Jump to content

SAABEL 92 E


LUPUS

Recommended Posts

Jo skall vara ren PTC så i grunden ganska bra start att styra. 

Men skicka 0-100 % på en can frame med  över vakning på både ström, volt  max temp är ännu bättre 😀

Borde finnas forum som sparar can loggar. 

Räcker ju att skicka kopian på 10 olika effekter 

Hitta för övrigt ett företag i går som snart skall släppa en controller . Risken är att de är dyra eller bara säljer  kompletta kitt 😕

vi får se 

Link to comment
Share on other sites

Fan för bumpsteer ! 

Kontroll mätt idag och fjäder tornen hamna inte exact där de var planerade för styrväxeln. 

Så skar loss de riktiga fästena och skapa en skjutbar släde för injustering av växel/ Bump . 

Kommer nog bli det sista på denna bilen som svetsas fast.  Inne på tredje fast nästningen nu . 

Med riktigt flyt krockar jag nu med motorn när det skall lyftas i .

Får bli nästa helg med hjälp  , nos in placering i garaget så orka bara lyfta ur den manuellt.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sista pusselbiten ( hoppas jag) 

cheva delar 😝. Och Inte stöt stångs varianten . 

Har funderat ett tag på hur jag skall fixa 12v till bilen .

Stooort bly batteri som ladas samtidigt har varit en variant eller en liten generator på utgående mellan axel .

Men alla dessa är ju egentligen fel , det finns ju dc/dc prylar i oem bilar .  

Så efter mycket googlande och faktiskt det sista tipset från Sverige blev det ampera/volt grejer 

priserna på dessa prylar ligger mellan nästan gratis 500kr på rätt ställe i någon håla i USA till ca 10 000 på fel svensk skrot 

Så efter ha draggat hela inter-nätet med botten  trål verkade det som Estland 🤔 var den heliga graalen för skrotade cheva volt / Opel ampera . 

Så i fredags , efter 3 veckors jul pakets kaos kom den fram  ( 2 dagar tills den var reggad i Sverige på posten) 

156A0532-F66C-4EBD-8FCE-C2E3E648F9B9.thumb.jpeg.d5f859df0cc2e38d9440d974512cb580.jpeg

12v ut till vänster          400 volt in till höger

CC9E1DB3-5037-4865-9D23-684047D514AC.thumb.jpeg.11d197afa89ed2de253fc382df40e556.jpeg

Passiv kylning med flänsar, orginal blåses luft med fläkt  ( sitter nere o bagaget orginal)  men monterad lite luftigare borde det gå ändå . 

Ca 1.4 kW sa någon den kan över föra ( lite oklart) men  borde åtminstone fixa 100 ampere så minimalt 12 v batteri behövs. 

E01A8889-9B8C-4723-B76C-4D3C18858D3F.thumb.jpeg.1d857ffaa1a1cae66a8fafeb0638805c.jpeg

styrs via en can buss med kända meddelanden 👍

Kontakten fick jag inte med men beställd från mouser ( typ USA elfa) over där så ingen test körning än på någon vecka eller två . 

 

 

Nästa steg är nu en lastpall med alla orange delar uppkopplade på 

nissan, tesla, brusa, cheva , Renault 

vad kan gå fel  🙈

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det står inte helt still ,  nu har kontakt donen till cheva grejerna anlänt och jag har till slut fått ordning på stor och liten endian i bussmaster ( can  )  

Gjort tvivelaktiga ... :znaika:....tillfälliga HVDC kabel kontakter på garage golvet  ( tur man är ensam i ena ändan av garaget när det är  juice i kalblarna )

Använt gratis programmet bussmaster att skicka lite ettor och några nollor , läst tillbaka temp , volt och ström .   Så det borde gå att få in detta i en audino senare 

 

-Bevis ->  convertera 382V  DC   till 13,8V DC     på  ett gammalt bly batteri .   

Strömmen var bara 3 amp men skall leta fram lite gamla extraljus och lasta ner 12v systemet till helgen.  Det skall gå att få ut nästan 140 amp 12v , då kanse även strömmen på can jämfört med tång ampere metern stämmer , nu var det så där i  resultat. 

total.jpg.27f972160c6bf869e8c499cc53492ea9.jpg

Bild med safety  låset på batteriet  UR 

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pusslet med tekniken fortsätter. 

