Jump to content

SAABEL 92 E


LUPUS

Recommended Posts

Vad är det som är ivägen för vad? Eller rättare sagt vilka två grejer slåss om utrymmet?

Är det motor och kuggstång? Det går inte att flytta bak motorn lite och sedan bygga ett nytt främre motorfäste?

Link to comment
Share on other sites

Spårvidden är smal ca 130cm ,jag envisas med att vilja ha samma fälh mönster som sjuan 5x110 och 4 andra bilar. 

Så det blir framvagn från 9-3 , då hamnar in fästningen lite långt in och detta bestämmer rambenen, ramen skall va enkel = helst raka rör , Sfro ville gärna ha en viss dimension 100mm hög , och tror du inte den där jädra motorn har en knöl precis där 😕

men det går att lösa med lite mera ej enkel ram. Eller värsta fall fackverk.

sedan är ju frågan om 16 cm markfrigång är ett måste på en elbil  ?  Lite orolig för att köra på saker 

Link to comment
Share on other sites

Hmm,  Vad händer om du ändrar på motorfästet och lägger motorn en aning asymetriskt till höger på bilden. Om det är bakifrån vi ser bilden så kommer ju förarvikten att kompensera det asymetriska antar jag ??  

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Hmm,  Vad händer om du ändrar på motorfästet och lägger motorn en aning asymetriskt till höger på bilden. Om det är bakifrån vi ser bilden så kommer ju förarvikten att kompensera det asymetriska antar jag ??  

Drivaxlar skall helst va symmetriska i längd , torque steer och alla möjliga dumma fenomen kommer annars . 

Lura lite i går  på om det inte blir klenare 50x30 lite sväng och ett högre fackverks rör i höjd med fjäderbenet tillbaka , hade inte tänkt helheten än , måste ju ändå lösa, infästning coilover. 

Mao lite mera sjua ram i fram  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En gammal bilbyggar hemlighet är att hinner man inte bygga får man köpa saker 

yellow speed bling bling coilovers , justerbara överallt , begagnade just nu och dränkta i wd40, kanske inte direkt elbils karaktär men detta ger mycket 18 års poäng och lätt att justera senare för kinnekulle.  😂

Och en old gen (og)  93 bakvagn , skall rengöras  inför avsmalning 

nu behövs bara en lång helg 😎

 

39C67ACD-4865-4335-828D-074163BDB321.thumb.jpeg.4ef350e3f346f64fb32926005fd5fd5a.jpeg2594DBA1-CFD7-4AEA-B69F-5C9DF0331806.thumb.jpeg.b3992e5d2e6eaac5272227ee927104ef.jpeg

 

Edited by LUPUS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Svets hammare ,  stålborste , högtryckstvätt och svordomar över vissa fastrostade Opel lösningar på konstruktionen . 

Men nu är det grov kapat, grov rengjort ( bläster senare) .

Magiska måttet är 143 cm fälgkänt . Får bli lite svetsklämmor och testa när de riktiga  smalare 15” fälgarna kommer och däcken kommer på 

 

5DE4E900-4FCF-4FEB-8632-B2470964E723.thumb.jpeg.dc200c1ea693858e2844b3143fd43a72.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Patienten på operations/svets bordet . 

Två frågor uppkommer

1.hur fan räknar man rollcenter på en twisted beam . Kan ju bestämma övre infästningen liiite . 

Hittat ett SAE dokument som säger den är lokaliserad strax under tvär röret i en skärning mellan fram infästning och hjulcentrums skärning med marken,  blir mest snurrig av den förklaringen ( endast text pappret 😕

2.  vilka hjulvinklar vill man ha på en framkrafsare i bak  ? Original hade den noll eller väldigt lite  i toe och 2 grader camber . 

Det luriga är ju att camber övergår i toe vid infjädring eller roll. 

 

Tror den får ligga sövd tills på lördag 

245EE4FA-C4FA-4272-A68D-8098B3D2EDC7.thumb.jpeg.af8b45b0c36244cb81d3282fb55e38fe.jpeg

 

9301E2F2-D256-4C90-A64D-CAAAB16C885D.thumb.jpeg.e57b8b07afc6ff76c2c5c56421b0bcba.jpeg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Man är långt  ifrån insikt av att man är lite för långt ner i det nya träsket .

