

Angående laddning, jag träffade en kille härom året som elkonverterat en DKW AU1000. Vill minnas att han var på god väg att lyckas reverse-engineera kommunikationen med laddstolparna. Om det vore till någon hjälp så kan jag nog luska fram kontaktinformation.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
 

prata med stolpen är hyfsat enkelt , är ju en standard som finns väl specad.   

Mitt problem är att lura i gång själva onboard chargern , den vill prata med massa andra burkar i bilen först innan  det ges OK att ösa på AMP. 

Så planen nu är en stand alone  Brusa laddare  som är programerbar till att supporta det mesta ( och stödjer stolpar) ,  tyvärr lite dyr så jag trålar alla världens ebay  efter fynd 

nlg513 

image.jpeg.04105e620082870564209baa7b9e0c4b.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl rätt många mindre FWD bilar som har en halvstel bakaxel liknande den tpau länkade till. Du kanske kan hitta en bil med lämplig spårvidd och sedan anpassa den för de hjullager du vill använda?

Vilken spårvidd vill du ha?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan, bexander sade:

Det är väl rätt många mindre FWD bilar som har en halvstel bakaxel liknande den tpau länkade till. Du kanske kan hitta en bil med lämplig spårvidd och sedan anpassa den för de hjullager du vill använda?

Vilken spårvidd vill du ha?

 

orginalet har 120cm  :-)      jag hoppas jag kan ta det till ca 130cm ,  men behöver karossen för att mäta nogare .  Den är inte hemma än 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det var besvärligt då många bilar ligger runt 1400mm bak. 

Opel Corsa B har strax över 1300mm bak men kanske lite för klen för bilen du bygger.

Gällande fyrlänk, locost bokramen har 305mm långa länkarmar till bakaxeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Har hittat en bakaxel bild  , tyvärr utan skala och vinkel , så jag hoppas den är lite för stor , korta den 20cm som en start 

Batteriet åker fram en del och frågan om det verkligen finns plats för fötterna nu, vågar nog inte sänka bilen och batteriet mera (den är sänkt nästan 6cm ) 

 

1856280874_92_bas_1_10_snkt_BAKVAGN.thumb.jpg.34a41da81dde1588549c6ff48e439b7b.jpg

Om en locost orginal är 30 cm kanske det finns lite hopp ändå , tror jag gjorde längre på min ? 

Det vore riktigt bra att ha en plan och kanske tilloch med rullande ram innan man kapar i bilen. 

 

 

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan, bexander sade:

Ja, det var besvärligt då många bilar ligger runt 1400mm bak. 

Opel Corsa B har strax över 1300mm bak men kanske lite för klen för bilen du bygger.

Gällande fyrlänk, locost bokramen har 305mm långa länkarmar till bakaxeln.

jag är lite dum då jag vill ha 5x110 bult mönster,   har en del sådana fälgar liggande , corsan är vad jag vet 4 bult 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan vild idé:

Vad sägs om macpherson? Undre länkarmar som en supersjua, byggd spindel, bultat på ett macpherson fjäderben. Skruva på ditt föreslagna lagerhus på spindeln.

Det verkar duga åt grabbarna på Retropower när de bygger Gordons Escort.

Annars, vad var det för en bakaxel på en 92 original? Ser ut som en halvstel axel i bakgrunden på dina bilder? Kan du bygga likartat fast med mindre rost och egna hjullager?

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 minuter sedan, tpau sade:

 

Vad sägs om macpherson? Undre länkarmar som en supersjua, byggd spindel, bultat på ett macpherson fjäderben. Skruva på ditt föreslagna lagerhus på spindeln.

Annars, vad var det för en bakaxel på en 92 original? Ser ut som en halvstel axel i bakgrunden på dina bilder? Kan du bygga likartat fast med mindre rost och egna hjullager?

 

En standard sjua bakvagn skulle nog fungera perfekt , men lite mer jobb , grejen här var tänkt att vara EL inte uppfinna "hjulet"  igen på upphägningar.  Men kanske blir tvunget 

92 har en skum torisions fjädring , naturligtvis induviduell redan 1955 .  När jag blev tvungen att gå amatör bygge är det nog bäst att byta ut allt mot moderna grejer.

Edited by LUPUS
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan, LUPUS sade:

jag är lite dum då jag vill ha 5x110 bult mönster,   har en del sådana fälgar liggande , corsan är vad jag vet 4 bult 

Det ser ut som att det är skruvade lager på Corsa-axeln så jag tänkte du skulle använda det bultade lagret du hade en bild på tidigare och på så viss få den bultdelning du önskar.

Om du inte vill uppfinna hjulet igen och om befintlig bakaxel fungerar, varför byta ut den? 

Vill du kunna justera fjädrarna så kanske det räcker att ta bort torisionsfjädrarna och ersätta med coilovers. Bara för att den är gammal är den väl inte dålig, jag menar stel axel är väl ännu äldre...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara som tips så finns det en bubbla byggtråd på Boxervilleforumet som precis godkännts som elfordon med Leaf motor. Kanske finns idéer där att låna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Bara som tips så finns det en bubbla byggtråd på Boxervilleforumet som precis godkännts som elfordon med Leaf motor. Kanske finns idéer där att låna. 

Har läst den ,  han använder ett DIY  styr kort om jag kommer ihåg rätt ,  det kanske blir en framtida grej ,  går nämligen att kortvarigt klämma ut MYCKET mera effekt kortvarigt om man inte är feg på hw begränsningar.  Nissan är ju fega då det skall fungera kontinuerligt timme efter timme  och massa år  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästa steg i processen anlände ståndsmässigt idag . 

Rost är tråkigt 😕 , tur det mest är i golvet 

 

236C20C0-2A01-40DF-AE43-343B01BFBE20.jpeg.560fd27c8e9127549e88b361ba090df9.jpeg

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...