Jump to content

Velox VII


Recommended Posts

Nu har jag fått fingrarna ur och börjat en liten tråd om mitt bygge. Eftersom man har valt arbetssituation som man har gjort så har det varit lite si och så med att få timmarna att räcka till för garaget.

Jag är imponerad av er alla som bygger helt själva från början, så jag har tagit mig mod till att presentera mitt bygge som är väldigt enkelt i jämförelse.

Jag har därför valt att börja med en byggsats från Westfield som jag köpte från Swedish sportscar solution 2016. Till våren sommaren är det nu tänkt att få denna skapelse godkänd för gatan, byggbesiktning 1 är utförd för ganska exakt ett år sedan.

Lite fakta om bilen: Westfield byggsats med plant golv V8 huv FW bakdel

motor från Mazda 6 Duratec 2,0L (står just nu på Trendab i Nykvarn) 😁

Vxl. Ford typ-9

Bakaxel 7" LSD

bromsar Hi-spec runt om, ventilerade skivor fram och solida bak bromsvåg

hjulupphängning widetrack och std. dämpare och fjädrar

så här såg det ut förra vintern innan byggbesiktning 1

1522749757591.jpg

1522749756665.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Snyggt 👍 Det är så många som bara snackar så du behöver absolut inte vara blygsam utan stolt och glad att du bygger samt att visar bygget i detta eminenta forum där du garanterat får glada tillrop, råd och peppning när det behövs.  Välkommen,  bygg på och ladda bilder. Många läser och  blir inspirerade även om det inte kommer kommentarer  efter varje inlägg.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Tackar för välkomnandet Steel och Rickard. Tanken från början med motor va att jag inte ska röra underdelen bara montera sprut och byta kammar, det tog ungefär 2 min i första samtalet med Micke på Trendab när han säger "ska du inte ha Cosworth kolvar jag har 4st ligger" 😏 , så det blir stålstakar balanserad underdel ja ni förstår det spårar ur😁. Övrigt som var planerat från början med motorn är:  

motorstyrning från Maxx 

torrsump Raceline

grenrör Raceline måste justeras lite vid generator (bifogar bild)

Water rail Dunnell

generator inkl fästen Dunnell

lägger upp bilder som det ser ut idag och när motorn satt i bilen, har även gjort ett försök till kardanfångare, en sak jag inte har hittat är damask till handbromsen, jag köpte en samtidigt som jag köpte damask till vxl.spaken men den passade inte alls kom gärna med förslag.

352.JPG

351.JPG

350.JPG

348.JPG

347.JPG

346.JPG

345.JPG

031.JPG

032.JPG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Välkommen, kul med en Mazda Lf till! Jag kör samma men med våtsump och smidda K1 stakar och smidda Wiseco kolvar. Dock kör jag nu överladd med en Rotrex kompressor och Mazda Rx 8 6 vxl låda.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nä jag fick vattenskära en adapterplatta och en liten rör förlängare men splinesen var samma. Nu har jag bara kört den en halv sommar med en dåligt inställd motor men med mer pulver i motorn kommer jag inte behöva alla växlar tror jag. Lådan är helaluminium och väger lite mer än typ 9 men håller för upp till 500hk och är lika lång som typ 9 och har hydraulisk koppling.

Jag är mycket nöjd med lådan och tycker den är tyst, kortstegad, skarp i lägena och bra överväxel för att finåka på. 

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Tack Tomas! Senaste dagarna har jag tillverkat en relä och ecu hylla och monterat, skruvat fast instrumentbrädan som jag tidigare knackade till från en 1,5mm aluplåt och sedan folierat med Biltemas kolfiberfolie

  DSC_0292.thumb.JPG.484a3a1fd25d4c5e0713ef3ce8a5f88e.JPG

Jag hittade en braha sak i gömmorna från tidigare rallybilsbyggen batterikabel av aluminium = mycket lätt :icon_thumbup:

DSC_0286.thumb.JPG.cb2fd3476008c5ba697c18ad3e695b0f.JPG

vidare har jag fäst karossdelarna mot chassit, när jag ändå ligger och krälar på garagegolvet så tar jag lite bilder och delar med mig av.