Denna dagen var nog lite av Ullared för män ( Jag var i Småland) 

 ” fångsten ” blev en absolut full 9-5 med fällda säten , orange kabel och elektriska lådor med konstiga kontakter med grova kablar  😗

och på det lite krom till en 60 år gammal bil 

DB729E42-9788-4CE1-93F7-7B515E598D56.thumb.png.7be4605bb6dcf43fb213d755700f49c7.png

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Semester ! 

Lite pillande i garaget , får lägga upp en bild på något extremt ovanligt i detta forum . 

Nämligen övre justerbara plåten till ett MacPherson fjädertorn . ( se tidigare bild) 

Troligen enda bilen på detta fora med en sådan framvagn 

förövrigt behöver jag en fräs, denna gjordes med liiitet bort och fil X 2 i 5mm 

CDEB0F74-D84A-441A-8BB7-B0B2E988853D.thumb.jpeg.3eb06cc49f2b63977830bc8b8bb13e23.jpeg

 

Nästa gång svetsar vi torn , kortar framvagn och provgifter ramen  med bil. 

Link to comment
Share on other sites

Nja tesla eller inte det är ganska enkelt,  det finns inte mera plats  😫 , bakvagnen är en av de sämsta , vald av samma anledning som 80% av alla biltillverkare valt den de senaste 20 åren , enkel att få dit  i ramen och billig .......det sista hjälper dock inte mig ) 

en stel dedion( heter det ens det med fwd) eller triangel länk hade blivit så jädra mycket mera jobb utan att kunna motivera det.  Det jag läst mig till är att bakvagn på en fwd inte spelar så stor roll , det är framvagn som är viktig . 

( liten rättning jämfört med en sjua oändligt med plats i denna bil.  ) 

I går skedde saker i fel ordning och jag fick lite feeling ....nu har jag en prov dockad drivlina ! 

Vi kan säga så här ... paint cad är inte hela sanningen  😬

FDA31AD5-8AAC-46A2-99DC-9501745B6608.thumb.jpeg.2a1d9e33e382c3320b9098cc05c3d747.jpeg

 

man skulle kunna dra många konstiga jämförelser med Frankensteins och hans kusiner här 🙈 men inga levande bilar blev skadade under dena transplantation . 

 

Mer i morgon 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Då var den i ! 

Får hyfsat plats även om jag hade hoppats på att inte behöva dela på stacken ( den övre delen är laddaren . 

Tyvärr missade min paintcad att diffen ville krama styrväxeln samtidigt som ett motorfäste heltklart oxå ville sitta ca 10 cm ofsett . Så förutom att bulan i huven inte överensstämmer med verkliga drivlinan gick det över förväntan. 

82001D0B-2154-4DEF-B5B9-49DFC817C4A8.thumb.jpeg.a46b58c0c9d1278cf16cc8c9ef4956d7.jpeg

Främre grillen på plats för frigångs check 

 

851E4875-FCCE-4DEB-AD07-139C039EE4AA.thumb.jpeg.da2f9a44701dff1f41f7a44e2423f82d.jpeg

här syns ganska tydligt var motorn vill va i orginal bilen och blir samma här . 

 

BAC95A12-B70B-43DE-8E36-A11CCBABF0DB.thumb.png.c821a9193799f8c61bd7f6970c3839f4.png

 

bmw e30 hydrauliska motorkuddar beställda för 75 kr styck ?!?  Skulle de funka blir det lite svets senare i veckan. 

Troligen beställs oxå ett orginal bak fäste , även om det svider , billigaste begagnade är  nästa 900 spänn med frakt  , men då är det bolt on = spara tid 

Ingen som vet var det sitter ett sånt här som inte är dyrt 

Edited by LUPUS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, steel sade:

Va stor den lilla motorn blev !!

 

Mvh Pär 

Sitter 2 cyl 2 takt där orginal 😝 och jo den hamnar lite långt fram för snälla drivaxel vinklar  .

 Men jo den var bättre i teorin , ena bärarmen stjäl 7 cm på höjden 

Men den skall ju delas . 

Räknar man i kända SI enheter .... så skall ca två flak öl bort i höjd 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites



Då var den i ! 
bmw e30 hydrauliska motorkuddar beställda för 75 kr styck ?!?  Skulle de funka blir det lite svets senare i veckan. 
Troligen beställs oxå ett orginal bak fäste , även om det svider , billigaste begagnade är  nästa 900 spänn med frakt  , men då är det bolt on = spara tid 
Ingen som vet var det sitter ett sånt här som inte är dyrt 


Behövs det motorkuddar till en elmotor egentligen?