Har lyckats ladda HV batteriet med 383 dc volt och enorma  2 amp 😀.  Stort steg ! 

Våga bara ladda i 30 sec då intern tempen skena ca 30 grader i laddaren.

Kanske inte så konstigt då den är vatten kyld :blink: och det var tämligen torrt och slanglöst 

så lite rörmokare grejer beställdes 

0A106B93-84A7-4AF6-B6DE-4146A46536FA.thumb.jpeg.618396bc2b95ec6686576f2d6094645b.jpeg

En pwm styrd Bosch vatten pump från en VW.

Liten som en leksak men skall senare pumpa 20 liter i minuten  helt styrbart efter behov. 

Men jag får se hur långt 20 liter räcker med mottryck i kyl och slangar.

Förlusterna skall ju vara ganska låga men delta temp mot kyl oxå låga. Man vill nog inte gå mycket över 60 grader i detta systemet. 

Laddaren kan kanske söla  bort 1-2 kW på max effekt om man räknar värsta fallet och då står ju bilen still helt still.

 

nu skall bara do88 skicka lite passande slangar och sedan blir det test laddning på ”halvgas” 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu är det dax att lägga sig (2.30) men lägger ut en kryptiskt bild av nattens ”bänkning”

Normalt sett hade man sagt jag botta bränsle pumpen och fick avbryta.

Men  nu är det säkringen, hade bara en tia dc patron 

248E04FD-2298-429A-914B-7C5FE6B2D735.thumb.jpeg.22d0860de91cfcc110c07e1379804f01.jpeg

Så tror laddaren funkar på åtminstone 1/5 gas  4.2 kW AC 

En pussel bit till på plats 

Och detta är hög steel - nörd nivå  

 

 

 

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Koppla upp mig på batteriet idag med en elm327wifi  dongeln och gratis mjukvaran leafspy 

Det är trevligt med Nissans eget   bms system. 👍

Hade laddat ca 3%  soc från förra gången ( state of charge ) med mina test i går.

Batteriet ser ganska balanserat och fint ut , max 8 mV mellan de 96 cellerna. 

384v och 93% kvar av batteriets orginal liv ( om man litar på beräkningen) 

FA846878-C395-4096-8AC9-CF8ACA6D50D0.thumb.jpeg.da75da3cb0458f2ae6eb56b75ce053d1.jpeg

 

Nästa steg är spinna motorn igen för verifiera den länken igen .

 

Edited by LUPUS
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

skaffa bara full DBC fil för en tesla med CRC checks så byter jag motor.   

Borde vara en tids fråga innan det finns ,   finns ju firmor som säjer färdiga styrenheter så hur svårt kan det va att sniffa en sådan 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OK, få se nu..full CFG och GRG ( det vet jag vad det är) checks, öhh...hmm.   Nej då, väldigt imponerad av dig. Ska kolla på openinverter.org vad de grejar med. 

Har fått kontakt med en kille i sverige som har mycket grejer bla stora Tesla motorn bak ! 

 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, steel sade:

 

Har fått kontakt med en kille i sverige som har mycket grejer bla stora Tesla motorn bak ! 

 

Mvh Pär

Du får prata ihop dig med 

zorce här på forat han skall ju oxå sparka igång en tesla ( och behöver en start spark  😉 själv) 

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir väl inte längre från seven än detta men efter årsmötet gick jag ut och starta sjuan och tänkte åka och tanka ( till och med 98 är billigt ) , men det var åt h... för kallt så gick in i garaget och montera en dörr på bastarden och nya  chassit . 

Det är nästan rätt ride height med 14 cm till batteri grundstötning ( sänkt nästa 10 cm mot orginal ) och på något konstigt vis 2-3 cm för lång mot orginal ritning, tror det är bakaxeln sänkning /vridning/bakåt förflyttning som blev några grader fel  i konstruktörens huvud 😫

hur som helst tänk er samma färg på allt  och 5 gånger mer effekt än orginal och knäpptyst, måste ju reta någon orginal fanatiker  😎.    Nästa sommar Saab festival .... det är bråttom nu 

ADFAD86A-46F9-45E8-A8F3-8FD74D33D3A4.thumb.jpeg.c178caea80293caa7645a69922143a3f.jpeg

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nja blå är ju en färg ( på en glassbil ) 

men grå orginal , gräddvit ( såg en orginal bil om målad till det eller orginal militär grön blir det nog.