DSC_0290.thumb.JPG.01a8469cd3fb6b3791a51aac598709f2.JPG

DSC_0289.thumb.JPG.1216986f0feb4fc4ebd8683a8e667277.JPG

DSC_0288.thumb.JPG.76388a8eadd475d7f9aa1caef19f74f6.JPG

Nu börjar man sakna motorn :rolleyes:

Edited by Fredrik Svedjefält
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det blir lite gjort då och då!

Just nu håller jag på med lite inredning, isolermatta och utomhusklassad tunn nålfilt från Bauhaus. jag tänkte slippa borra och skruva fast mattorna hur har ni andra löst det matt tejp eller kardborre tejp eller någon annan fiffig lösning?

Plåtarna på tunneln ligger bara löst än så länge sitter bara 2st skruv på den bakre plåten, tänkte behålla plåtrena och nitade sidor på tunneln.

DSC_0299.thumb.JPG.083107ff95be103c1aac5168f5d18aa6.JPG
 
Elen fungerar
DSC_0300.thumb.JPG.8c595d36b1f6fdb352b64bfcde24435b.JPG
 
jag skulle vilja tipsa om en väldigt bra sak att ha i garaget. Butylband som man kan köpa hos glasmästerier som byter vindrutor. perfekt att ha till att täta springor limma sånt som kan skramla bara att klippa en bit och trycka dit med fingrarna mycket smidigare än att kladda med fogmassor!
DSC_0303.thumb.JPG.ca1899e73c3115f8e0b1e6c73b787d0a.JPG
 
DSC_0306.thumb.JPG.d50312cfbf9f6f15ba905bd0ca0a1225.JPG
 
DSC_0308.thumb.JPG.66db85258a2bf0b81c55ef211abfd197.JPG
 
DSC_0305.thumb.JPG.3ae8f40fbcc8cc80e782732a42a42f91.JPG
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ljudisolering i golvet är nog ganska meningslöst, det jag tycker var jobbigast är helt klart vindbrus. Nu hade jag bara en vindavisare (dock en bra) och körde därför oftast med hjälm eller kortare sträckor med glasögon + öronpluggar.
Matta kan ju vara för ombonad miljö och som du säger @Fredrik Svedjefält - den kommer bli blöt och behöva torkas 🙂 Att täta överallt så man försiktigt kan tvätta kan nog gå fast jag gav upp det och borrade dräneringshål i golvdurken 😄 och sen torka med trasa.

Link to comment
Share on other sites

Ljudisolering i golvet för mindre "kupéljud" skulle jag säga är totalt meningslöst. Däremot så kanske det kan vara en poäng för att få stummare känsla i golvet?

Men man vill man inte ha skramlande plåtar i alla fall, så ljuddämpning i form av någon fogmassa mellan plåtar och ram är viktigt, men det har du säkert.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag ju tänka mig att någon ljudisolering inte behövs för ljudets skull. Men jag söker nog en mer ombonad kupé. Men det blir nog svärsonen som får sparka igång 3D skrivaren och göra några clips som jag tejpar i golvet och sedan borrar jag dräneringshål som jag pluggar och går att lossa vid behov. Jag återkommer med bilder på den lösningen när det är färdigt. 

Link to comment
Share on other sites

Tycker att ett större problem är alla stenar och grus som har en förmåga att komma in i bilen och lägga sig på golvet. För mig är dammsugaren ett måste (har 300 meter grusväg till asfaltvägen). Toyo däcken drar upp allt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det händer inte särskilt mycket i garaget just nu. har varit lite barnvakt, haft magsjuka🤢 och väntar på motorn. Har frågat Trend idag hur det går och han väntar på några delar fortfarande för att slutmontera den jag fick några bilder på motorn hur det ser ut idag som jag måste frästa med lite. 