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det verkar sitta på alla  elbilar jag sett , kanske lite tipp in / out och mot stom  burna elmotor tjut/vibrationer . 

Kan ju vara så enkelt att bilarna är så tysta så du blir flera dB känsligare för saker du inte ens hör med vanlig motor snurrande 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Det borde finnas trippel säkringar på våda startning av vinkel slip 

Det står inte still men en jädra massa annat jobb och funderande på varför det skall vara så förbenat svårt att få till snygga fjäderbens torn i en bil som inte hade några från början,  gjorde att jag efter att ha stirrat på sakerna säkert en timma gick lös med vinkel slipen.  I princip står det nu en flippfront bakom kameran 😲.  Inte tänkt det skall va så men vem vet , underlättar det bygget kan det bli så men troligen svetsas den dit igen senare

 

blev väldigt luftigt efter jag gett upp att få till tornen inom orginal karossen 

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg.1e8bc29e144b49d669eb188dbbc78f46.jpg

 

 

Nu skall det förhoppningsvis gå ganska smidigt att få till en bra infästning ,  målet är att INTE knyta ihop karossen med hjulupphägningen än.... det får bli en bonus styrka sen mot slutet 

 

 

bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb.thumb.jpg.9dfe35204a12de79f6337d9881080c15.jpg

 

 

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flippfront är skitbra !! Det där blir hur bra som helst. Alltid en jädra massa annat på senvår, sommar och tidig höst. Men snart är det kolmörkt ute när man går till jobbet och kommer hem.....då kan man tända lampan i garaget :icon_thumbup:

 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skateboard ! 

Efter jag vet inte hur många idéer med först bockade plåtar senare profiler i olika kapade vinklar och framför allt mäta , mäta , mäta så det inte krockar ( missa att jag hade drivaxlar i första snabb testen 🙈) har det nu tillslut blivit en lösning som går  att tillverka med hyfsad repeterbarhet vänster / höger.👍

En design parameter som gav långa  u- profilen är att all struktur finns nedtill och  som färdig vill jag gömma allt  i de gamla inner skärmarna som inte har större vertikal styrka 

 Därav lite lustiga utseendet ”naket” men även en ny torped  vägg skall senare ansluta och troligen göra denna från början lätta monocoque till en mindre strids vagn 😬 ( hoppas det inte blir så illa mark lyfter forfarande det hela) 

 

004D7586-57E9-40C7-8A8A-8B5B87204CD4.thumb.jpeg.537652481b87292a923e2227c94e4963.jpeg

tomt skelett med tillfälligt övre stag 

5 grader caster i teorin  som blev 5.5 grader på båda sidor efter helsvetsningen, fick svetsa på exact samma sätt på båda sidorna efter jag upptäckte det rörde sig. 

Just nu 0.2 grader  camber med ganska mycket justering i tornen för mycket mera . 

Provhoppat lite på framvagnen och bumpsteer finns lite , styrväxel enda som forfarande är punktad. 

 

E112C212-2D01-4D9C-924B-4EC8920BBB73.thumb.jpeg.0fbd3a9565517e0ffc2f70287d1b1b4e.jpeg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Har skaffat ett tomt 40 kW batteri för att lättare kunna skruva. 

Detta tillvissdel för att va säker på att mitt 24 kW senare går att uppdatera . 

 

53455F7B-D115-4C63-B19D-31C597ACAC3E.thumb.jpeg.6439187e0ca0515e3048452cec666a0b.jpeg

Och se på 🤬 Enda skillnaden var en liten förstärkning på bakre plåt profilen 

 

40750444-FD85-49FF-8ED8-CD19467EE06A.thumb.jpeg.ebc542350057c84607be79a862ab2d3c.jpeg

Tomt öppnat 

Tungt som satan , precis man bär omkring själv , kommer att styva upp ramen enormt för vridning, blir ram i ramen 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Och nu till det berömda elbils ordet skateboard ! 

