Jump to content

Toyo R888R vs Avon ZZR / ZZS


longen

Recommended Posts

Hej!

Rätt så ny inom den här typen av bilsport men frågar man får man aldrig veta 🙂
Tanken är inför nästa sessong är att få börja köra på bana.

Har kört ca 250 mil med Avon ZZR 195/50/15 och har aldrig provat på gat/racedäck tidagare.
Bil MNR vortx ca 200 hk och en vikt på ca 500 kg. Däcktryck ca 0.8 bar

Min erfarenhet av dom här 250 milen efter gatan är följande:

  •  +15° ute, varmkörning av däck ca 5 km så går det i princip inte få lös några däck från asfalten,
    helt sjukt vilket grepp det är i dom däcken.
  • Mellan +10°/+13° är det svårt att få värme i däcken och det känns som man har fäste som på en 
    ny hyvlad grusväg.
  • Om asfalten är blöt och kallare än +15° så är det som att köra med slicks på blank is. 
  • Är det +20-30° och blöt vägbana så är fästet ungefär som en ny hyvlad grusväg. 

Har provat laborera med olika däcktryck, med tanke på vikten på min 7:a så tycker jag att 0.5-0.8 bar har fungerat bäst 
med dom här däcken.

Nu till min fråga som jag funderar på, finns ju en hel del andra märken som är likvärdiga om inte kanske bättre. Min erfarenhet
är begränsad inom området så nu hoppas jag och någon har provat både Toyo & Avon för att få en jämförelse. 

Gärna jämförelse mellan Toyo R888R vs Avon ZZR

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen jämförelse men Kört pendlar bilen på r888 ( Opel Speedster)

Motorsvag men är det kallt eller regnar / fuktigt så är man långsammast på vägen 80 på motorväg (planar ganska lätt oxå)

sjuan köra ju bara sommar varm så där är det bara första fem min som är ett litet problem på hösten 

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, LUPUS sade:

Ingen jämförelse men Kört pendlar bilen på r888 ( Opel Speedster)

Motorsvag men är det kallt eller regnar / fuktigt så är man långsammast på vägen 80 på motorväg (planar ganska lätt oxå)

sjuan köra ju bara sommar varm så där är det bara första fem min som är ett litet problem på hösten 

OK, tack för infon. Har beställt 4st Toyo Proxes R888R 195/50R15 GG, blir att prova dem i sommar så får jag återkomma med betyg och jämförelse mot Avon ZZR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...