!FredrikS1.thumb.jpg.6b09d117f2d4df0e520fea98f1d2e2d9.jpg

FredrikS2.thumb.jpg.8e01bb94a5b5016f27db677d8d9cc540.jpg

FredrikS3.thumb.jpg.ddcef4f04e6cf9bc160315284057c350.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nej ingen aning. Vi har bara sagt att den  i första hand ska ha så brett register som möjligt och börja dra tidigt, så det får vi se vad det slutar på. Nackdelen är att jag har 4:1 extraktor och ganska korta insug, jag vill helst inte ta upp hål i huven för insuget, så det mesta talar emot mina önskemål men får göra så gott det går. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu när man har ett litet uppehåll från bygget i väntan på motorn som för övrigt "kan" bli klar nästa vecka:banana: så kommer lite tankar.

Ni som har färdiga bilar och kör på gatan är det i stort behov med krängningshämmare så det är ett måste, jag förstår ju att det blir en annan upplevelse med hämmare, men man kan kanske klarar sig långt innan det behövs en. är det någon i så fall som är bättre än andra, jag har tittat på en från Kitcar direct http://www.kitcardirect.co.uk/westfield-front-anti-roll-bar-kit.html 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bromsvätskebehållaren från ap-racing har börjat fukta, dom följer med bromsvågen från Westfield, jag vet andra som har haft problem med dom tidigare men jag ville göra ett försök iaf. Inget jag rekomenderar. Det känns inte tillförlitlig så det är bara att beställa bättre behållare. :banghead:

DSC_0342.thumb.JPG.d78b9219f708fc422a042311e81a22a8.JPG

Byter packboxarna ingående och utgående axel på vxl. Lite udda mått på utgående 49,5mm, tum förmodar jag.DSC_0338.thumb.JPG.0216ed77cbf8fdcd20176bfe00084ac0.JPG

 

Bytt kontaktstycke till backljuskontakten till en original typ9DSC_0344.thumb.JPG.b5a901c23c00255e26660cc2af8d5266.JPG

Går lite segt på motorfronten tyvärr men den sitter i bänken saknar tydligen signal från lägesgivaren på vevaxeln, borde gå att mappa under morgondagen.

Edited by Fredrik Svedjefält
Link to comment
Share on other sites

Härligt med stiliga byggen!
Den motorn blir bra i en sjua. Jag har själv gått länge och funderat på att byta Volvo motorn mot en Duratec, för att kunna spara ordentligt med vikt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir nog bra, det verkar lovande den har blivit startad idag i bänken och vid  7500rpm 251hk :icon_thumbup: innan någon justering har gjorts, sen tappa den vattentryck med följd att det slutade med övervarv och 2st krökta ventiler:doh: så det blir ingen motor till helgen f_n. 

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fredagar är alltid bra! Men den här fredagen är bland de bästa 🤣 motorn står nu hemma i garaget och vill i bilen :icon_bash:. 255hk vid 7400rpm 250nm:w00t2::ph34r::revs:DSC_0350.thumb.JPG.bc943b11e8c1d9eb4b0c92f9d3d6990c.JPGDSC_0351.thumb.JPG.9eb1cca4165d225fcee29c3832a961e8.JPGDSC_0353.thumb.JPG.ba712618cb3dec0c2950880db2ee1acd.JPG

Är det någon som behöver kolvar och stakar? DSC_0352.thumb.JPG.8111d71687b737a0fd4d727d37c2cd3b.JPG

Nu ska här skruvas jag har inte fått packboxarna till vxl.lådan än tyvärr. På återhörande. 😁

DSC_0354.JPG

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

idag fick jag packboxarna så nu sitter motorn i bilen, verkar kunna fungera med längden på insugen så jag slipper ta upp hål i huven :icon_thumbup:DSC_0355.thumb.JPG.d077efdac1071604768de4a13ebdd601.JPG

monterat dom nya bromsvätskebehållarna känns mycket bättre och stabilare. Är det någon som har någon luftbox liggandes kan jag vara spekulant på den? Luftfiltret som jag har blir för trångt mot huven 

DSC_0356.thumb.JPG.1c50b83cf7e82e01e2f337be14542be9.JPG

det blir trångt mellan torped och motor.