Bestämt nu att det inte blir krom lister och gamla centralt monterade lamporna ( de fulaste ) 

så kanske tråkig grön vi får se 🤔

gör du några förslag till får vi se , hade ju en laser röd viggen det vore ju verkligen sätta yxan i botten på ekan 🙈

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

2färgat. Brunt samt gräddvita. Eller något brutalt metallic brunt och Candy vitt. Eller någon kombo metallic Candy med graphit matt.

 

 

Ja jag är skadad på den fronten 🙂 med egen box och ställ har det en tendens att balla ur..... 🙂

Link to comment
Share on other sites

Haha , tror du ramla ner i ett kreativt hål 👍

kompisen har alltid sagt John deere grön som svaret på alla frågor om färger på bilar . Gissa vad han kör i jobbet 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har sett nån Audi på jobbparkeringen som hade en helt fantastisk mörkgrön metallic. Tror att det var den här färgen...

https://audiclubna.org/audi-exclusive-sonoma-green-rs-6-avant-youre-welcome/

Det var som en BRG men med väldigt snygga reflektioner.
Annars tror jag en flygplansgrå kommer bli tokbra, speciellt om du har kvar lite patinerad metall.

/T

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-22 at 10:09, tpau sade:

Har sett nån Audi på jobbparkeringen som hade en helt fantastisk mörkgrön metallic. Tror att det var den här färgen...

Finns ju denna i nästa samma färg   

E3B75982-C376-45E3-A8DF-912BE9B87492.thumb.jpeg.04ae320a4b67d75e4c0551a815272acc.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Cyberdennis sade:

Wow! Den var cool! Me like!

Bara sänkt och pytte lite breddad bak , men det ligger en del jobb bakom en sådan lack 😬, sett den i verkligheten 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-22 at 09:57, LUPUS sade:

Haha , tror du ramla ner i ett kreativt hål 👍

kompisen har alltid sagt John deere grön som svaret på alla frågor om färger på bilar . Gissa vad han kör i jobbet 

Du får skaffa sponsring 😃

saab_92_ev13.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nä nu jädra i min lilla låda snackar vi design , den med dubbel montage och front lyft :icon_thumbup:     Men utan texten kanske det skulle reta optimalt många 

På den lite mer praktiska sidan montera jag höger dörren igår och det var åt HExxxx     går att få in handen i bakkant rut ram.   Börjar bli lite orolig denna karossen varit med om något. 

Speciellt när fram / bak inte har någon justering i gångjärnen ☹️enbart , slägga & värme 

Blir till att mäta en del nu och hoppas den som lagat dörren för länge sedan gjort bort sig  

A0B009A8-C0E7-4046-A3CD-3AD5C4721FB3.jpeg.9b46401cf5a415527a7a0fea5cb9116d.thumb.jpeg.be85d262a4d1f4cd370a4fe6c876291d.jpeg

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, IngemarGävle sade:

Hur ser dörren ut i framkant?  Tror att höger dörr är en nyare variant från en senare 93a. Vä dörr ser ut att vara den äldre varianten som tidiga 92or hade.

De ser ganska lika ut 🤔 och ska vara en 92 ( men vem vet) 

har oxå en ganska dålig garanterad 92b dörr att titta på. Trodde oxå tidiga 93a var exakt samma ?  Har ju samma handtag och lås. 

Men samtidigt är det som hela dörren är liiite vriden motsol ( framifrån)  speciellt mot inre kaross kanter , undrar om man utan skinnet på dörren enkelt kan göra fel i svetsen  ?  Eller vad skiljer tro ? 