Med en ratt och drivaxlar hade det gått att köra nu :eclipsee_steering:

6AC71FA2-7808-4BA1-8F09-8E635B67497C.thumb.jpeg.eec77163810c330b9c98c026817956cf.jpegCC7080AB-A8BF-4F87-ADA6-97123B445DF8.thumb.jpeg.4daa14d45434447a0b12b8a647886eae.jpeg

 

nästa steg inner golv , säte och broms pedals lokalisering ( lite högt golv att fundera på )

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Stötte på patrull ! 

Broms pedalerna jag tänkte använda får inte plats. 

Hade grov mätt och då haft dem mer offsett från styrväxeln 

1BD6EFC8-B284-4225-AB08-AD5CCC105A90.thumb.jpeg.495c0e36f2e03181af831a4993fa8adc.jpeg

 

Någon som har en sån här över , kan rädda  dagen . 

Eller så får man bygga 😫

 

90DC9906-8CFA-4699-9177-AADD920ED5F1.thumb.png.ca00c876db0b7d510b3e5a2a9d72a024.png

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat med "skateboarden", det blir bra!

Är det pedalhållaren från en Anglia 100e du har där? Du kan ju vända den och göra hängande pedaler som på en sjua. Du måste ju bygga upp en torpedvägg först, men jag tror du kan få lite mer plats för fötterna så.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

hänga i torpeden är ju alltid möjligt men har ju så grova fina saker att fästa i  i botten + den blir då oxå körbar utan karossen på.   

Nä ingen anglia  :tongue:   Den som sitter där är en wilwood  i alu och pedalen får konstig vinkel upp och ner  , så då får man nog byta ändå .

Slängde faktiskt ett öga på orginal pedalen och den exotiska orginal gas "rullen"   kanske skall bygga ändå ,   xxxxx detta skulle ju va köp skruva dit , inte bygga 

  typ som VW  

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.paruzzi.com%2Fse%2Fvolkswagen%2Fstotfangare-(undantaget-bubbla-8.1974-och-senare-och-buss-t25-chassi-hand-och-fotreglage%2Fgasvajer-kopplingsvajer-pedalsystem%2F250%2F&psig=AOvVaw1QzrpTc27rEnUyl7ZlIXCE&ust=1572612996925000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCKjRx4rGxuUCFQAAAAAdAAAAABAD

 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Franska saker i posten  .... hjälp ! 

684904C8-F411-4707-8F93-F6E6CD70C447.thumb.jpeg.cd346b45fb3f77abaadb524fd278c2fe.jpeg

Då jag  räknar med att kunna ladda 22kw onboard på 3 faser 32 amp var som helst men aldrig utnyttja DC  från ladd stolpe passar Renault Zoe typ2 kontakten ganska fint . 

Den är byggd för den effekten (till skillnad  från andra elbilar) och  har inte DC kontakterna ( som nästa alla andra har)  

Är dock lite orolig då de verkar gjort franska lösningar = tvärtemot som alla andra. 

Tre kablar till den lösa plattan. det Hoppas jag är en positions hall sensor

Fyra kablar till den andra själva låsenheten.  Motor ??  Eller solenoid ?? 

Sedan borde själva handsken hålla standarden så dax att läsa på om laddstolpe standarder 

j1772  & IEC_62196

Börjar kännas som man är långt ifrån en vakumstyrd fördelare nu 🙈

Ingen som jobbar på Renault och har elschema 😀

 

Bildresultat för zoe charger port"

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, steel sade:

 känns bekvämt att pilla med nöjesfordon under tiden du leder utvecklingen :icon_thumbup:

Jepp helt ur fas , man skall ju vara "fast follower " inte först med att pilla i franska saker .  

Som en kul sak/exempel  på "le-frog" engineering ,  använder ZOE motorn som kortsluten on-board laddare av batteriet med invertern driven baklänges  = fullständigt annorlunda mot alla andra. Inovativet men oxå  ....annorlunda 

Link to comment
Share on other sites

lyckad konkurs auktion bud idag,  det lönar sig att slänga in ett skambud, nu är hela kedjan sluten . 

Denna prylen fejkar eller simulerar  en  riktigt laddstation med enda ingående kravet att man har en 32 / 16  eller vanlig stick prop .   Därmed kan man bygga mot full elbils ladd standard men ändå ladda hemma eller i vilket uttag man än hittar  = EJ beroende på någon. 

ställbar max ström mellan 6 amp enfas  när du inte hittr något vettigt ställe över natten  --> -32 amp tre fas när du är på besök hos någon med lite kräm  i stolpen .  