DSC_0361.thumb.JPG.7b3b6921c2d2ddeac13dbb7a5b744668.JPG

får tillverka en vinkel profil som täcker springan mellan tråget och svepet.DSC_0360.thumb.JPG.1bcc5600c441ce04f67aca1a4c3fa908.JPG

 

DSC_0358.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haha va skarpsynt du är, nä det finns ingen bra retur på original fuelrail så vi satte dit ett nytt och en riktig regulator och spridarhålen i toppen skall pluggas. Spjälhusen vet jag inte vad det är det står inget på dom men jag kan tänka mig Janvey i övrigt är det Maxx street. I kväll har jag försökt få dit oljetryck kontakten men det är trångt som satan där nere måste byta oljefilter till ett som har max 85mm i diameter sen har jag skruvat dit ECU under instrumentbrädan och så har jag fortsatt med att få till något slags kylsystem.

Kör du något med din bil nu, fungerar det?

Link to comment
Share on other sites

Nä jag måste mappa den för att våga köra. Jag tror risken är stor att den går för snålt och mår illa. Den startar och kompressorn trycker på även vid låga varv vilket känns kul.
Blir nog bra när jag får tid av min mappare, sen blir det åka av. Hoppas på runt 280 hk med std kammar. Vad är gjort med din motor annars för att få 255hk?
Jag har 8 spridare i min och stöd för det i sprutet så man kanske kan köra E85 i 4 för lite extra skjuts. Alla är inte inkopplade ännu dock.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja det är inte värt att gå händelserna i förväg.

Det var ju inte riktigt tanken att det skulle börja så här, inte riktigt locost:blush:. Specialslipade kammar efter spec. från Micke på Trendab, stålstakar, smidda Cosworth kolvar, balanserat vevparti, lätt portad topp, Mira frästa race säten specialstål från Trendab, Jennvey insug, KMS 45mm spjällhus, Maxx styrsystem.

Nu är allt kopplat, behöver lite hjälp med inkoppling av ECU bara, har inte kunskap för att veta riktigt vad jag gör när det kommer till det. som tur är har jag bra kontakter som kan hjälpa mig. annars är det bara vätskorna som ska i och vrida på nyckeln:w00t2::revs:. Tänkte jag lägger upp en film vid första start, ska bli jätte spännande.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag försökt hållit på i garaget så mycket jag har kunnat en tid, har bara inte orkat följa upp med rapporteringen. väldigt mycket småpill med saker som har tagit tid så som integrerat kabelstammen till motorn med bilens kabelpiska med andra ord lindat upp hela piskan från Westfield rensat sånt som jag inte behöver och kopplat in ecu med säkringar och relä och sedan lindat ihop alla kablar igen. Har fixat en catch tank till vevhusventilationen, monterat ljuddämparen och fått tillverkat en liten mellanbit från kollektorn till ljuddämparen. Fått alla slangar och kopplingar täta (dom som har fuktat och läckt lite gran). Jag hade som mål att hinna med att få bilen registrerad till Sportbilens dag i Västervik 17-18/8 men tar nu semester i två hela veckor. har iallafall kunnat provköra och den går som en peng, lite låg bara, har fel dämpare fram kommer nya Protech.

Trevlig sommar på er!

 

 

Edited by Fredrik Svedjefält
försöker länka till filmer!
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så ja, tillbaka till vardag och inte minst till garaget. Grejorna från England skickades idag fick jag mejl om. måste byta dämparna innan jag bokar SFRO2 och kan gå vidare med besiktning. 