Lyckades få rut ramen  att passa men då sticker neder kant ut istället 

Så testa istället med den dåliga dörren som är helt slut underkant och ett gångjärn i bak det och passa mycket bättre 

Vad tror ni föresten om bakhjulet , sitter lite för långt bak ... kommer man undan med det 

B5FCC1EE-BFEC-4DF4-9BDC-A6FA744DDFF8.thumb.jpeg.4562eb9bdd8af9d889942522caf73a98.jpeg9C82B627-6585-4F47-9BC0-43FD7D7AC21E.thumb.jpeg.33f4225cbb038bca8e52433483c4b084.jpeg

Link to comment
Share on other sites

I have been watching this amazing project from day one - it is awesome! It is great to see the complete car is now together - how soon before you can test drive it?

What happened to your other 92 project?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

### I have been watching this amazing project from day one - it is awesome! It is great to see the complete car is now together - how soon before you can test drive it?

Fun that you found this swedish site , i hope google does an ok job translating 

the plan is to hopefully move by my own during the summer and with some luck be registrated & legal next summer  ( have a lot of other things to do also ) 

But short time  plan is to spin the motor "again" , have some small c-code issues there and in paralell start welding the drive shafts ,  bulkhead , engine bay , floor rear , rear shocks .....  and so on.

That is also the main reason i try to mount all stuff to the car , a little afraid something have been out of "blue" print ,  especially when i cut open the body  and not braced it enough  ( get weak/warped ) ,  for the moment trying to understand WHY  almost everyting is in the middle of the car (chassi reference) but the center windshield is not , it is off by almost 2-3 cm and it seems to be ok when cross  measure A and B pillars to  the inner structure.  So maybe i need to cut some welds and move the thing around 

 

Also a new standardized measurment unit is defined    -->  50 cm is now  As to As    , it will be tight  for the cobra seats 

 seats.thumb.jpg.a1dc16d5d316f786d9a64fa8976d5937.jpg

Dry runs the seating position and steering wheel position ,  when pedals are fixed the complete bulkhead will be cut inside for a new one ( a lot of rust there ) 

 

 

### What happened to your other 92 project?

The GTR is sleeping under a blanket ,  only thing active is still searching for a r33 space saver rim ( have 3 of 4 ) 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Cyberdennis sade:

Lite färg på den utomhus och Foose-fälgar... 😃

 

nja,  inte helt för det där med chrome fälgar , breddade plåt fälgar med orginal kåpor får det bli ,   men i och för sig passar fälgarna i inlägg 4  ,  team dynamics pro race 1.2

Link to comment
Share on other sites

Thank you for replying - good luck with everything.

Is this the weheel you need?
https://www.ebay.co.uk/itm/Original-Nissan-Skyline-R33-GTR-Or-GTST-Space-Saver-Wheel/114161830795?_trkparms=aid%3D1110001%26algo%3DSPLICE.SIM%26ao%3D2%26asc%3D20160323102634%26meid%3D9d483199790542fbace906f467d8288e%26pid%3D100623%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D333268918309%26itm%3D114161830795%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2047675%26algv%3DSimplAMLv5PairwiseWeb&_trksid=p2047675.c100623.m-1

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, SimonC sade:

Yes looks correct , price is also Nice , usually  pay about 25 -30 £ for them in Sweden 

but hard to pickup in person 😝

there are quite a lot of skylines in Sweden but not many adverts , hope to find one within pickup distance , 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, LUPUS said:

Yes looks correct , price is also Nice , usually  pay about 25 -30 £ for them in Sweden 

but hard to pickup in person 😝

there are quite a lot of skylines in Sweden but not many adverts , hope to find one within pickup distance , 

 

 

 

I could get it for you, but getting it shipped to Sweden would be expensive!!!

 

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, SimonC sade:

I could get it for you, but getting it shipped to Sweden would be expensive!!!

 

usually 30 £   for this size,   probably more private . 

Actually only need the center hub so tire can go off ,  i'll mail him and see if he will ship 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Startar man med en bil som redan varit donator till en annan orginalare är det ju ett kvitto på att ganska mycket är slut = rostigt.

friskluft intag som samlar vatten i ett slutet fack med löv , barr och råttbo innebar till slut att vinkel slipen  fick frikort inte mycket kvar av torpeden nu.