Hemma tror jag det just nu är 16 amp x 3 in 

Fattar faktiskt inte varför man skaffar de s.k  fasta laddstationerna hemma för multum med pengar. 

Naturligtvis med samma plugg standard som Zoe kontakten 

785872.jpg

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

##  VARNING FÖR NÖRDERI   ## 

under avdelningen hur funkar det  har jag pillat isär ZOE kontakten 

Den första prylen som efter sökande på artikelnummer och senare franska kurser resulterade i att det är en " Barette Temoin C " .   Nu hjälpte detta inte mycket då det i princip inte går att översätta detta.   Men det borde vara en ström, närvaro eller temp givare.    

Efter lite harvande runt på franska sidor ( nä kan inte ett ord fransk)  visar det sig att det nog på svenska är en magnetometer.   Wikipedia säger att detta används till att mäta solstormar, leta ubåtar och prediktera norsken........   fransmän  :whistling:

Består av två tunna plattor med jääääte lite avstånd i mellan och i ändarna två magneter , kan mao se väldigt små störningar i magnet fält .    Tror det hamnar på hyllan över EJ bra att ha saker . 

image1.thumb.jpeg.95a3f9fae06a159c6522e797855e5664.jpeg

 

Nummer två är enklare än jag trodde ,  lås funktionen till handsken.    4 kablar in ,   två till elmotor och två till en ren  on/off switch .  

Bör va enkel att använda om man känner behov av full OEM funktion 

 

image.png.eb9d2cbcc0630f4483f058def8424703.png

Edited by LUPUS
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

hinner man inte greja får man köpa sig  virtuell framgång . 

En gaspedal från en Smart ramla in ( 10€ från italien)  fördelen med denna till skillnad från saab pedalen jag redan har är att denna är horisontellt skruvad neråt. = enkelt och gillar golv stående pedaler   

Känns lite som en leksak  :wacko:  men det står  Mercedes på den så säkert inte helt skit. 

En e-gas sjua borde få in denna oxå 

potencjometr gazu 0280752226 SMART FORTWO

 

image.png.86698ac8d31dd23fc74a4d93e6aaa895.png

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Hej, en magnetometer ska väl alla bilar ha, den får du inte lägga på hyllan !!

Det där blir hur bra som helst, blir nästan sugen att ta tag i Elvito när man läser om din framfart :smile:

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

I bilindustrin finns ett ställe som brukar kallas ” marriage point ” , det sker ofta automatiskt med karosser från taket och subframes eller ramar från botten. 

Ikväll skedde samma sak i garaget, kanske inte fullt så automatiserat utan mera mäta mäta mäta mäta , svetsa i 4 järn profiler mäta mäta mäta och under A och B stolpen ( där det var frisk plåt)  sedan dra i en skruv. 

Inte helt hundra på om jag är helt rätt än i imm fram/bak eller sida sida. 

något är lite fel och vet inte vad som är snett än. Position , skevande kaross i sidled , tillverkad lite sne ? eller ve och fasa min botten platta. 

601486B1-293D-4428-A453-FA954A9284C8.thumb.jpeg.7d907ce9ae01ef99c6194fe3c0b1682c.jpegbulan hade gärna hamnat lite längre bak men inte mycket att göra , låga punkten är passagerarnas fötter orginal . Nu blir det sätes hålet .  Positiva är att detta testas med  plåt skalet  för 40 kW = framtids säkrad. 

3F640CA4-842E-4D0C-9B20-453655F85A7E.thumb.jpeg.81b3a9610dc78ef547a9362f1c15aaa8.jpeg

frågan är om man får till ett litet orkester dike för fötterna här ? Det är på håret vid första testet 

 

98621351-7C4E-4736-92D6-FECF37C31E7A.thumb.jpeg.0066703f37f0ec92984030531c239ed2.jpegGTR:en lånar ut stolarna och en malt dryck provade ut körställningen med nästan ok .

får nog pröva med något annat än skor med stålhättar 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-11-15 at 09:07, LUPUS sade:

##  VARNING FÖR NÖRDERI   ## 

under avdelningen hur funkar det  har jag pillat isär ZOE kontakten 

Den första prylen som efter sökande på artikelnummer och senare franska kurser resulterade i att det är en " Barette Temoin C " .   Nu hjälpte detta inte mycket då det i princip inte går att översätta detta.   Men det borde vara en ström, närvaro eller temp givare.    

