Jump to content

HiSpec hubbar och nav?


Mats Karlsson

Recommended Posts

Någon som använt sig av dessa?

https://www.hispecmotorsport.co.uk/uprights.html

Ser ju snyggt ut men jag är alltid hälsosamt skeptisk till brittisk kvalitet men det vore skönt att kunna handla lite innan Brexit.

Finns det fördelar/nackdelar med Cortina eller Sierra geometri? Planen är att bygga en McSorley 442 ram med antingen Volvo eller Honda motor.

Link to comment
Share on other sites

 

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Någon som använt sig av dessa?

https://www.hispecmotorsport.co.uk/uprights.html

Ser ju snyggt ut men jag är alltid hälsosamt skeptisk till brittisk kvalitet men det vore skönt att kunna handla lite innan Brexit.

Finns det fördelar/nackdelar med Cortina eller Sierra geometri? Planen är att bygga en McSorley 442 ram med antingen Volvo eller Honda motor.

Är inte Cortina-geometri samma som Taunus? Om så är fallet så kommer du behöva fälgar med rätt hög ET för att få godkänd scrub-radie enl. SFRO. Med det i åtanke kan Sierra-geometri vara att föredra kanske. Lita inte på mig dock - sök runt lite på forumet eller invänta svar från nån som kan lite mer! 🙂

Värt att undersöka lite iallafall!

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, Sierrans geometri är normalt sett att föredra.

Men HiSpec anger "Sierra or Cortina hub fitment", det är inte säkert att det är Sierra geometri när man väljer för Sierra hub (hjulnav). Men jämför man ritningarna så skiljer ju offseten på var navets monteringsyta ligger, med samma ET lär det skilja uppåt 20 mm på scrubradie ändå. Båda verkar ha samma rätt låga KPI på 5 grader.

Ytterligare en sak att kolla är vilken fordonsvikt de är gjorda för. Det förekommer att spindlar till Sevenbilar byggs speciellt för "lightweights" med totalvikt på kanske 750 kg eller så. En "svensk" Locost med 2 mm gods i ramen, och kanske en "tung" Volvomotor, eventuellt med turbo (som adderar vikt) kan bli för tung.

Jag dissar inte dessa men det är klokt att kolla förutsättningarna innan man väljer. Det har förekommit att aluminiumspindlar brustit.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hämtade nya versionen av boken hos Uno igår, han bor ju bara 5 minuter bort från mig. 

Mustang II spindlarna ser ju rätt najs ut nu när jag letade upp dom. Inte farligt dyra heller vad jag kan se, bra med ett alternativ. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Hämtade nya versionen av boken hos Uno igår, han bor ju bara 5 minuter bort från mig. 

Mustang II spindlarna ser ju rätt najs ut nu när jag letade upp dom. Inte farligt dyra heller vad jag kan se, bra med ett alternativ. 

Vet inte alls status på ditt bygge. Men skulle jag börja om från scratch hade jag funderat ordentligt på att hitta en rostig miata som donator.

Verkar gå att använda nästan allt från dom där bilarna i en sjua! Populär donator i USA verkar det som.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...