Jump to content

Recommended Posts

Hej

Tänkte försöka dela med mig av mitt kommande projekt och inte bara snikläsa alla andras framfart i garagen.

Hur som helst så guppar nog min blivande Zero på vågorna på väg till Göteborgs hamn i detta nu. Spänd väntan!

Postar en bild på hjärtat i skapelsen så länge.

 

616B1183-3F52-475C-9A0C-FF2E570EFBA0.jpeg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Marcus, välkommen i gänget av amatörbyggare! 😀. Vad är det för donator till drivlinan?

Mvh Kjell

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej

Tack!

Det är en Honda S2000 med 6vxl låda och Torsendiff.

/Marcus

Edited by Marcus Hedström
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen!

Verkar vara en riktigt trevlig högvarvig motor. Vad är effekten på en sån? 220-240 hk?

Tänkte på gränsen för vikt/effekt...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack!

Det är 240hk så visst, relativt mkt effekt.

Siktar på att bygga enl dispansen på 20kw/100kg, ska bla förstärka motorrum, sittbrunn samt eventuellt även ha bur + lite andra viktöjande options, bredare däck, större tank (E85) etc.

750-760 kilo verkar inte vara onormalt för en Zero i std utförande så är nog inte allt för långt ifrån.

 

/M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid 760 kg landar du på 31 kW per 100 kg lite drygt dubbelt mot vad som godkänns som std och 11 kw /100 kg mer än vad som godkänns med dispens. Bilen behöver egentligen väga 885 kg för att landa på 20kW.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alternativet är väl att "bromsa ner " motorn lite om det går

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har forskat lite i detta oxå, tyvärr är nog utsikterna att lyckas relativt små.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid 760kg så blir det 152 kW med dispens det är en diff på 25kW mot de 177 kW du har, kan bli lite mycket att gömma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menade att 760kg verkar vara ganska vanligt på Zero’s enl Transportstyrelsen, Jag siktar på en tjänstevikt på 885kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en zero glasfiber kaross eller är den plåtklädd ? 1mm galvad plåt i stället för aluminium borde kunna hjälpa till. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stor tank är bästa ballasten. Man väljer ju själv hur mycket man vill fylla på sen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, man får tynga ner sitt fordon med diverse plattjärn etc. Hade en bukplåt som vägde modiga 70 kg samt ett nätt plattjärn på 20x120x700 fastbultad ovanför tanken på min Locost 31:a.

Man får dock inte skruva bort dem efter regbesiktningen............

Mvh Pär

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...