Efter lite harvande runt på franska sidor ( nä kan inte ett ord fransk)  visar det sig att det nog på svenska är en magnetometer.   Wikipedia säger att detta används till att mäta solstormar, leta ubåtar och prediktera norsken........   fransmän  :whistling:

Består av två tunna plattor med jääääte lite avstånd i mellan och i ändarna två magneter , kan mao se väldigt små störningar i magnet fält .    Tror det hamnar på hyllan över EJ bra att ha saker . 

image1.thumb.jpeg.95a3f9fae06a159c6522e797855e5664.jpeg

 

Nummer två är enklare än jag trodde ,  lås funktionen till handsken.    4 kablar in ,   två till elmotor och två till en ren  on/off switch .  

Bör va enkel att använda om man känner behov av full OEM funktion 

 

image.png.eb9d2cbcc0630f4483f058def8424703.png

Funderar på om de små blecken för att mäta om det finns ett magnetfält ( då det går ström ) är för att försäkra sig om att det laddar? Hade liknande lösningar för matarverken på svetsarna när jag var på ESAB. Skall se om jag kan gräva fram mer om detta, det är liknande handskar för laddning av truck.

Har du en laddare?

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, EUSSVEN sade:

Funderar på om de små blecken för att mäta om det finns ett magnetfält ( då det går ström ) är för att försäkra sig om att det laddar? Hade liknande lösningar för matarverken på svetsarna när jag var på ESAB. Skall se om jag kan gräva fram mer om detta, det är liknande handskar för laddning av truck.

Har du en laddare?

Det är ju helt klart till för någslags  ström mätning men tror jag skippar den featuren i min ’locost’ 

jo har en brusa laddare som skall stödja typ2 rakt av. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mera  black friday saker inför mellandags mekning  :icon_thumbup:

Denna bilen är ju tänkt att gå på  även EJ fina  sommardagar och därmed behövs det värme.   

Inverter , laddare och e-motor tycker ju om att ha det ganska kallt ( gärna 40 C )  och därmed finns det egentligen ingen bra värme källa till defroster.   

Leaf har en egen "dopp värmare"  på 4kw som tar vid när värmepumpen inte orkar men det lockade inte att skapa en vatten krets till och den är onödigt  klumpig/vikt.  

 

Så vad gör man då ?   många vanliga bilar har ju en liten elektrisk brödrost värmare för snabb tidig defrost funktion, denna är ju dock 12v och väldigt limiterad i effekt .  

Tesla har däremot en på 400v med hyffsad effekt   :wub:

image.png.70c2da710c6023431522c0467e96ff1e.png

 

Efter lite googlande hitta jag en billig i norge  ( de måste skrivit  in priset fel )     

Denna är i princip en 6KW (säger google)  brödrost med individuellt ställbara 6x1000 kw ,   fullt IGBT styrda effekt reglering för "analog" inställnig. 

Liiiiten hake är att den är CAN styrd och ingen vet hur man gör än :wacko: .   Men detta är en så bra pryl så jag räknar med att någon knäcker can meddelandena inom snar framtid eller så får man göra en insats själv om någon kan logga i sin bil.   

Plan B är att sätta en aurdino direkt på IGBT:erna detta är redan gjort på  youtube ,  nackldelen är all safety och temp styrning fattas då.    ( för de som vill se mera detaljer tar han isär den på filmen) 

 

 

Hur som helt är största anledningen jag skaffa den nu så enkelt som packning i bil ,  den skall in i torped väggen någonstans och jag hoppas få till den i mellan dagarna.  

 

Sedan räknar jag med att åtminstone både @steel och @Zorce  behöver en liknande så då blir motivationen större :-) 

 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jag gissar på att det är PTC-element i den där.?
Alltså samma princip som i en modern kupevärmare. Dessa kan i princip inte bli för varma då temperaturen i elementet påverkar resistansen och därmed effektutvecklingen i elementet. Blir den för varm sjunker effekten och blir den kall ökar effekten. Alltså självreglerande. 

Borde i så fall funka bra med arduinostyrning direkt på IGBT:erna. 

Jag har själv ett 110V PTC-element i min elbil. Jag har bara en halvledarkontaktor för av eller på. Funkar fint för mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...