Bilder på det jag gjorde innan semestern

monterat catchtank till vevhusventilation 

DSC_0445.thumb.JPG.8356174865402be7cf90f57d3d3b6b89.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liten habrovink mellan kollektor och ljuddämpare

DSC_0446.thumb.JPG.6b5d5d988176682d56f85b5fef3b0743.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tillverkat ett fäste till ljuddäparen

DSC_0447.thumb.JPG.0fab51e1f205c997509ad155910c5d66.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pluggat orginal spridar hål

DSC_0448.thumb.JPG.9e991ee0d2bc0ef47f36b00173c4847d.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tillverkat en plåt som ser klen ut men det är en 1.5mm RF plåt, den blev fullt tillräckligt stabil

DSC_0443.thumb.JPG.ed6a3a7ccfb2d2d9f2063ad498d02be7.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den här veckan tog jag mod till mig att börja såga upp hål för luftfiltret, det var ju det jag ville slippa hade jag tänkt :doh:. men efter mycket små steg öka hålet med sågen så blev det så här. Blir kanske inte så dumt ändå.

DSC_0440.thumb.JPG.7f85668e3f1c5dce21178874cc5f7cdd.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

DSC_0442.thumb.JPG.0c396b398b67e71685b78d3580789bbd.JPG

DSC_0441.thumb.JPG.723d11abac4e0ea29fe3d84c5325ce25.JPG

 

Edited by Fredrik Svedjefält
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inte för att vara den som saltar på löken men det känns som ditt bakre ljuddämparfäste kommer ha begränsad livslängd. Värmen från avgassystemet kommer få den övre gängade biten att släppa från gummit. Kan vara bra att ha en reserv med i bilen. Annars är det ett kalasbygge. :)

Link to comment
Share on other sites


Jaha då var SFRO2 gjord torskade på ljudet och viktförhållandet tyvärr.

Tjänstevikt borde hamna på ca 690kg. Ljudet sa Gustaf R (i Västerås) direkt när han provade bilen första gången att jag skulle få problem med ljudet (insugningsljudet) senare, så jag funderade lite och frågade om han hade en 25L oljedunk som jag kunde skära sönder och det hade han så jag skar ut en sida på den och tog isolermattan i golvet på passargerar sidan och vek ihop den 3 gånger la den utanför filtret och plastlocket över det som stack ut ur motorhuven, fick ner ljudet väldigt mycket med det, men bara till 90dB så det sprack:icon_ban: .

Lite problem med viktförhållandet nu men med väldigt bra hjälp från Gustaf så kanske jag löser det med dispens på 20kW/100kg och ett bromsintyg på motorn. han tyckte förövrigt att det var en väldigt rolig bil att köra:icon_wohow: och ett fint bygge, det känns ju bra. Nu ska jag försöka tillverka en en luftbox med filter en bit ifrån och ljuddämpad låda.

Vikten på tom bil (ca10-15L soppa) måste vara bra för en Seven med bilmotor.

Vikt.thumb.jpg.3d2c0e39e681c514591f14da6b31d368.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slangarna ansluts till sumpen en ingång och en utgång oljepump levereras med kitet som sitter på orginal platsen och drivs med orginal kedje driften filtret sitter på en adapter med en anslutning för en oljetryckgivare på original plats. Torr sumps kitet är ju väldigt prisvärt och enkel lösning jag köpte tanken från obp även catch tanken till vevhusvetilationen sen beställde jag special stålspunnen teflon slang som är mycket mer böjbar utan att tappa flöde den kan jag rekomendera 

Link to comment
Share on other sites

Slangarna ansluts till sumpen en ingång och en utgång oljepump levereras med kitet som sitter på orginal platsen och drivs med orginal kedje driften filtret sitter på en adapter med en anslutning för en oljetryckgivare på original plats. Torr sumps kitet är ju väldigt prisvärt och enkel lösning jag köpte tanken från obp även catch tanken till vevhusvetilationen sen beställde jag special stålspunnen teflon slang som är mycket mer böjbar utan att tappa flöde den kan jag rekomendera 


Har du oljekylaren mellan utgången på sumpen och tanken då?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...