Men blir bra sedan. Nu drar detta med sig eget bakre motorfäste för 5 cm fot plats till. Och en nästan horisontellt torped 

Bonus är större fot plats utan en inträngande bussning och enklare tillverka

 

92AC18CE-5006-4FDA-9B37-40B49A8B396E.thumb.jpeg.cdef6fa0922038dd8a0e377001a0835d.jpeg

 

 

mockup för  bakre  fäste  , stod helt på bakre ramen förut  , synd på orginal alu  fästet men detta utnyttjar platsen bättre 

 

36042C41-FEF9-4A2D-A8A8-4630A4A85925.thumb.jpeg.3acc89658aea02f79a3382d835992435.jpeg

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Drivaxlar inmätta och kortade ,  den ena var 36,5 och den andra 37.5 . 

Borde fungera med 37 på båda. 

817D5A21-3789-4218-8F90-77FB970B49C4.thumb.jpeg.c6fe5283fc7b71b09ae6424be1bcd0d3.jpeg

6mm tjock hylsa , 40mm långt grepp  , diam 40mm 

svarvad med stopp fas i mitten för enkel montering 

E392F10C-9B8A-44C0-A079-62A02F386F44.jpeg.7d993238a09ef548bd92d4d43b83d88f.jpeg

Nu skall det bara  borras lite hål och värmas / kylas och kanske pressa liiiite

kommer  duga att prova med och sedan får vi se .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kanske inte de roligaste bilderna men får avsluta driv axel historian med slut resultatet . 

Axlarna hamnade i frysen  och hylsorna kördes 20 min i ugnen på 150 grader för att sedan pressas ihop 

Initialt nästa ramla de ihop men då hylsan snabbt blir kall fick jag pressa med 10 ton de sista 10mm. 

Blev extremt bra i mina ögon,  rakt och fint vid efter kontroll. 

Efter det plugg svetsades tre ställen på varje axel i de förborrade hålen.

3 fas miggen i bott i ganska grunda hål i axeln .

Slutsatsen är att detta lär aldrig gå sönder med den kraften ett par 185 däck kan över föra 😀

 

 

1618FAFF-D5D6-492E-B81E-53769F5BAB3F.thumb.jpeg.241c3a3db671fb51548770b22702a45a.jpeg

Klracing levererade oxå lite nya gummin och efter lite klen de med det där xxxx fettet är de nu monterade på plats i bilen . 

Mao är drivlinan klar !  

Bara lite elektroner och rost  kvar 🤔

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då är idioti full bordad ! 

Står en släpkärra med 12 sol celler  i garaget .... 

Inverter  har legat där länge 

någon som vet hur man kopplar 😝

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bara att koppla 🙂  Glöm inte skydden som ska in emellan. Samt jag antar du har grid-tie?  (Dvs sälja till nätet) Så du har godkänt att göra det 🙂  Annars får du betala för att sälja. 

 

Jag har själv 16kWp på taket och 140kWh batteribank på ovanvåningen i verkstan 🙂

Link to comment
Share on other sites

Skall lista ut vad som fattas och kolla med elektrikern som kopplar in på nätet , tydligen skötte de kontakten med lokala nät leverantören. 

har en steca 3203 från ett kursat företag jag skall använda 

det blir bara 3.3 kW i första test anläggningen. 

 batteri finns ju oxå från en elbil  🤔 , men det får nog vänta 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

193 cm i sätet —> stolen krockar med batteriet bakåt —> gör att avståndet till pedalerna kommer långt bak  —> som gör att wilwood  bromscylindrarna krockar med styrväxeln —> som gör att styrväxeln krockar med växellådan —> som  ger att motorn tar i kylet och botten plåten  , enda botemedlet på det ger drivaxlarna konstiga vinklar. 

———> 

Så här ser 20 mm mer plats ut 😫

extremt korta bromscylindrar och utgången på rätt ställe för styrväxel stång 

D9FA77EF-789C-4526-A17D-A2CB22D80A88.thumb.jpeg.944ed1fafa5f447e4faed432ee2f13c3.jpeg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hepp, låter som en vanlig bilbyggardag.....allting krockar. Själv har jag fastnat med röjsågen ( elektrisk ) på ett oändligt hygge, känns det som iaf..

 

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...