Jump to content

Tips för blivande Locost 7 entusiast.


Prmr

Recommended Posts

Hallå alla lärda!

Ny medlem med väldigt begränsad kunskap. 

Jag har länge varit sugen på en Sjua eller liknande, och nu är det dags att göra något åt saken!

Har börjat gräva i denna djungel lite och upptäckt att den är helt oändlig, ändå har jag bara skrapat på ytan. Har pendlat mellan att beställa en ram och bygga själv, att köpa ett projekt och bygga färdigt eller att köpa färdig bil och anpassa till vad jag vill ha. I dagsläget känns det mest intressant med färdig reggad bil som man kan utveckla över tid. Lite fix är inga problem, jag har inte tummen mitt i handen. Men jag har aldrig konstruerat något själv och vill inte ta mig vatten över huvudet och sitta med fingret i naveln om tio år med ett halvfärdigt projekt för att intresset svalnade. Drömmen är ju att bygga ihop en egen bil så småningom men det får bli ett senare projekt.

Bara att sortera mellan alla olika tillverkare och modeller känns som ett jätteprojekt just nu. Bomba mig med er erfarenhet!

Vad är mina alternativ? Westfield, Indy, Tiger 

Vad ska jag tänka på?

Vilken modell passar mig? 

Vad är det för skillnad storleksmässigt på olika modeller?

Link to comment
Share on other sites

Välkommen i gänget Peter!

Jag lovar att vilket alternativ du än väljer så kommer det vara en lärorik och mycket rolig resa du har framför dig.

Ja, det är lite av en djungel där ute. 🙂 Det finns nästan lika många olika varianter på temat som det finns byggare.

För att underlätta lite skulle jag börja med att fundera lite över vilket användningsområde du hade tänkt för din sjua. Långa semesterturer, en sväng till glasskiosken, bankörningar eller tävlingsbil. Kan du resonera lite kring detta så tror jag du har lite lättare att får vägledning här på forumet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fundera på: vill du bygga eller köra?
Det billigaste och snabbaste är att köpa "färdigt". Jag skriver situationstecken, för dessa bilar blir sällan färdiga. ;)
Påbörjade byggen är nog lurigt, bättre att lägga pengarna på ett kit i de flesta fall.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett påbörjat projekt som jag då kände verkade vara vettigt. Hade noll erfarenhet av att mecka, aldrig ens hållt i en vinkelslip. Bilen blev klar men lärde mig ett par saker på vägen. Nu funderar jag på nästa projekt och med lärdom från det första så skall det gå enklare.

Som Fege säger, fundera först och främst vad du vill ha bilen till, troligen kommer du vilja testa på bana någon gång. Då kanske du inte vill ha tyngsta modellen.
Försök ta så lite genvägar som möjligt i början, det blir dyrt i längden. Vill du absolut bygga med motor X, gör då det från början och inte välj inte motor Y för det är billigare initialt. I slutändan blir det dyrare att snåla.

Som Göran säger, köp så färdigt som möjligt eller iaf av ett känt märke. Jag hade en modell där du inte kunde köpa delar "över disk", det försvårade lite och tog mycket längre tid. Dessutom är kunskapen kring de "kända" märkena som Westfield, MK Indy osv bättre. Det hjälper mkt!

Lycka itll!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tanken är absolut en glassräser. Roliga dagsturer på kurviga vägar och kanske någon dag på bana ibland.

Känns vettigt att köpa ett känt märke med bättre tillgång till delar. Förutom westfield och Mk Indy har jag dålig koll på vilka märken som är ”kvalité”

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...



Förutom westfield och Mk Indy har jag dålig koll på vilka märken som är ”kvalité”
 


GBS verkar poppis på sistone. De kör den klassiska looken och har en svensk importör.
https://kitcarsweden.se/zero/

MNR har det byggts några här också, de har mer rejsig inriktning och egen stil.
https://www.mnrsportscars.com/vortx

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Köp ett kit och skruva ihop det själv, ger definitivt mer tillfredsställelse och du vet hur det sitter ihop. Kolla med Peter i Västerås, han har ett komplett kit till salu med allt du behöver. Tror det är ett MNR kit.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Köp ett kit och skruva ihop det själv, ger definitivt mer tillfredsställelse och du vet hur det sitter ihop. Kolla med Peter i Västerås, han har ett komplett kit till salu med allt du behöver. Tror det är ett MNR kit.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



Det får bli nästa projekt! Köpte mig nyss en Westfield!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...